PORUBA. Hornonitrianska obec Poruba je prvou samosprávou na Slovensku, ktorá pri komunikácii s ľuďmi začala využívať umelú inteligenciu. Z obecného rozhlasu už po novom nepočujú hlas zamestnankyne úradu, ale hlásenie, ktoré vytvorila moderná technológia.
Vysielanie spustia aj z domu
Zatiaľ čo v minulosti musel ísť pracovník úradu pred hlásením rozhlasu do miestnosti s aparatúrou a odtiaľ hlásenie prečítať, dnes ho môže cez internet pripraviť a naplánovať z pohodlia svojej kancelárie, či dokonca z domu a obyvateľom sa prihovorí umelá inteligencia.
Ľudí nie je možné úplne nahradiť, ale táto novinka významne šetrí čas zamestnancov. Môžu sa namiesto toho venovať svojej agende a obyvateľom, ktorí prídu na obecný úrad.

„Chceme byť moderná samospráva a pokiaľ vieme inovovať a zlepšovať procesy, tak sa nebránime ani takýmto riešeniam,“ vysvetlil starosta Poruby Tomáš Tóth.
Pred pár rokmi by mu ani nenapadlo, že by mohol rozhlas fungovať takýmto spôsobom. „Som rád, že moderné riešenia do samospráv prichádzajú a správy sa k obyvateľom dostávajú moderným spôsobom,“ povedal.
Lukáš Hirčák, autor projektu, pripomenul, že moderné hlásenie si ľudia môžu vypočuť z rozhlasu, ale aj prostredníctvom mobilnej aplikácie, vďaka ktorej ho budú mať k dispozícii kedykoľvek potrebujú.
Novinku ďalej rozšíria
„V budúcnosti plánujeme službu rozšíriť aj o možnosť, že zamestnanci úradu len stručne zadajú, čo chcú komunikovať a umelá inteligencia obsah vytvorí za nich,“ priblížil.

Využitie umelej inteligencie prostredníctvom chatbotu si vie predstaviť aj ako zdroj informácií pre obyvateľov, ktorí nemajú možnosť prísť na úrad, alebo požadované informácie nenašli na webovej stránke obce.
„Človek je nenahraditeľný, niekto musí vedieť umelú inteligenciu ovládať, ale novinka šetrí čas a čas sú peniaze,“ myslí si starosta.
Rozhlas je stále dôležitý
Význam inovatívneho spôsobu hlásenia je podľa neho veľký, pretože obecný rozhlas je v obciach stále jedným zo základných informačných a komunikačných kanálov pre obyvateľov.

„Dôležitý je tiež v krízových situáciách alebo počas mimoriadnych udalostí, ako sú napríklad výpadky elektriky, odstávky vody či plynu,“ vysvetlil.
Novinku si pochvaľujú aj obyvatelia, umelý hlas, ktorý je na nerozoznanie od ľudského, ich nevyrušuje. „Počula som hlásenie zreteľne aj cez zatvorené okno, hlas bol príjemný, som rada, že obec túto novinku využíva. Ja som za moderné technológie, keď sú dostupné, mali by sa využívať,“ povedala obyvateľka obce, ktorá obecný rozhlas počúva pravidelne.