RADOBICA. Anton Košovský, 65-ročný dôchodca z Radobice v Prievidzskom okrese, namiesto pokojného dôchodku, žije v neustálom strese. Takmer denne mu volajú zo spoločnosti, ktorej je dlžný peniaze. V roku 2011 si požičal tristo eur a dnes od neho vymáhajú 15-tisíc.
"Podpísal som zmluvu, na ktorej bola suma tristo eur, tú mi aj poslali na účet. Až neskôr, keď zmluvu poslali späť, som zistil, že do nej dopísali sumu, ktorú musím vrátiť. Za tri stovky chceli 588 eur. Úrok bol nehoráznych 96 percent," vysvetľuje.
Keď si uvedomil neprijateľné podmienky, odmietol platiť a hľadal pomoc, kde sa dalo. Obrátil sa na viacero úradov a inštitúcií na Slovensku i v Čechách.
Nekalé obchodné praktiky
V roku 2012 dostal Košovský odpoveď na svoje podanie od Komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách a nekalých obchodných praktík Ministerstva spravodlivosti SR, ktorá konštatovala viaceré nedostatky v zmluvách spoločnosti POHOTOVOSŤ, s.r.o..
V článku sa ďalej dočítate:
- Na aké úrady a inštitúcie sa dôchodca obrátil,
- ako takmer prišiel o strechu nad hlavou,
- na akú sumu sa vyšplhal jeho dlh.
Medzi ne patrila absencia povinného údaja o ročnej percentuálnej miere nákladov, čo podľa zákona znamená, že úver mal byť bezúročný a bez poplatkov. Komisia navyše upozornila, že takzvaná rozhodcovská doložka, na základe ktorej boli rozhodnutia prijímané, je neprijateľnou zmluvnou podmienkou.
Komisia však nemala právomoc priamo zasiahnuť do prípadu. Odporučila dôchodcovi obrátiť sa na súd a využiť služby najbližšieho Centra právnej pomoci, ktoré sídli v Nitre.
„V súvislosti s prípadnou obranou na súde zároveň dávame do pozornosti, že spotrebiteľ je v celom súdnom konaní oslobodený od súdnych poplatkov,“ doplnil predseda komisie ministerstva spravodlivosti v odpovedi na podanie dôchodcu.

Zároveň dodal, že ak má Košovský pocit, že dlh voči spoločnosti je od neho neprimerane vymáhaný, odporúčajú mu obrátiť sa na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá je oprávnená prešetrovať takzvané nekalé obchodné praktiky pri vymáhaní pohľadávok.
„V prípade podozrenia z nátlaku a agresívneho postupu vymáhačskej spoločnosti má právo podať na prokuratúre alebo polícii trestné oznámenie pre podozrenie z trestného činu nátlaku,“ upresnil predseda komisie.
Časový sled prípadu:
- 11.11. 2011 - Podpis zmluvy so spoločnosťou POHOTOVOSŤ, s.r.o.
- 5. 12. 2013 - Rozsudok krajského súdu v Trenčíne
- 22. 4. 2014 - Uznesenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky
- 11.12. 2015 - Postúpenie dlhu na spoločnosť CD Consulting s.r.o.
- 7. 4. 2017 - Výzva od CD Consulting s.r.o. na uhradenie 6417,39 eur
- 30. 8. 2024 - Slovenská obchodná inšpekcia postúpila podanie Národnej banke Slovenska
- 15. 10. 2024 - Národná banka Slovenska postúpila podanie Českej obchodnej inšpekcii
Prišiel takmer o strechu nad hlavou
„Centrum právnej pomoci je síce dostupné, ale dôchodcovia, takí ako ja, často nevedia, kde a ako začať. A to už ani nehovorím o tom, že všetko sa cez telefón vybaviť nedá. Môj päťstoeurový dôchodok mi ledva stačí na energie a prežitie. Na nové topánky musím šetriť niekoľko mesiacov. Na cestovanie a vybavovanie mi už nič nezostáva,“ vysvetľuje dôchodca.
Ďalší vývoj v prípade dokumentuje uznesenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z apríla 2014. Najvyšší súd zastavil odvolacie konanie, ktoré začala spoločnosť POHOTOVOSŤ v súvislosti so zamietnutím návrhu na vklad záložného práva na nehnuteľnosti Antona Košovského.
Rozhodnutie súdu potvrdilo závery Krajského súdu v Trenčíne, ktorý už v roku 2013 uznal rozhodnutie Okresného úradu Prievidza zamietajúce vklad zmluvy.

Spoločnosť POHOTOVOSŤ, s.r.o. vzala svoje odvolanie späť, čím sa konanie skončilo. Hoci toto rozhodnutie predstavuje pre Košovského aspoň čiastočný úspech, ktorým je vlastná strecha nad hlavou, o ktorú nepríde, dlh naďalej narastal a tlak vymáhačov pokračoval.
Nátlak cez telefón sa stupňuje
Situácia sa ďalej vyostrovala. Keď v roku 2015 spoločnosť POHOTOVOSŤ postúpila pohľadávku českej spoločnosti CD Consulting s.r.o. so sídlom v Prahe, dôchodca z Radobice sa dozvedel novú výšku svojho dlhu.
V liste zo 7. apríla 2017 adresovanom pánovi Košovskému česká spoločnosť uviedla, že neuhradený dlh z pôvodnej zmluvy o úvere dosiahol výšku 6417,39 eur. List obsahoval dôrazné upozornenie na potrebu okamžitej úhrady do piatich dní od doručenia, inak dôjde k súdnemu vymáhaniu a následnej exekúcii.
Spoločnosť požadovala úhradu na účet v banke s variabilným symbolom zodpovedajúcim pôvodnej zmluve. V liste tiež upozornila na možné zvýšenie dlhu o úroky z omeškania, súdne poplatky a náklady na právne zastúpenie.

„A od tej chvíle mi začali telefonovať. Volajú mi dodnes každý deň, niekedy aj trikrát. Zakaždým, keď som si číslo zablokoval, zavolali z iného a žiadali vrátiť dlh. V roku 2024 dosiahla dlžná suma, podľa ich výpočtov, výšku 15-tisíc eur. To už nie sú žiadne malé peniaze a ja mám strach,“ obáva sa dôchodca.