PRIEVIDZA. Situácia Ivice z Bojníc (na požiadanie sme zmenili jej meno, reálne údaje máme v redakcii) je len jedným z mnohých prípadov, keď sa pacienti ocitli v bezvýchodiskovej situácii po tom, čo im ich zdravotná poisťovňa nedokázala zabezpečiť vhodného odborného lekára.
Poistenkyni Dôvery sa tak stalo po mesiaci čakania na termín u očného lekára v Prievidzi.
„Len deň pred plánovaným vyšetrením mi zavolali z ambulancie, že ma nevyšetria, pretože lekár neuzavrel zmluvu s mojou zdravotnou poisťovňou,“ vysvetľuje svoje sklamanie Ivica.
Situácia je o to komplikovanejšia, že vyšetrenie potrebovala kvôli zhoršujúcemu sa zraku a nevedela, na koho sa obrátiť. Do úvahy prichádzala návšteva poisťovne a ak nepochodí ani tam, tak súkromná očná ambulancia, kde si bude musieť vyšetrenie zaplatiť.
Pacientka sa lieči na zelený zákal
Po zrušení termínu sa pacientka obrátila na svoju zdravotnú poisťovňu so žiadosťou o pomoc. Poisťovňa jej poskytla kontakt na iného očného lekára v regióne. Ten však na jej opakované telefonáty nereagoval.
„Skúšala som volať do call centra poisťovne. Tam mi poradili ďalšieho lekára. Zistila som, že ani on nemá s poisťovňou zmluvu. Potom ma odporučili na Unikliniku v Prievidzi, kde sa nedá už vôbec dostať, lebo na mailovej stránke majú uvedené, že sú preplnení a do konca roka nikoho neobjednávajú,“ dodáva Ivica.

„Dvadsať rokov sa liečim na glaukóm (zelený zákal), pri ktorom je dôležité si do očí
Glaukóm (zelený zákal)
Ide o ochorenie, ktoré spôsobuje trvalú degeneráciu a odumieranie zrakového nervového tkaniva. Tento nerv prenáša vizuálne obrazy do nášho mozgu. Jeho poškodením môže dôjsť k čiastočnej či dokonca k úplnej strate zraku. Ak postihnutý človek príde k očnému špecialistovi včas, prognóza je sľubná a šanca, že sa pacientovi podarí zrak zachrániť bez väčšieho poškodenia je vysoká.
Zdroj: Očná klinika Veselý
aplikovať kvapky, inak môžem prísť o zrak. Pravidelne navštevujem rovnakého odborného lekára a snažím sa starať o svoje zdravie najlepšie, ako viem,“ dodáva rozhorčená pacientka.
V poisťovni jej ponúkali možnosti vyšetrenia v iných mestách na Slovensku, kde sú lekári, s ktorými majú uzavreté zmluvy, napríklad v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre a ďalších.
V poisťovni jej nevedeli pomôcť
„Ja by som to ešte možno zvládla obtelefonovať, vybaviť a aj sa tam dopraviť. Keď som sa opýtala, čo má ale urobiť starší človek, ktorý býva vo vzdialenejšej obci a má už vysoký vek, nemá prístup k internetu, mailu, neodpovedali mi. Nakoniec mi pani z poisťovne prezradila, že už čo nevidieť má poisťovňa rokovanie s lekármi, ktorí nepodpísali zmluvy, a tak sa uvidí ako to dopadne“, doplnila Ivica.

Poisťovňa Dôvera reagovala, že ju daná situácia mrzí, uvedomuje si veľký dopyt po odborníkoch, a že vyvíjajú maximálne úsilie, aby zmluvné vzťahy obnovili a pre pacientov zabezpečili dostatok lekárov.
„Od prvého novembra sú odborní lekári opäť k dispozícii našim poistencom. Okrem nich máme v Prievidzi tri ambulancie v bojnickej nemocnici,“ uviedol zástupca Dôvery Matej Štepiansky.
Ošetrenie si bude musieť hradiť sama
V článku sa ďalej dočítate:
- Podľa župy máme dostatok očných lekárov,
- čo môže urobiť pacient, ak ho špecialista odmietne,
- kedy môže poskytovateľ odmietnuť návrh na uzatvorenie dohody.
Ivica nemohla čakať, musela svoj problém vyriešiť mimo Prievidze. Objednala sa k nezmluvnému lekárovi, ktorý jej dal termín na sklonku roka.
„Budem si to musieť samozrejme zaplatiť, nie každý si to však môže dovoliť. Najmä starší pacienti s takouto diagnózou. Nejde však len o financie na vyšetrenie, ale aj na cestu a o to, že odborní lekári majú problém brať nových pacientov a aj u súkromníkov to nejaký čas trvá,“ uzavrela pani Ivica.
Očných lekárov je podľa župy dostatok
Hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja Lenka Kukučková v tejto súvislosti informovala, že v okrese Prievidza je momentálne k dispozícii desať očných ambulancií. Kraj podľa jej slov doteraz nezaznamenal výrazný problém s dostupnosťou špecializovanej ambulantnej starostlivosti očných lekárov.