HBZS chce naďalej patriť pod MH SR, na financovaní sa má podieľať štát

Hlavná banská záchranná stanica (HBZS) chce zostať pod Ministerstvom hospodárstva (MH) SR a na jej financovaní v budúcnosti by sa mal podieľať štát.

Vozidlo banských záchranárov.Vozidlo banských záchranárov. (Zdroj: Igor Roško)

PRIEVIDZA. Hlavná banská záchranná stanica (HBZS) chce zostať pod Ministerstvom hospodárstva (MH) SR a na jej financovaní v budúcnosti by sa mal podieľať štát. Deklaroval to riaditeľ HBZS Stanislav Paulík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"HBZS bola úzko spojená s uhoľným baníctvom, v predchádzajúcom období pôsobila i na ostatných ťažobných závodoch. Tým, že sa skončila ťažba, zmenili sa i pomery služby," spomenul Paulík.

Súvisiaci článok Bane na hornej Nitre skončili, banskí záchranári sú v pohotovosti naďalej. Je otázne dokedy Čítajte 

V minulom roku mala banská záchranná služba v priemere približne 110 dobrovoľných záchranárov, s ktorými zabezpečovala stálu pohotovostnú službu. "Tým, že sa skončila ťažba uhlia, plynulou reguláciou a znižovaním stavov končili podobne ako baníci aj banskí záchranári. Museli sme zmeniť tento systém a prešli sme na profesionálnu stálu pohotovostnú službu s tým, že ju v súčasnosti zabezpečuje 24 banských záchranárov pre celé Slovensko," priblížil ďalej Paulík.

SkryťVypnúť reklamu

Prechod označil riaditeľ HBZS za plynulý, banská záchranka je podľa neho funkčná. Hlavný banský úrad schválil HBZS i novú legislatívu.

Štát uvažoval o presune HBZS pod Ministerstvo vnútra SR, respektíve Hasičský a záchranný zbor (HaZZ). "Banská záchranná služba má priamy vzťah k priemyslu, priemyselným odvetviam - ťažbe, razeniu tunelov, podzemným priestorom. Vždy bola príslušná k MH SR. Rovnako aj legislatíva je tak koncipovaná a tak tvorená, že HBZS má priamu súvislosť so štátnou banskou správou. Tá schvaľuje podmienky, za akých HBZS funguje," argumentuje Paulík.

Snahou banských záchranárov je podľa neho to, aby HBZS zostala pod rezortom hospodárstva. "Momentálne sa pracuje na legislatíve tak, aby bolo od roku 2025 zabezpečené financovanie. Je to nevyhnutná podmienka," ozrejmil. Financovanie by mal rezort hospodárstva podľa terajšieho zámeru zabezpečiť zo svojej kapitoly, doplnil Paulík.

SkryťVypnúť reklamu

Banskú záchrannú službu financujú zatiaľ Hornonitrianske bane Prievidza. Financovanie v tomto roku v nadväznosti na ukončenie ťažby uhlia označil riaditeľ HBZS za mimoriadne komplikované, pričom sa to musí podľa neho vyriešiť do budúceho roka. Najväčšou položkou je stála pohotovostná služba, ďalšou náročnou kapitolou na financovanie je technika, ktorú bude musieť HBZS v istom období obmeniť. "Na financovaní sa musí podieľať štát, pretože ľudia, ktorí pracujú v podzemných priestoroch, zabezpečujú banskú činnosť alebo činnosť vykonávanú banským spôsobom, majú taký istý nárok na bezpečnosť a záchranu ako všetci ostatní občania," zdôraznil Paulík.

Môže vás zaujať Zníženie rýchlosti i prikázaný smer jazdy. V Prievidzi zmenili dopravné značenie Čítajte 

Podstatná je podľa neho najmä funkčnosť banskej záchrannej služby, podstatná je však aj ekonomika. "Tak, aby to bolo pre štát najlacnejšie, ale aby to bolo funkčné," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

K riešeniu problematiky budúcnosti banskej záchrannej služby vrátane jej financovania zaviazala vláda SR na svojom výjazdovom rokovaní vlani v Trenčíne Ministerstvo vnútra SR a MH SR.

TASR sa pokúsi získať stanovisko MH SR.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 931
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 468
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 233
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 474
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 429
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 165
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 751
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 502
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Vladimír Šimko

Problémom je aj križovatka.


5
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Žilinské Sladkosti pre hostí o tom presviedčajú už 10 rokov.


Vodič prežil silný náraz do stromu.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu