Materská škola v Bojniciach poskytuje deťom predprimárne vzdelanie ISCED 0. Názov školského vzdelávacieho programu je SPOZNÁVAJME SPOLU SVET. Pri tvorbe ŠKVP sme vytvárali ciele zohľadňujúce potrebu celostného rozvoja osobnosti dieťaťa a vyváženosť jednotlivých vzdelávacích oblastí. ŠVP je rozdelený do tématických celkov.
TEMATICKY CELOK: V MATERSKEJ ŠKOLE
Tematicky celok V MATERSKEJ ŠKOLE je zameraný na adaptáciu dieťaťa na nové prostredie, zoznamovanie sa s prostredím, novými kamarátmi a zamestnancami školy. Deti sa postupne oboznamujú s pravidlami triedy a organizáciou dňa. Zameriava pozornosť detí na bezpečné správanie na ulici, hry a činnosti s pojmami – identifikovanie, pomenúvanie súvisiace s dopravou, rozvíja konštrukčné zručnosti. Poznávajú anatomickú stavbu ľudského tela a jeho fyziologické funkcie, riešia úlohy, premýšľajú o veciach. Hľadajú súvislosti medzi zdravím a stravovaním, pozorujú, triedia, rozdeľujú a vyvodzujú úsudky.
TEMATICKÝ CELOK : Farebná jeseň
Tematicky celok Farebná jeseň sa venuje blízkemu vzťahu k starým rodičom, nakoľko október je mesiacom úcty k starším. Zameriava sa aj na poznávanie svojho bydliska a objavovaniu krás okolitej jesennej prírody. Uskutočňovaním turistických vychádzok chceme u deti prebúdzať environmentálne cítenie a vzťah k prírode, pociťovať radosť z jesennej prírody, ale aj k športovaniu. Prepojenie je s rozvíjaním zdravého životného štýlu a s tým súvisiacich hodnôt– športovanie, zdravé stravovanie, veselá myseľ. Je to čas jesenných prác, preto využijeme dostupné náradie a nástroje, deti merajú, porovnávajú, určujú , bádajú. Svoje zážitky a pocity vyjadrujú hudobne a výtvarne.
TEMATICKÝ CELOK– Rytmy času
Tematický celok Rytmy času je zameraný na zmeny a premeny každodenného života. Všetko sa odvíja od plynúceho času, ktorý človek odmeriava a orientuje sa podľa neho. S odvíjajúcim sa časom sa mení aj príroda, na ktorú vplýva počasie a prírodné javy, čo je prepojené s premenami ročných období a ich typickými znakmi. Aj v tomto obsahovom celku s zameriame na ochranu a starostlivosť o prírodu. Aj mesto v ktorom žijeme je plné premien. Deti spoločne hľadajú rozdiely a spoločne znaky, poznávajú typické profesie, riešia spoločenské aj sociálne úlohy.
TEMATICKÝ CELOK – Tešíme sa na Vianoce
Tematický celok tešíme sa na Vianoce sa nesie v duchu radostného očakávania vianočných sviatkov. Pripravujeme kultúrny program na vianočnú besiedku pre rodičov, zdobíme si triedy a vianočné stromčeky, pečieme medovníky, básňami, spevom a tancom vítame Mikuláša. Zažívame veľa zábavy. To všetko je prepojené s ľudovými zvykmi a tradíciami, ktoré sa viažu k nášmu regiónu. Všetky činnosti sú viazané na prosociálne správanie, pretože práve počas vianočných
sviatkov pociťujeme prirodzenú túžbu po láske a porozumení. Svoje pocity deti vyjadrujú výtvarne i hudobne
TEMATICKÝ CELOK – Kráľovstvo snehu a ľadu
Tematický celok Kráľovstvo snehu a ľadu je zameraný na zimné radovánky, hry so snehom a na snehu. Pozor však musíme dať na svoju bezpečnosť, ale aj na bezpečnosť iných. Nezabúdame ani na starostlivosť o vtáčiky, ktoré pravidelne prikrmujeme, aby sa nám na jar odmenili svojim spevom. Počítame , triedime, skúmame vlastnosti, ale veľmi sa tešíme na karneval. Presadzujeme masky, ktoré sú vyrobené doma z odpadového a za pomoci detí. Zdobíme si triedy, vstupný vestibul, kde sa koná samotný karneval. Takže vyrábame, ale aj konštruujeme, pomenovávame. Nechýba spev, tanec a výtvarné činnosti.
TEMATICKÝ CELOK - Svet okolo nás
Tematický celok Svet okolo nás je zameraný na veci a javy, ktoré nás obklopujú. Odlišujeme živú prírodu od neživej, experimentujeme a diskutujeme o danej problematike. Žijeme na planéte Zem a sme obklopení vesmírom. Skúmame jeho tajomstvá, vyjadrujeme zážitky z návštevy planetária výtvarne aj hudobne. Zaoberáme sa vlastnosťami rôznych predmetov, deti si rozvíjajú rôzne zručnosti a schopnosti, zmyslové vnímanie. Určujú, porovnávajú, opisujú, vyjadrujú závery, dopĺňajú.
TEMATICKÝ CELOK – Kniha je náš kamarát
Tematický celok Kniha je náš kamarát sa nesie v znamení marec mesiac knihy. Tento mesiac zameriame na knihu, jej tvorbu, autora, obsah, žáner, aj o ilustráciu, pretože sú jej súčasťou. Poznávame tvary písmen, spisovnú podobu jazyka, hráme sa so slovami. Deti sa učia orientovať v detskej knižnici, kde majú voľne dostupnú detskú literatúru, rozoznávajú knihy podľa obsahu – rozprávkové, s básničkami, náučné, učia sa, ako s nimi zaobchádzať, ako v nich listovať, ako sa o ne starať. Marec je tiež mesiac vítania jari, kedy sa lúčime so zimou. Pozorujeme prebúdzanie prírody, jej postupné premeny. Tento mesiac je plný farieb, tvarov, hudby a výtvarných činnosti.
Tematický celok – Jarné prebúdzanie
Tematická celok Jarné prebúdzanie sa nesie v duchu veľkonočných sviatkov a s nimi spojených ľudových tradícií. Deti tvoria, vyrábajú dekorácie, ale aj pozorujú prírodné premeny, skúmajú pôdu, vodu a ich vlastnosti, pozorujú klíčenie rastlín. S Adamkom poznávajú tradičné remeslá, ktoré boli rozšírené hlavne na vidieku. Je to aj mesiac lesov, oslavujeme Deň Zeme. Turistické vychádzky do blízkeho okolia poskytujú možnosti na skúmanie živočíchov a rastlín v lese. Keďže sme zameraní na environmentálnu výchovu ochraňujeme ju a čistíme od odpadkov. Pripravíme deťom aj rôzne športové disciplíny, aby aj v prírode rozvíjali svoje pohybové schopnosti. Pri skúmaní vody nezabúdame na jej dôležitosť pre rastliny a živočíchy a pre človeka, spoznávame jej kolobeh v prírode.
TEMATICKY CELOK – Otvorené srdcia
Tematický celok Otvorené srdcia dáva možnosti na realizovanie aktivít, ktoré utužujú a rozvíjajú vzťahy. Vzťah k svojej vlasti, jej poznávanie a budovanie národného povedomia. Vzťah k svojej rodine, predovšetkým k mame, umocní kultúrny program, s ktorým tradične vystupujeme jednotlivo v triedach , ale aj v Centre sociálnej pomoci.
Vzťah k pohybu ako súčasti starostlivosti o svoje zdravie. Vzťah k pracovným profesiám, cez ktoré sa deti učia aj rôznym zručnostiam. Učia sa vyhľadávať informácie a pracovať
s nimi, identifikujú, určujú, skladajú. To Všetko vyjadrujú hudobne, ale aj výtvarne.
TEMATICKY CELOK– Tešíme sa na prázdniny
Tematicky celok Tešíme sa na prázdniny je zameraný na oslavu sviatku všetkých detí, kde sa budeme hrať, súťažiť, pôjdeme na výlety. Pozrieme sa do sveta, kde žijú ostatné deti, iné zvieratká a rastú tam iné cudzokrajné rastliny. Zistíme ako žijú ľudia v ďalekých krajinách, prezeraním kníh, videí a informáciami z rôznych masmédií čo deti vyjadria aj výtvarne. Rozlúčime sa s predškolákmi, z ktorých sa v septembri stanú prváci, zaznie hudba a spev. S Adamkom sa detí vyberú na výlety, kde spoznajú nepoznané a zážitky vyjadria výtvarne, hudobne. Budeme sa rozprávať, diskutovať, ale aj rozmýšľať o rôznych veciach a javoch.
Počas školského roka organizujeme a zúčastňujeme sa akcií :
· Svetový Deň mlieka
· Večerné zapaľovanie svetlonosov
· Púšťanie šarkanov
· Lampiónový sprievod večernými Bojnicami
· Dental – alarm ( starostlivosť o zuby)
· Návšteva CSP – domov dôchodcov, Deň starších, Vianoce, Deň matiek
· Branné a turistické vychádzky v okolitej prírode v každom ročnom období
· Mikuláš , posedenie pri stromčeku, besiedky, príprava hudobno- slovného pásma
· Vianoce na zámku
· Súťaž v stavaní snehuliakov
· Zimná olympiáda.
· Plavecký výcvik
· In line korčule
· Stretnutie rodičov budúcich školákov s p. učiteľkami v priestoroch ZŠ
· Z rozprávky do rozprávky
· Súťaž v prednese poézie pod názvom Rozprávkový kráľ
· Vynášanie Moreny
· Besiedky ku dňu matiek- príprava hudobno – slovného pásma
· Súťaž v kolobežkovaní
· Športová olympiáda v obvode.
· Rozprávkový zámok
· Deň Zeme
· Deň s políciou – starostlivosť o bezpečnosť a zdravie, ukážka výcviku psíkov,
zásahové vozidlo
· Návšteva jazdeckého klubu
· MDD – súťaže, hry, rôzne akcie
· Návšteva planetária v Žiari nad Hronom
· Deň rodiny
· Rozlúčka s predškolákmi
Spolupráca s ostatnou komunitou
o zainteresovať rodičov do rozhodovacieho procesu školy, konzultovať výchovno - vzdelávacie problémy detí a umožniť im aktívne sa podieľať na príprave a organizovaní mimoškolských aktivít
o v záujme plynulého prechodu detí do I. ročníka ZŠ rozvíjať spoluprácu s učiteľkami ZŠ a tak predchádzať školskej neúspešnosti
o rozvíjať spoluprácu s inštitúciami v meste s cieľom rozvoja emocionálnej inteligencie v prepojení na
rozvoj kompetencií a regionálneho cítenia s orientáciou na:
v história – zámok Bojnice, múzeum praveku – Prepoštská jaskyňa
v environmentálna výchova a životné prostredie – ZOO Bojnice
v zdravý životný štýl – Regionálny úrad verejného zdravotníctva
v so ZŠ, CVČ, ZUŠ, MSK, CSP
o v spolupráci s poradenskými zariadeniami vytvoriť podmienky pre včasnú diagnostiku špecifických porúch učenia alebo správania sa detí predškolského veku, využívať odborné služby a intervencie pedagogicko- psychologických poradní v spolupráci s rodičmi
o v spolupráci s mestskou políciou preventívno- výchovne pôsobiť na deti a tak predchádzať nežiaducim vplyvom prostredia / drogy, fajčenie a zneužívanie detí/
Prezentáciu „našej materskej školy“ ukončím citátom , ktorým sa snažíme riadiť .
Základným cieľom výchovy je predovšetkým formovať človeka, oveľa viac je však dynamický ho viesť k tomu, aby sa formoval sám a aby sa stal človekom. (J. Maritain)

Autor: Soňa Koprdová