HORNÁ NITRA. Všeobecne poznáme viacero typov krížov. Medzi najčastejšie používaný, aj v oblasti náhrobnej architektúry, patrí latinský kríž. Pozostáva z dlhšieho vertikálneho brvna, pričom v hornej časti ho pretína kratšie horizontálne brvno. Symbolika kríža je spájaná s kresťanstvom a zároveň katolíckou cirkvou. V kresťanskej symbolike možno kríž interpretovať nasledovne: Vertikálna časť zastupuje túžbu človeka po Bohu stúpajúcu k nebesiam a horizontálna lásku človeka k svojim blížnym.
Ďalším typom kríža, ktorý sa môže objaviť, je takzvaný lotrinský kríž (dvojkríž), kde vertikálnu úsečku kolmo pretínajú dve brvná s rovnakými ramenami. Tzv. tlapkový (klinový) kríž sa odlišuje tým, že sa jeho ramená rozširujú smerom von. Ďalším z typov je takzvaný ďatelinkový kríž, ktorý má ramená ukončené v tvare trojlístka. Existuje väčšie množstvo typov krížov, avšak pri kamenných náhrobkoch sa stretneme najčastejšie s týmito uvedenými.
Starý cintorín v Malej Lehote
Starý, takmer zabudnutý cintorín v Malej Lehote je situovaný za obcou na Skotni, pozdĺž starej cesty do Cigľa, kde v súčasnosti vedie asfaltová cesta k lomu.
Cintorín slúžil do roku 1924. V súčasnosti má podobu opusteného a zabudnutého miesta s malým množstvom náhrobných krížov alebo ich torz, či len náznaky bývalých hrobov bez označenia. Pri niektorých hroboch nájdeme ešte kvetinovú výzdobu upozorňujúcu na prejavy starostlivosti. Dominantou cintorína je drevený kríž v jeho centre. Na viacerých náhrobkoch sa odzrkadlili zub času a vplyv poveternostných podmienok, dôsledkom čoho sú značne poškodené a z mnohých sa zachovali len torzá.
Napriek tomu možno tieto staré kamenné kríže považovať za svojrázne kameno-sochárske práce vytesané z jedného kusa kameňa – opracovaného s najväčšou pravdepodobnosťou z cigeľského andezitového tufu, keďže sa cintorín nachádza na spomínanej starej ceste vedúcej do obce Cigeľ.
Na malolehotskom cintoríne sa zachovalo približne 13 kamenných náhrobkov a niektoré zotrvali len v podobe torz. Každý z náhrobkov pozostáva z podkladového kríža s plastikou Krista nachádzajúceho sa na podstavci.
Nachádzame tu aj dve výnimky. Jednou z nich je náhrobok, kde namiesto kamenného kríža s plastikou Krista nájdeme len jeho reliéfne vyobrazenie na podkladovom poloblúkovom kameni. Druhú výnimku predstavuje náhrobok, ktorý namiesto kamenného kríža tvorí kváder s reliéfnym vyobrazením tzv. tlapkového kríža, pričom samotné jeho rameno v hornej časti tvorí jednoduchý latinský kríž.
Zvyšné kamenné kríže sa nachádzajú na podstavci, ktorý je vyhotovený najčastejšie v tvare poloblúka alebo trojuholníka, pričom jeho okraje sú hladké či s ústupkami. Kríž umiestnený na ústupkovom podstavci predstavuje z hľadiska typológie krížov takzvaný povýšený kríž, a kríž na podstavci v tvare poloblúka zasa tzv. golgotský kríž. Podstavce sú rôzne výtvarne dotvorené, prevažne oblúkovým alebo cikcakovitým ornamentom, alebo zuborezom. Väčšina zo zachovaných náhrobných krížov je jednoduchého latinského typu, ale objavuje sa tu aj príklad tzv. lotrinského kríža alebo tlapkového kríža.
Plastiky Krista na náhrobných krížoch sú stvárnené odlišne, od robustnejších až po útlejšie jednoduché postavy s natiahnutým telom a na ramená roztiahnutými rukami. Obrysy figúry Krista sú tvorené vysokým reliéfom, pričom zvyšné detaily nízkym reliéfom a glyptikou. Kristus má okolo bedier prepásané rúško a v niektorých prípadoch okolo hlavy svätožiaru. Nápis nachádzajúci sa na kríži nad Kristom „INRI“ (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum) v preklade znamená Ježiš Nazaretský Kráľ Židovský.
Na náhrobkoch sa v spodnej časti na podstavci nachádzali nápisy s menami zosnulých a datovaním. Množstvo z nich už zotrel čas, sú len ťažko čitateľné. Niekoľko z nich je možné prečítať a nesú nápisy: ,,Tu spočiva Kristu Panu Hajducha Apola. Zomrela roku pane 1913 ... a žila 68 (?)rok“ alebo ,,Tu spočiva Kristu Panu Belan Stefan. Zomrel roku pane 1919 Juli 27. Žil 95 rok.“
Ikonografia kamenných náhrobkov
Originálne je práve poňatie niektorých detailov, ktoré z ikonografického hľadiska nesú množstvo symbolov. Jedným z nich je štylizovanálebka pri Kristových nohách, ktorá jednak odkazuje na jeho víťazstvo nad smrťou, a takisto môže odkazovať na miesto Kristovho ukrižovania – Golgota (lebka). Zároveň je lebka spájaná s heslom „memento mori“ – pamätaj na smrť.
Spisovateľ Origenes v 3. storočí písal o židovskej tradícii, ktorá hovorí, že na mieste Adamovho hrobu stál neskôr Kristov kríž, takže lebka môže byť odkazom na Adama.
Na náhrobkoch nájdeme vyrytý štylizovaný strom s rozvetvenými konármi, prípadne aj ako opakujúci sa motív viacerých stromov vedľa seba. Môže odkazovať na strom poznania dobra a zla, ktorého drevo bolo použité ako kríž pre Kristovo ukrižovanie.
Cirkevní otcovia v stredoveku vytvorili porovnanie medzi stromom raja a stromom kríža, medzi prvým Adamom a novým Adamom – Kristom. Ako zo stromu v raji prišla smrť, tak zo stromu kríža prišiel život. Takisto možno v symbole stromu nájsť odkaz na spojenie pozemskej sféry života s nebeskou.
Ďalším motívom nachádzajúcim sa na kamenných náhrobkoch je Božie oko. Znázornené je v podobe zjednodušeného symbolu v tvare rovnostranného trojuholníka, z ktorého vychádzajú excentricky lúče. Tento znak možno interpretovať ako symbol Najsvätejšej Trojice alebo oko prozreteľnosti. Môže byť
takisto znakom Božieho poznania a milosrdenstva.
Všetky tieto na prvý pohľad nepovšimnuté detaily ukazujú, že skutočne ide o jedinečné kameno-sochárske práce, ktoré si zaslúžia pozornosť.
Či už kamenné náhrobky vznikli pod rukami jedného alebo viacerých ľudových umelcov, alebo v profesionálnej kamenárskej dielni, zrkadlia umelecké stvárnenie doby. Takisto vyjadrujú vkus objednávateľa a skrývajú v sebe kus histórie.
Autor: Zita Radosová, HNM v Prievidzi