HORNÁ NITRA. V Trenčianskom kraji by postupne malo jazdiť menej autobusov.
Vyplýva to z plánu dopravnej obslužnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja, ktorý schválili krajskí poslanci.
O tom, aké zmeny v rámci optimalizácie dopravy kraj spraví, rozhodnuté ešte nie je. K dispozícii je minimálny alebo optimálny variant.

Znížia počet kilometrov
Modré autobusy, ktoré zabezpečujú prímestskú dopravu, najazdili v roku 2018 v rámci celého Trenčianskeho kraja približne 22,8 milióna tarifných kilometrov.
Ak budú po novom premávať podľa minimálnej verzie, tak počet tarifných kilometrov klesne na rozpätie od 13,3 milióna do 16 miliónov.
V najhoršom prípade teda dôjde k zníženiu o 9,5 milióna tarifných kilometrov. Optimálna verzia počíta so znížením na 19,1 milióna až 21 miliónov kilometrov. Tu hrozí pokles o približne 2,7 milióna.
Jedna z tabuliek v pláne porovnáva počet spojov medzi jednotlivými mestami a obcami alebo skupinami obcí v súčasnom a navrhovom stave.
Napríklad, medzi Novákmi a Prievidzou v súčasnosti premáva počas pracovných dní celkovo 122 párov autobusov. Ich počet by mal klesnúť na 49 až 74 párov.
Medzi Handlovou a Prievidzou v súčasnosti ide cez pracovné dni 47 párov autobusov, po novom by ich malo byť od 35 do 44.
V tabuľke sú však aj obce, medzi ktorými by autobusy mali pribudnúť.
Ide napríklad o spojenia medzi Prievidzou a Lehotou pod Vtáčnikom či Nitrianskym Pravnom a jeho časťou Solka.
K rušeniu dôjde
Rušenia viacerých spojov sa obávajú mestá a obce. „Keď sa raz zruší autobusový spoj z koncových obcí ako Čavoj, Temeš, Nevidzany či Tužina, ľudia budú mať problém dostať sa do zamestnania, do školy či k lekárovi,“ načrtol možný problém Vojtech Čičmanec, predseda Združenia miest a obcí hornej Nitry.
Chápe, že ekonomika a peniaze sú teraz prvoradé, ale nie každý má na to, aby si zobral zo svojej obce do mesta taxík, keď potrebuje niečo vybaviť.