CHRENOVEC-BRUSNO. Celú zrážku vlaku a osobného auta zachytila obecná kamera. Auto išlo po moste ponad rieku Handlovka. „Zastavilo, ale predkom auta v priecestí. Takže vlak ho zachytil. Ale bolo vidno, že auto niekoľko sekúnd stálo,“ opísal starosta Chrenovca-Brusna Tibor Čičmanec, ktorý si nehodu pozrel na zázname z kamery. Auto po zrážke odhodilo na trávu nad rieku Handlovka.
Vlak smeroval z Prievidze do Handlovej a ďalej do Hornej Štubne. „Vo vlaku bolo jedenásť osôb a v osobnom vozidle boli traja ľudia. Pri udalosti nedošlo k zraneniam,“ informoval Marián Petrík, hovorca Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Trenčíne.
Hasiči miesto nehody zabezpečili a následne vytiahli poškodené auto z koryta rieky.

Viacero nehôd
Podobná udalosť sa tu stala aj pred dvomi rokmi. Vtedy osobný vlak narazil do dodávky, ktorá tiež skončila v koryte rieky. Ani pri tejto nehode nedošlo k zraneniam ľudí. Starosta spomenul aj udalosti z minulosti. „Na tomto priecestí boli aj smrteľné nehody. Kolíziu to mali aj pekári a vtedy plávali v Handlovke rožky,“ priblížil Čičmanec. Preto podnikol kroky k zabezpečeniu priecestia.
Aby Železnice Slovenskej republiky svetelnú či zvukovú signalizáciu prichádzajúceho vlaku vybudovali, musel by tento zámer byť zaradený do investičného plánu. Dôvodom na vybudovanie takéhoto zariadenia môžu byť časté závažné nehody na priecestí, zlá dopravná situácia na priecestí alebo podnet príslušnej obce, ktorá musí uviesť dôvody, prečo by malo byť priecestie zabezpečené.
Ako informoval hovorca Železníc Slovenskej republiky Michal Lukáč, spoločnosť v rámci jedného projektu plánuje po celom Slovenku zriadiť zabezpečovacie zariadenia na 75 priecestiach. Projekt budú železnice robiť v troch fázach, pričom teraz sa uskutočňuje prvá z nich. Priecestie v Chrenovci-Brusne sa nachádza v tretej etape. „Predpokladaná doba jej uskutočnenia je v rokoch 2022-2023,“ načrtol Lukáč. Všetko však bude záležať od dostatku peňazí.

Pomôžu si sami
Obec ale dovtedy nechce čakať. Plne si uvedomuje, že vybudovanie priecestného zabezpečovacieho systému je plne v kompetencii železníc. Rovnako tak osadenie dopravného značenia musí schváliť dopravný inšpektorát. „Zo strany samosprávy riešime akési malé obecné semafory. Tie by sme dali z jednej strany pred most a z druhej strany za most,“ načrtol starosta.
Tieto zariadenia by mali fungovať na senzor pohybu, takže nebude potrebná participácia železníc. Semafory budú mať pre vodiča informačný charakter a upozornia ho, aby si pri prejazde priecestím dával zvýšený pozor. Zariadenia obec mala od dodávateľa z Čiech dostať už na jar. „Pre koronavírus sa však všetko pozastavilo a budeme musieť počkať, kým pandémia skončí,“ dodal Tibor Čičmanec.