Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Valihora: Štefánikov pohreb bol mimoriadny počin

Prvý návrh mohyly na Bradle mal Jurkovič pripravený už v roku 1920.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR)

Matúš Valihora, riaditeľ pamätnej izby Dušana Jurkoviča v Brezovej pod Bradlom, hovorí o pohrebe a mieste posledného odpočinku Milana Rastislava Štefánika.

Aká je história mohyly Milana Rastislava Štefánika?

"Otcom myšlienky pochovať na Bradle Štefánika a talianskych letcov, ktorí s ním zahynuli, bol architekt Dušan Jurkovič.

Na túto myšlienku prišiel hneď, ako sa dozvedel tragickú správu o páde lietadla počas sadení rýb v Skalici. Sadol na vlak a ponáhľal sa do Bratislavy. Už počas cesty vlakom dokázal vypracovať základnú myšlienku jeho pohrebu.

Skryť Vypnúť reklamu

Jurkovič bol presvedčený, že taký výnimočný človek, akým Štefánik nesporne bol, potrebuje aj výnimočné miesto posledného odpočinku. Vedel, že ho nestačí pochovať na obyčajnom cintoríne. Štefánikovo prianie byť pochovaný v rodnom kraji vedľa hrobu otca zrealizoval Jurkovič tak, že navrhol pochovať Štefánika a talianskych letcov na vrchu Bradlo.

Bradlo má výšku 543 metrov a je dominantou jeho rodného kraja. Jurkovič pre túto myšlienku získal súhlas od Štefánikových pozostalých aj príslušných úradov, ktorí ho poverili organizáciou pohrebu."

Štefánik zahynul 4. mája 1919. Ako prebiehal pohreb?

"Prvá časť pohrebu bola v sobotu 10. mája 1919 v Bratislave, druhá v Štefánikovom rodnom kraji v nedeľu 11. mája 1919.

Pre krátkosť času nechal Jurkovič na Bradle, na mieste kde dnes stojí mohyla, v skale vystrieľať štyri hroby usporiadané do tvaru kríža.

Skryť Vypnúť reklamu

Vo vrchole kríža bola rakva Štefánika, v troch ramenách rakvy talianskych letcov. Okolo štvorhrobky vztýčili štyri stĺpy, ktoré predstavovali štyroch mŕtvych. Boli z dreva, látky a čečiny, aby ich stihli pripraviť."

Koľko ľudí sa prišlo so Štefánikom a talianskymi letcami rozlúčiť na Bradlo?

"Podľa dobových materiálov prišlo na pohreb tridsaťtisíc ľudí. Bol to mimoriadny počin, pretože Štefánik pracoval celý svoj život v zahraničí, zahynul hneď pri návrate domov.

Bežní jednoduchí ľudia sa tak s ním zoznámili v podstate až na jeho pohrebe. Ten v nich zanechal hlboký dojem.

Výnimočný bol tým, že bol navrchu nad krajinou, na všetkých okolitých kostoloch odbíjali zvony, čo bolo veľmi pôsobivé.

Práve tento výnimočný pohreb prispel k obrazu Štefánika ako nášho národného hrdinu. Dušan Jurkovič si bol tohto veľmi dobre vedomý. Tento pohreb označil za svoj najväčší a najodvážnejší umelecký čin."

Skryť Vypnúť reklamu

Mohyla vznikala postupne, dokončili ju až osem rokov po pohrebe?

"Prvý návrh Mohyly na Bradle mal Jurkovič pripravený už v roku 1920. Vyjadril sa, že už pri pohrebe sa mu črtali obrysy budúcej mohyly. Tým, ako tam boli štyri pylóny a ľudia boli rozmiestnení v okolí hrobu, črtala sa mu potreba terasových úprav vrcholu Bradla tak, aby tam ľudia mohli byť prítomní. Realizácia však bola veľmi dlhou a náročnou odyseou.

Prečítajte si tiež: Anketu Najväčší Slovák vyhral Milan Rastislav Štefánik Čítajte 

Mohylu začali budovať až v roku 1927. Bolo to preto, lebo rozpočet mohyly dosiahol nakoniec takmer tri milióny korún.

Štátne orgány dali dohromady milión stoosemdesiat tisíc korún. Zvyšok tej sumy vyzbieral Spolok pre postavenie mohyly od ľudí, čo trvalo až do roku 1927. Do zbierky prispievali nielen rodáci, ale aj krajania zo zámoria."

Samotná výstavba však netrvala dlho.

"Mohyla bola postavená obdivuhodne rýchlo. Po tom, čo zhromaždili peniaze, ju postavili za 280 pracovných dní. Bolo to aj preto, že sa pracovalo na viacerých miestach súčasne.

V kameňolome Dreveník na Spiši ťažili travertín, ktorý priamo na mieste opracovali na kvádre s presne určenými rozmermi.

Tieto potom dopravili na železničnú stanicu do Brezovej pod Bradlom. Spolu takto prišlo 194 železničných vagónov. Ešte v roku 1925 postavili na Bradlo prístupovú cestu, aby tam mohli dopravovať stavebný materiál.

Táto cesta slúži na prístup k mohyle dodnes. Práce uľahčila a urýchlila aj skutočnosť, že mohyla je spišským travertínom obložená len zvonku. Jadrá oporných múrov aj terás sú z liateho betónu, čo značne urýchlilo postup práce.

Mohylu dokončili 20. septembra 1928. V základe je mohyla dlhá 96 metrov, široká je 70 metrov. Tvoria ju dve terasy, prvá terasa meria 93 x 62 metrov, druhá 45 x 32 metrov. Zo stredu druhej terasy vyrastá pyramída zakončená tumbou, pričom Štefánikov hrob je v hĺbke 8 metrov pod tumbou.

Nad hrobkou je ďalšia miestnosť, kde je uložený základný kameň mohyly a kríž zo Štefánikovho pôvodného hrobu. Štyri pylóny majú výšku 12 metrov, symbolizujú štyri obete leteckého nešťastia a zároveň štyri krajiny, v ktorých generál Štefánik pôsobil."

Dá sa vidieť aj pôvodný hrob?

"Mohyla je nielen kamenným monumentom pripomínajúcim Štefánikovo dielo, ale aj miestom, kde je naozaj fyzicky pochovaný. Boli tam pochovaní už od čias pohrebu. Jurkovič to vyriešil tak, že počas výstavby mohylu budovali od vonkajších terás, vnútri stále zostával pôvodný hrob.

Až keď sa stavba priblížila k hrobom v apríli 1928, rakvy z pôvodného hrobu vybrali, vybetónovali hrobovú komoru a rakvy uložili dovnútra.

Jurkovič z dôvodu úcty a piety k Štefánikovi a Talianom počítal s tým, že hrob bude uzatvorený a neprístupný. Aj preto osobne dohliadal na to, že pri dokončení mohyly sa vchod uzavrel a zamuroval.

Tak zostáva až do dnes. Ľudia sú, samozrejme, zvedaví, ako to vnútri vyzerá, podľa Jurkovičových plánov sme preto v Múzeu Dušana Jurkoviča pripravili model mohyly, kde sú tieto vnútorné priestory znázornené."

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 686
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 375
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 260
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 077
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 798
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 799
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 390
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 154
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 527
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 507
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Milan Rastislav Štefánik

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

KOMERČNÝ ČLÁNOK

Pozor! Modré autobusy budú od piatku jazdiť v prázdninovom režime

Modré autobusy SAD Trenčín a SAD Prievidza budú s platnosťou od piatku 30. októbra 2020 až do odvolania premávať v prázdninovom režime.

Ilustračné foto.

V kraji pribudlo 473 nových prípadov, najviac v okrese Prievidza

Na Slovensku v utorok celkovo pribudlo 2887 nakazených novým koronavírusom zo 14 642 testov.

Ilustračné foto.

Mesto Prievidza zriadi 35 odberných miest, dve budú drive-thru

Plošné testovanie antigénovými testami na nový koronavírus budú môcť obyvatelia v Prievidzi absolvovať na 35 miestach, z toho dve budú drive-thru.

Testovanie vzoriek.

Ľudia musia chodiť na PCR testovanie aj mimo prievidzský región

Banská Bystrica, Partizánske, Žiar nad Hronom aj Trenčín. Toto sú mestá, kde niektorí ľudia z prievidzského okresu podstúpia odbery vzoriek na testovanie. Na dôvod, prečo za testami musia cestovať, sme sa pýtali regionálnej hygieničky. Pozor, týka sa to výlučne testovania PCR metódou, čiže nehovoríme o pripravovanom plošnom testovaní antigénovými testami.

Odbery vzoriek na koronavírus. Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?