Podvečerné a večerné aktivity v škole realizovalo 42 žiakov a sedem vyučujúcich. Podujatie sa zameriava na rozvíjanie čitateľskej gramotnosti žiakov a zručností života – spolupráca, zodpovednosť, snaha, tvorivosť, priateľstvo. Pri plnení povinných a výberových úloh sa rozvíjajú žiacke kompetencie k celoživotnému učeniu sa, komunikačné, občianske a sociálne kompetencie.
Žiaci prichádzali do školy polhodinu pred oficiálnym začiatkom. Spacáky na spanie si rozložili spolu s rodičmi na žinenky v triedach podľa zoznamov. Deti sa po celý večer občerstvovali vynikajúcimi pochúťkami od maminiek.
Noc s rozprávkarom bola venovaná stále žijúcemu autorovi Erikovi Jakubovi Grochovi, spisovateľovi so zaujímavým životným príbehom. So svojimi deťmi sa stretáva len prostredníctvom internetu. Žije na samote v jednoduchých podmienkach. Po celý večer sa pracovalo s jeho literárnym dielom Tuláčik a Klára.
V škole sa dolná chodba premenila pod rukami vyučujúcich na tvorivé prostredie, v ktorom sa pracovalo v tímoch. Otvorenie, privítanie, oboznámenie s časovou priamkou, komunita, energizér na vtiahnutie do témy večera vzbudili zvedavosť detí, ktoré sa so svojimi očakávaniami boli ochotné podeliť aj s ostatnými. Potom sa všetci presunuli do obecnej knižnice. V komentovanej prezentácii pani učiteľka priblížila biografiu autora.
Aktívnej kreatívnej práci v čitateľskej dielni predchádzalo tvorenie skupín. Zvolení boli lídri. Získali dôveru zostaviť si vlastný pracovný tím. V tímoch sa pracovalo až do polnoci. Čítali sa príbehy, reprodukoval sa obsah prečítaného, deti prezentovali vlastné nápady a písali listy. Odmenou za kreativitu, odvahu a istotu pri prezentácii bola nezvyčajná odmena. V triedach na poschodí si zahrali roly kuchárov. Podľa receptov vznikli jedlá na sladko i na slano. Jednotlivé tímy svoje produkty odprezentovali, ocenili pozitíva a hľadali spôsoby iného vydarenejšieho postupu pri príprave jedla. Síce bola tma a dažďu už viseli nohy, stihla sa aj najobľúbenejšia aktivita – hľadanie pokladu. Pred nočným pokojom sa ešte hodnotilo.
Sobotňajšie ráno sa začalo budíčkom, vyhodnotením pomocou ankety na note-bookoch, odovzdaním záložky a certifikátu. V záverečnej reflexii deti Noc s rozprávkarom hodnotili veľmi pozitívne.
Jana Hatványiová, ZŠ s MŠ Diviaky nad Nitricou