PRIEVIDZA. Letisko v Prievidzi prešlo veľkou modernizáciou. Tento krok má napomôcť rozvoju hornej Nitry a prilákať turistov aj nových investorov. Celý projekt stál 3,1 milióna eur.
Letisko po obnove otvorili v utorok, ceremóniu spojili s pristátím prvých dvoch lietadiel z Nemecka.
Výstavbu asfaltovej dráhy začali vlani 15. augusta. „Od toho dňa nám prialo počasie. Stavba pokračovala neprerušovane pomerne vysokým tempom. Zmodernizovaná vzletová a pristávacia dráha je vybudovaná na pozemkoch aeroklubu,“ informoval riaditeľ letiska v Prievidzi Ľuboš Jánošík.
Dráha má celkovú dĺžku 1081 metrov a široká je 23 metrov. „Letisko je certifikované na prevádzku za viditeľnosti počas dňa aj noci, to znamená, že má dráhové osvetlenie. Tým, že sme postavili spevnenú dráhu, letisko je možné prevádzkovať celoročne a za nižšej únosnosti trávnatých plôch,“ pokračoval Jánošík.
Prácam na obnove letiska bolo nápomocné aj počasie. „Priebeh prác bol relatívne jednoduchý, nakoľko nám prialo počasie. Zima nám pomohla, stavebné práce mohli bežať korektne, tým pádom sme vedeli splniť časový plán a cieľ, ktorý sme mali,“ opísal Zoltán Farkaš, obchodný riaditeľ spoločnosti Strabag, ktorá vykonávala práce.
Možnosť pre väčšie lietadlá

Veľkou zmenou oproti minulosti je to, že v Prievidzi budú môcť pristávať lietadlá vyššej hmotnostnej kategórie.
„Kritický typ lietadla je Cessna Citation CJ4, čo je prúdové obchodné lietadlo, do ktorého sa zmestí desať pasažierov,“ uviedol riaditeľ letiska.
Práve lietadlo uvedeného typu v Prievidzi pristalo počas otvárania letiska.
Vedenie letiska sa podľa Jánošíka nesústreďuje na to, aby vybudovalo letisko na obchodnú leteckú dopravu. „Takýchto letísk máme na Slovensku dosť. My sa sústreďujeme na to, aby sme tu vybudovali a prevádzkovali letisko pre privátnu dopravu a biznis lety,“ zdôraznil Jánošík.
Modernizáciu prievidzského letiska zabezpečil Aeroklub Prievidza. „Pre región je to pomyselná brána. V tomto období sa Prievidza dostáva na úplne inú úroveň. Do Prievidze a z Prievidze sa bude môcť teraz lietať kamkoľvek vo svete," skonštatoval prezident Aeroklubu Prievidza František Zlocha.
Prostriedky na investíciu Aeroklubu poskytla spoločnosť Brose Prievidza, ktorá je dodávateľom pre automobilový priemysel. „Je to veľmi veľký úspech pre región, pre nás, uľahčí sa nám život. Dá to veľa aj našej infraštruktúre,“ povedal generálny riaditeľ Brose Prievidza Axel Mallener.
Obrovský prínos pre región

Ľuďom z ich spoločnosti zmodernizované letisko najmä ušetrí čas. „Keď sem cestuje desať ľudí z Nemecka, autom je to päť hodín. Lietadlom cez Viedeň je to päť hodín. Keď letíme vlastným lietadlom, je to 45 minút. Ušetríme tak jeden pracovný deň,“ uviedol príklad Mallener, ktorý zároveň zdôraznil veľký prínos pre región.
„Aeroklub získa veľa, región tiež. Otvorili sme dvere do sveta, v Prievidzi máme medzinárodné letisko, a na to môžeme byť všetci veľmi hrdí,“ poukázal.
Podľa trenčianskeho župana Jaroslava Bašku išlo o investíciu do infraštruktúry, ktorá tu ostane a pomôže regiónu. „Je veľká príležitosť pre tento región. Zatraktívni ho, prinesie sem nových hostí. Aj nové zahraničné firmy, ktoré takýmto spôsobom budú mať k regiónu oveľa bližšie,“ očakáva Baška.
Rozvoj hornej Nitry od zmodernizovaného letiska očakáva aj prievidzská primátorka Katarína Macháčková. „Je to vzácny a výnimočný príklad toho, že prichádza investor alebo akýkoľvek súkromný podnikateľ a investuje do regiónu. Bude to síce využívať aj on a bude mu to prinášať isté benefity, ale bude to slúžiť aj širšej verejnosti a okoliu,“ načrtla.
Cesty zaostávajú

Napriek tomu sa vedenie Prievidze stále snaží riešiť najmä cestnú infraštruktúru.
„Budeme radi, keď sa budú riešiť problémy tradičného napojenia, ktoré stále využíva najviac ľudí. A to je prepojenie medzi Prievidzou, Trenčínom a Bratislavou. Stále sa venujeme téme obchvatu.
Druhá stavba prvej etapy by sa mala začať na budúci rok. Čo sa týka R2, tak situácia je naozaj zložitá,“ povedala primátorka.
Poukázala na to, že Slovensko sa v tomto pohybuje v začarovanom kruhu. „Na jednej strane tvrdíme, že nemáme peniaze na uskutočnenie. Na druhej strane nemáme pripravené projektové veci a povolenia. Takže v podstate realizácia, aj keby peniaze boli, nie je možná. Ako určitú príležitosť a výzvu cítime obdobie útlmu baníctva. A v rámci akčného plánu sa snažíme tieto požiadavky presadzovať,“ uviedla Macháčková.
Na otázku, prečo išla obnova letiskovej dráhy tak rýchlo a budovanie ciest trvá roky odpovedala, že v tomto prípade išlo o súkromnú investíciu. „Procesy sú oveľa zložitejšie a byrokratickejšie, pokiaľ to robí štát alebo samospráva,“ zdôraznila Macháčková.
Prievidzské letisko má štatút medzinárodného letiska s nepravidelnou prevádzkou. Na slávnostnom otvorení po modernizácii pristáli aj dve lietadlá z Nemecka.
„Pristátie v Prievidzi bolo veľmi príjemné, za pekného počasia. Ja môžem Prievidzi k takémuto krásnemu letisku len gratulovať,“ uzavrel hlavný pilot spoločnosti Brose Christian Vohl.