Chodec je najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. V prvom polroku minulého roka zavinili chodci až 216 dopravných nehôd. Až desať percent chodcov, ktorí sa stali účastníkmi dopravnej nehody ju neprežilo.
Ako to vidí vodič
Nie je vodič, ktorý by nezažil situáciu keď sa mu pred rozbehnutým autom z tmy vynorí neosvetlený chodec či cyklista. V spojení s dažďom alebo snežením je to smrteľná kombinácia. Prekážku vodič vidí len vo vzdialenosti a výseku, ktorý mu dokážu osvietiť svetlomety vozidla. Pri tlmených svetlách je to vzdialenosť 25 až 60 m pri rýchlosti jazdy cca 40 až 80 kilometrov za hodinu a to v závislosti od farby prekážky a svetlosti pozadia za ňou.
Navyše si treba uvedomiť, že svetlomety vozidiel sú konštruované aby prioritne osvetľovali cestu, teda povrch vozovky. V prvom momente tak prekážku začnú osvetľovať zdola nahor. To môže spôsobiť oneskorenú reakciu vodiča, ktorý si prekážku na ceste často uvedomí až neskoro. Polícia apeluje na vodičov, aby v dôsledku zníženej viditeľnosti použili stretávacie svetlá, denné svietenie nestačí.

Neosvetlení chodci idú do rizika
Polícia informuje, že zhoršené podmienky a znížená viditeľnosť sú často príčinou tragických nehôd, pri ktorých vodič auta zachytí chodca v tmavom oblečení. S neskoršou reakciou vodiča je úzko spojená aj brzdná dráha auta. Tú ovplyvňuje dážď i zníženie teploty. Valivý aj kĺzavý odpor pneumatík na vozovke je znížený, brzdná dráha logicky dlhšia.