Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Cestovateľ Marek Slobodník: Po celom svete sú dobrí ľudia

Dostal maláriu, jedol morské prasa, svet prešiel na pionieri. Marek Slobodník chce žiť na Slovensku.

Cestovateľ Marek SlobodníkCestovateľ Marek Slobodník (Zdroj: facebook.com/Na Pionieri)

LEHOTA POD VTÁČNIKOM. Dobrodruh Marek Slobodník pochádza z Banskej Bystrice. Už desať rokov cestuje po svete s legendárnymi strojmi. S dvojtaktným motorom JAWA 250 prešiel z ďalekej Indie až na Slovensko, absolvoval niekoľko ciest okolo sveta na pionieri. V Čechách spoznal fanúšika trabantov Dana Přibaňa a spolu s ďalšími nadšencami z Čiech a Poľska sa zúčastnil medzinárodnej výpravy na žltých trabantoch do Južnej Ameriky. O svojich zážitkoch často rozpráva na diskusiách. Na jednu z nich zavítal aj do Lehoty pod Vtáčnikom.

SkryťVypnúť reklamu

Kedy ste si spravili vodičský preukaz a na aké vozidlo?

– Ešte v sedemnástich som si robil na béčko, normálne na auto. Keď som dovŕšil osemnásť, tak asi štyri dni potom som mal skúšky, ktoré som spravil a získal vodičský. Potom v 21 rokoch som si robil na motorku. Teraz si pomaly robím piloťák.

Aké boli vaše vodičské začiatky? Boli až po získaní vodičáku?

– Nie, už predtým som veľa jazdil na motorke. Asi už od jedenástich alebo dvanástich rokov. Popritom dakedy aj na aute, keď sa dalo, asi od šestnástich. Takže som už vedel šoférovať, myslím si, že celkom slušne.

Kedy a ako ste sa dostali k cestovaniu po svete? Bolo to spočiatku klasickou dopravou alebo ste začali hneď na pionieri?

– V podstate hneď na pio-nieri. Už na škole sme chceli vymyslieť nejakú cestu. Veľmi sme snívali o tom, že budeme drsní motorkári a že sa budeme zdraviť všetkým ďalším motorkárom, ktorí pôjdu oproti. Ale po škole sme nemali žiadne peniaze. Jediné, čo sme mali, tak to bolo pár korún na pioniera. Niektorí kamaráti mali pionierov. Takže sme si zadovážili tieto stroje. Ja napríklad za päťtisíc korún. Hneď nato sme začali cestovať. Prvá cesta bola v roku 2008 okolo Slovenska. To sa nám zapáčilo, tak hneď potom sme išli do Rumunska. To bolo v roku 2009, keď sme sa rozhodli, že prejdeme hranice štátu. Potom sme si povedali, že pôjdeme za hranice kontinentu. Tak sme išli do Kazachstanu. Odvtedy to už ostalo a v priemere každé dva roky robíme nejaký takýto šialený výlet. A zároveň to už vždy točíme.

SkryťVypnúť reklamu

Aké expedície ste podnikli?

– Prvá taká najväčšia bola na pionieroch k Aralskému jazeru v Kazachstane a spať. Druhá bola už s trabantmi naprieč Južnou Amerikou, vtedy som šiel na Jawe 250. Tretiu som išiel z Austrálie cez Indonéziu, do Bankoku, tiež s trabantami. Pred rokom som absolvoval cestu na pionieroch naprieč kontinentom, východným pobrežím do Kapského mesta. To sme boli na piatich pionieroch. Tento rok to bola piata väčšia expedícia, z Indie domov. Prakticky to bolo dokončenie cesty z Austrálie domov.

Prečo práve pionier?

– Ako som už povedal, nemali sme peniaze na žiadnu inú motorku, ktorá by mala doklady a dalo by sa ňou cestovať. Potom nás to začalo baviť, že môžeme ukázať ľuďom, že sa dá cestovať aj na niečom inom, ako sú silnejšie motorky. Teraz sa mi páči, že inšpirujem mnohých iných ľudí, a preto som pri tom ostal.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko týchto strojov ste vystriedali?

– Stále chodím na tom istom pionieri a na tej istej Jawe 250. Zatiaľ bolo päť expedícii, z toho dve som išiel na Jawe Pionier a tri na Jawe 250. Takže som vystriedal dva stroje. Ale stále sú pojazdné.

Ako ste prešli od pioniera k trabantu?

– Spravili sme krátky filmík z fotiek. Bol to rok 2011. Film bol dosť úspešný a známy na internete. Vtedy mi napísal Dan Přibaň, či by som nespravil v Prahe prezentáciu, takú ako sme robili napríklad v Lehote pod Vtáčnikom. Súhlasil som. Tam sme sa zoznámili. Spravil som prezentáciu. On už vtedy chystal cestu do Južnej Ameriky. My sme zase chystali inú cestu na pionieroch. Naša cesta však vtedy padla. Dan mi volal, či nechcem ísť s nimi, že im chýba nejaký motorkár. A tak nejako som sa k nim pridal.

Aké boli najväčšie výhody a najväčšie nevýhody týchto vozidiel?

– Výhoda je taká, že nevyzeráš ako milionár. Nie všade ťa vďaka tomu chcú okradnúť. Dá sa to opraviť naozaj že na kolene. Na druhej strane, nevýhoda je to, že sa to stále kazí. Asi najdôležitejšia je cena, že je to fakt lacné vozidlo.

Má váš stroj svoje meno? Ak áno, aké a prečo? Pomenovali ste každé svoje vozidlo?

– Každé nie. Ale pionier, na ktorom cestujem, sa volá Kendžike. Je to po chlapovi, ktorý nás dovliekol a navigoval k Aralskému jazeru. To meno sa mi veľmi páčilo. Tak pionier sa volá po ňom. Jawa sa volá Anežka, po Danovej dcére. Keď bola malá, tak vymýšľala mená pre autá. Vymyslela Egu a Babu. Keď už bola veľká, tak nevedela vymyslieť nič zaujímavé. Tak sme dali na Jawu jej meno. Trabant sa volá Lola. Ale to ešte desať rokov predtým, ako som ju kupoval, tak jej dal niekto také meno, takže to tak aj ostalo.

Mali ste šťastie na ľudí?

– Myslím si, že áno, vždy. V podstate sa nám ani nič nebezpečné nikdy nestalo. Veľakrát sme sa aj báli, keď sme išli do nejakých štátov. Teraz mi v rýchlosti napadol Sudán. Keď sme išli do toho štátu, tak nám naozaj lepilo. Na druhej strane tam bola úplná pohoda, možno najväčšia, akú som kde kedy zažil. Neviem, či sme naozaj mali šťastie na ľudí, ale vyzerá to tak, že po celom svete sú dobrí ľudia. Samozrejme, stali sa nám aj také veci, že nás okradli a podobne. Ale to sa človeku stane aj u nás doma.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5NKC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5NKC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 319
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 23 022
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 346
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 713
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 625
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 231
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 050
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 560
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 409
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 647
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Mobilné odberové miesto pri bojnickej nemocnici bude fungovať i počas víkendu

Mobilné odberové miesto (MOM) pri Nemocnici s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach bude fungovať aj počas 23. a 24. januára.

Testovanie na nový koronavírus.

Mesto Handlová zriadi na skríningové testovanie 13 odberných miest

Mesto Handlová sa pripojí k skríningovému testovaniu obyvateľstva na ochorenie COVID-19. Počas víkendu 23. a 24. januára zriadi 13 odberných miest.

Celomestské testovanie v Košiciach.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Pozor na snehové jazyky a záveje

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa pred snehovými závejmi a jazykmi.

Na cestách pozor na snehové jazyky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

V Trenčíne pribudne ďalšie záchytné parkovisko, bude bezplatné

Jeho kapacita nepresiahne 60 parkovacích miest.

Už ste čítali?