HANDLOVÁ. Cestujúci využívajúci vlakovú dopravu v Handlovej si nemajú kde sadnúť. Na tamojšej železničnej stanici chýbajú lavičky na sedenie. Tie sa nachádzajú len v staničnej budove. Ľudia preto posedávajú na betónových kvetináčoch, schodoch alebo stoja.
Na problém upozornila prostredníctvom Odkazu pre starostu Zuzana. „Nemohlo by mesto v spolupráci so železnicou poriešiť lavičky na stanici? V čakárni síce niekoľko málo je, ale čakáreň je hnusná, nevetraná, bez akýchkoľvek služieb. A tak cestujúci stoja vonku, prípadne sedia na kamenných kvetináčoch či obrubníkoch,“ uviedla problém.
Na podnet zareagovalo mesto. „Železničná stanica nie je majetkom mesta, je v správe Železníc Slovenskej republiky. Mesto komunikuje s majiteľom tejto nehnuteľnosti a komunikácia je korektná,“ ozrejmila hovorkyňa Handlovej Jana Paulínyová.

Problém vyriešia
Problém sa dostal aj k samotnému vlastníkovi a správcovi priestorov, Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR).
„V súvislosti s absenciou lavičiek v exteriéri objektu železničnej stanice Handlová bola v októbri 2018 vznesená požiadavka od jedného občana. Nezávisle od tejto požiadavky ŽSR dodajú dva kusy celokovových sektorových lavičiek, ktoré budú situované v exteriéri objektu železničnej stanice Handlová,“ informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková.
Podotkla, že stanica v Handlovej by mala prejsť výraznejšou rekonštrukciou. Vyplýva to zo zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry na roky 2017 – 2021. Tú uzatvorilo Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky a ŽSR.
Podľa nej je handlovská vlaková stanica zaradená v roku 2019 do zoznamu staníc a zastávok, kde budú musieť byť plnené určité štandardy. Tie sú vyšpecifikované v danej zmluve. „V stanici Handlová bude z dôvodu nevyhnutných dispozičných úprav potrebné uskutočniť komplexnú rekonštrukciu budovy. Rozsah komplexnej rekonštrukcie bude stanovený s ohľadom na prevádzkové potreby ŽSR,“ na-črtla Pavliková.
Ako ďalej uviedla, závisieť to bude od potreby technologického vybavenia budovy, aktuálnych trendov vo vybavovaní objektov, v ktorých sa realizuje železničná doprava (cyklo-stojiská, parkovacie miesta, bezbariérové trasy...).
Do úvahy bude pripadať aj ďalšie výhľadové využitie objektu stanice, ako komerčné priestory, reklamné zariadenia a podobne.
Komplexnú rekonštrukciu zaradia železnice do svojho investičného plánu.
Časový horizont jej uskutočnenia však bude závisieť od investičných možností a priorít ŽSR.

Stanicu obnovujú podľa potreby
Súčasná železničná stanica v Handlovej funguje od roku 1985.
„Z pohľadu cestujúcich je v pôvodnom stave bez prestavby, respektíve rekonštrukcie väčšieho rozsahu. Na objekte priebežne uskutočňujeme prevádzkovú údržbu, spočívajúcu v odstraňovaní porúch a nedostatkov brániacich bezpečnému užívaniu budovy,“ reagovala zástupkyňa železníc na otázku, či v minulosti prešla handlovská vlaková stanica nejakou obnovou.
Pod prevádzkovou údržbou myslela maľovanie interiérových priestorov, náter stavebných konštrukcií budovy, opravu sociálnych zariadení budovy a výmenu poškodených stavebných prvkov.
Pokiaľ chce samospráva nejakým spôsobom zveľaďovať okolie stanice, musí si na to pýtať povolenie železníc, ktoré sú vlastníkom daných priestorov.
„V roku 2012 mesto v rámci dobrovoľníckych dní natrelo priečelie a steny stanice zo sponzorských príspevkov po dohovore so správcom. Na náklady mesta a s povolením ŽSR boli na stanici osadené dve pamätné tabule pri príležitosti jubileí súvisiacich s oslavami spustenia železničnej trate Handlová – Horná Štubňa a výročia trate v smere do Prievidze,“ dodala Jana Paulínyová.