Pondelok, 6. apríl, 2020 | Meniny má Irena

Žiadali rýchlostnú cestu na hornej Nitre. Podľa ministra dopravy Érseka vyhovuje súčasná

Združenie miest a obcí hornej Nitry pozvalo ministra dopravy na rokovanie. Ten neprišiel, namiesto toho poslal list, ktorý združenie nepotešil.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

HORNÁ NITRA. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Arpád Ersék napísal list Združeniu miest a obcí hornej Nitry. Reagoval tak na výzvu združenia, aby sa osobne zúčastnil na pracovnej porade, ktorá mala riešiť problém neúnosnej dopravnej situácie na hornej Nitre. Zámerom zástupcov samospráv bolo hovoriť o ďalšom postupe budovania rýchlostnej cesty R2 a príprav úsekov Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cesty kapacitne vyhovujú

Minister v liste napísal, že v štúdii realizovateľnosti sa konštatovalo, že niektoré úseky cesty I/9, sú kapacitne vyhovujúce nasledujúcich desať rokov.
„Z hľadiska štátu a obmedzených finančných prostriedkov by bolo neefektívne aktívne pripravovať úseky rýchlostných ciest, pri ktorých je súčasná cestná sieť postačujúca,“ napísal Arpád Ersék združeniu miest.

Ako dodal, intenzitu dopravy na všetkých úsekoch vrátane cesty I/9 Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky, ktoré boli v štúdii realizovateľnosti preukázané ako vyhovujúce, bude ministerstvo podrobne monitorovať každých päť rokov na základe sčítania dopravy.
„Ak bude vzhľadom na nárast dopravy niektoré úseky potrebné realizovať skôr, budú termíny prípravy a výstavby úsekov rýchlostnej cesty R2 prehodnotené,“ prisľúbil v liste minister.

Cesty poškodzujú región

Členovia Združenia miest a obcí hornej Nitry s odpoveďou ministra spokojní nie sú.

„Najbližšie prehodnotenie štúdie realizovateľnosti rýchlostnej cesty R2 po piatich rokoch by malo byť v roku 2020, pričom prípravné práce až po vydanie stavebného povolenia sa odhadujú na obdobie piatich rokov. Tento stav je neprijateľný a poškodzuje hospodárske záujmy obcí a občanov regiónu horná Nitra,“ skonštatovala rada združenia v stanovisku.

Na rokovaní zástupcov pracovnej skupiny R2 v máji tohto roka generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin upozornili na vyčerpanie financií zo štátneho rozpočtu a fondov Európskej únie na financovanie úsekov rýchlostných ciest a diaľnic. Poukázal aj na fakt, že podľa zákona o verejnom obstarávaní sa nemôže pokračovať v príprave a výstavbe stavby pokiaľ obstarávateľ, teda Národná diaľničná spoločnosť nedisponuje finančným krytím.

„To by bolo flagrantné porušenie zákona o verejnom obstarávaní,“ povedal na stretnutí Ďurišin. Predpokladané náklady na stavbu pritom dosahujú takmer tristo miliónov eur.
Štúdia uskutočniteľnosti, na ktorú sa Árpád Érsek odvoláva, navyše odporúča, aby bol úsek Pravotice – Nováky západ z hľadiska intenzít na jestvujúcej cestnej sieti znova posúdený a prehodnotený až po roku 2035.

Nesplnené sľuby

„V liste minister Érsek na viacerých miestach zdôrazňuje potrebu zabezpečenia zdrojov financovania. Riešením, ktoré ponúkli vládni poslanci, malo byť uvoľnenie takzvanej dlhovej brzdy. Tento spôsob riešenia financovania považujem skôr za snahu nájsť spôsob ako sa vyhnúť zodpovednosti za veľkolepé sľuby, ktoré predchádzajúce vlády dávali občanom na výjazdových rokovaniach po celom Slovensku,“ reagovala na list ministra primátorka Prievidze Katarína Macháčková.

Vláda Roberta Fica podľa nej hornej Nitre sľúbila výstavbu R2 už v roku 2008. Stojí z nej však jediný úsek. Príprava ostatných podľa Macháčkovej dlhodobo stagnuje, uznesenia vlády sa neplnia a termíny sa posúvajú.

Aspoň čiastkové opatrenia

„Zdôrazňujem, že za deväť rokov len na krátke obdobie jeden a pol roka nebol SMER-SD vo vláde. Skutočne neverím tomu, že masívne uvoľnenie míňania peňazí by niečo reálne zmenilo a pohlo dopredu, pretože R2 v Trenčianskom kraji pre túto vládu, žiaľ, nie je prioritou,“ povedala prievidzská primátorka.

Podľa jej ďalších slov od roku 2010, dokedy si Ficova vláda naplánovala začiatok výstavby rýchlocesty z Trenčína do Novák, počúva rôzne vysvetlenia, prečo sa sľuby neplnia.

„My však potrebujeme situáciu riešiť už teraz. Aspoň dočasne. Ak vláda nedokáže postaviť sľúbenú diaľnicu, mala by zvážiť okamžitú realizáciu menších čiastkových opatrení, vďaka ktorým by prestali obce na trase cesty prvej triedy trpieť preťaženou tranzitnou dopravou. Napríklad v Dolných Vestenice je možné vybudovať napojenie priemyselnej zóny tak, aby kamióny odchádzajúce z tovární neprechádzali obcou a neohrozovali chodcov. Na ceste I. triedy by zasa veľmi pomohlo rozšírenie pruhov v stúpaniach a klesaniach, aby bolo možné predbiehať pomalé vozidlá. Regiónu by veľmi pomohla aj investícia do obnovy 7,4 kilometra cesty prvej triedy medzi Handlovou a hranicou Trenčianskeho samosprávneho kraja,“ uzavrela Katarína Macháčková.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  3. Nestarnú, ale dozrievajú
  4. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  2. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  3. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  4. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  5. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  8. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  9. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  10. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 56 325
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 37 199
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 26 015
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 18 783
  5. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 660
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 955
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 16 871
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 13 995
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 129
  10. Bude dobre! 12 624

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

POTVRDENÉ: Pacient z Bojníc zomrel na koronavírus

Slovensko má prvé dve obete koronavírusu. Jednou z nich je pacient z Bojníc.

Ilustračné foto.

Podriadený zosnulého pacienta s koronavírusom: Som pozitívny a mám strach o kolegov

Hygiena v týchto dňoch testuje všetkých zamestnancov firmy, ktorej riaditeľ zomrel minulý týždeň na zápal pľúc po prepustení z nemocnice v Bojniciach.

Ilustračné foto.

MY TO ZVLÁDNEME: Online diskusia z Prievidza

Prinášame vám priamy prenos diskusie MY TO ZVLÁDNEME s generálnym riaditeľom spoločnosti Brose Prievidza Axelom Mallenerom a odborníkom na potravinárstvo Miroslavom Žiakom.

Pod rúškom informácii v Prievidzi.
Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Štrnásť nových prípadov, z nášho regiónu ani jeden

Banskobystrický kraj s celkovo 29 prípadmi (zo 485 na Slovensku) stále ostáva okresom s najnižším výskytom pozitívnych osôb.

Slovensko má 14 nových prípadov koronavírusu. V Trenčianskom kraji pribudli štyria

Na Slovensku pribudlo počas soboty 14 nových prípadov nákazy novým koronavírusom z 1524 testovaných. Celkovo ich na Slovensku je 485. Trenčiansky kraj ich má po bratislavskom najviac.

Oščadnicou lomcuje rozsiahly požiar lesa

Na mieste zasahujú hasičské zbory piatich obcí a brigády HaZZ v Žiline.

Slovensko má 49 nových prípadov COVID-19, medzi nimi je aj muž z Poltára

Väčšina nových pacientov sa vracala z Tirolska.

Už ste čítali?