Piatok, 22. jún, 2018 | Meniny má Paulína
Nájdete nás na webe

Žiadali rýchlostnú cestu na hornej Nitre. Podľa ministra dopravy Érseka vyhovuje súčasná

Združenie miest a obcí hornej Nitry pozvalo ministra dopravy na rokovanie. Ten neprišiel, namiesto toho poslal list, ktorý združenie nepotešil.

Ilustračné foto.(Zdroj: Ján Krošlák)

HORNÁ NITRA. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Arpád Ersék napísal list Združeniu miest a obcí hornej Nitry. Reagoval tak na výzvu združenia, aby sa osobne zúčastnil na pracovnej porade, ktorá mala riešiť problém neúnosnej dopravnej situácie na hornej Nitre. Zámerom zástupcov samospráv bolo hovoriť o ďalšom postupe budovania rýchlostnej cesty R2 a príprav úsekov Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Cesty kapacitne vyhovujú

Minister v liste napísal, že v štúdii realizovateľnosti sa konštatovalo, že niektoré úseky cesty I/9, sú kapacitne vyhovujúce nasledujúcich desať rokov.
„Z hľadiska štátu a obmedzených finančných prostriedkov by bolo neefektívne aktívne pripravovať úseky rýchlostných ciest, pri ktorých je súčasná cestná sieť postačujúca,“ napísal Arpád Ersék združeniu miest.

Ako dodal, intenzitu dopravy na všetkých úsekoch vrátane cesty I/9 Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky, ktoré boli v štúdii realizovateľnosti preukázané ako vyhovujúce, bude ministerstvo podrobne monitorovať každých päť rokov na základe sčítania dopravy.
„Ak bude vzhľadom na nárast dopravy niektoré úseky potrebné realizovať skôr, budú termíny prípravy a výstavby úsekov rýchlostnej cesty R2 prehodnotené,“ prisľúbil v liste minister.

Cesty poškodzujú región

Členovia Združenia miest a obcí hornej Nitry s odpoveďou ministra spokojní nie sú.

„Najbližšie prehodnotenie štúdie realizovateľnosti rýchlostnej cesty R2 po piatich rokoch by malo byť v roku 2020, pričom prípravné práce až po vydanie stavebného povolenia sa odhadujú na obdobie piatich rokov. Tento stav je neprijateľný a poškodzuje hospodárske záujmy obcí a občanov regiónu horná Nitra,“ skonštatovala rada združenia v stanovisku.

Na rokovaní zástupcov pracovnej skupiny R2 v máji tohto roka generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin upozornili na vyčerpanie financií zo štátneho rozpočtu a fondov Európskej únie na financovanie úsekov rýchlostných ciest a diaľnic. Poukázal aj na fakt, že podľa zákona o verejnom obstarávaní sa nemôže pokračovať v príprave a výstavbe stavby pokiaľ obstarávateľ, teda Národná diaľničná spoločnosť nedisponuje finančným krytím.

„To by bolo flagrantné porušenie zákona o verejnom obstarávaní,“ povedal na stretnutí Ďurišin. Predpokladané náklady na stavbu pritom dosahujú takmer tristo miliónov eur.
Štúdia uskutočniteľnosti, na ktorú sa Árpád Érsek odvoláva, navyše odporúča, aby bol úsek Pravotice – Nováky západ z hľadiska intenzít na jestvujúcej cestnej sieti znova posúdený a prehodnotený až po roku 2035.

Nesplnené sľuby

„V liste minister Érsek na viacerých miestach zdôrazňuje potrebu zabezpečenia zdrojov financovania. Riešením, ktoré ponúkli vládni poslanci, malo byť uvoľnenie takzvanej dlhovej brzdy. Tento spôsob riešenia financovania považujem skôr za snahu nájsť spôsob ako sa vyhnúť zodpovednosti za veľkolepé sľuby, ktoré predchádzajúce vlády dávali občanom na výjazdových rokovaniach po celom Slovensku,“ reagovala na list ministra primátorka Prievidze Katarína Macháčková.

Vláda Roberta Fica podľa nej hornej Nitre sľúbila výstavbu R2 už v roku 2008. Stojí z nej však jediný úsek. Príprava ostatných podľa Macháčkovej dlhodobo stagnuje, uznesenia vlády sa neplnia a termíny sa posúvajú.

Aspoň čiastkové opatrenia

„Zdôrazňujem, že za deväť rokov len na krátke obdobie jeden a pol roka nebol SMER-SD vo vláde. Skutočne neverím tomu, že masívne uvoľnenie míňania peňazí by niečo reálne zmenilo a pohlo dopredu, pretože R2 v Trenčianskom kraji pre túto vládu, žiaľ, nie je prioritou,“ povedala prievidzská primátorka.

Podľa jej ďalších slov od roku 2010, dokedy si Ficova vláda naplánovala začiatok výstavby rýchlocesty z Trenčína do Novák, počúva rôzne vysvetlenia, prečo sa sľuby neplnia.

„My však potrebujeme situáciu riešiť už teraz. Aspoň dočasne. Ak vláda nedokáže postaviť sľúbenú diaľnicu, mala by zvážiť okamžitú realizáciu menších čiastkových opatrení, vďaka ktorým by prestali obce na trase cesty prvej triedy trpieť preťaženou tranzitnou dopravou. Napríklad v Dolných Vestenice je možné vybudovať napojenie priemyselnej zóny tak, aby kamióny odchádzajúce z tovární neprechádzali obcou a neohrozovali chodcov. Na ceste I. triedy by zasa veľmi pomohlo rozšírenie pruhov v stúpaniach a klesaniach, aby bolo možné predbiehať pomalé vozidlá. Regiónu by veľmi pomohla aj investícia do obnovy 7,4 kilometra cesty prvej triedy medzi Handlovou a hranicou Trenčianskeho samosprávneho kraja,“ uzavrela Katarína Macháčková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.


Inzercia - Tlačové správy


  1. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 24 894
  2. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 18 355
  3. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 937
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 966
  5. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 7 957
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 7 355
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 444
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 262
  9. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 3 855
  10. Kreditná karta – áno alebo nie 3 335

Hlavné správy z MY Horná Nitra

Po tretíkrát v rade rovnaký víťaz basketbalového memoriálu (+FOTO)

V prievidzskej športovej hale sa odohral v priebehu troch hracích dní 24.ročník Memoriálu Alexandra Schuta v basketbale neregistrovaných hráčov.

Zahrať si môže prísť úplne každý. Hornonitrianska futbalová 24-ka s novinkou

Tradičný futbalový maratón sa blíži, 6. ročník je naplánovaný od soboty 30. júna do nedele 1. júla.

Policajti v Handlovej dostanú nové auto

Pôvodne malo ísť o rovnaký typ vozidla, ako policajti využívajú v súčasnosti. Plány sa však zmenili a nastala zmena. Prichádza do úvahy elektromobil?

Ľudia sa čudovali, hráč nechápal. Zápas o prvé miesto poznačil kuriózny moment

Niečo podobné sa podľa hlavného rozhodcu stretnutia stane raz za 20 rokov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dnes nám hrozia búrky a krupobitie. Cez víkend príde poriadne ochladenie

Meteorológovia varujú pred výskytom búrok. Vydali výstrahu prvého stupňa.

Pod Strečnom sa bude jazdiť v dvoch pruhoch

Opatrenie má pomôcť záchranárom.

V Trenčíne spadlo trakčné vedenie. Vlaky meškajú, viaceré odriekli

Na železničnej stanici spadlo trakčné vedenie. Rýchlik do Košíc mešká viac ako tri hodiny, viaceré vlaky odriekli.

V nemocnici v Trenčíne hospitalizovali takmer 30 ľudí so salmonelózou

Ďalší skončili v považskobystrickej nemocnici, niekoľkých ošetrili bez potreby hospitalizácie.

Vybrali SME



Už ste čítali?