Žiadali rýchlostnú cestu na hornej Nitre. Podľa ministra dopravy Érseka vyhovuje súčasná

Združenie miest a obcí hornej Nitry pozvalo ministra dopravy na rokovanie. Ten neprišiel, namiesto toho poslal list, ktorý združenie nepotešil.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Ján Krošlák)

HORNÁ NITRA. Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Arpád Ersék napísal list Združeniu miest a obcí hornej Nitry. Reagoval tak na výzvu združenia, aby sa osobne zúčastnil na pracovnej porade, ktorá mala riešiť problém neúnosnej dopravnej situácie na hornej Nitre. Zámerom zástupcov samospráv bolo hovoriť o ďalšom postupe budovania rýchlostnej cesty R2 a príprav úsekov Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesty kapacitne vyhovujú

Minister v liste napísal, že v štúdii realizovateľnosti sa konštatovalo, že niektoré úseky cesty I/9, sú kapacitne vyhovujúce nasledujúcich desať rokov.
„Z hľadiska štátu a obmedzených finančných prostriedkov by bolo neefektívne aktívne pripravovať úseky rýchlostných ciest, pri ktorých je súčasná cestná sieť postačujúca,“ napísal Arpád Ersék združeniu miest.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dodal, intenzitu dopravy na všetkých úsekoch vrátane cesty I/9 Pravotice – Dolné Vestenice – Nováky, ktoré boli v štúdii realizovateľnosti preukázané ako vyhovujúce, bude ministerstvo podrobne monitorovať každých päť rokov na základe sčítania dopravy.
„Ak bude vzhľadom na nárast dopravy niektoré úseky potrebné realizovať skôr, budú termíny prípravy a výstavby úsekov rýchlostnej cesty R2 prehodnotené,“ prisľúbil v liste minister.

Cesty poškodzujú región

Členovia Združenia miest a obcí hornej Nitry s odpoveďou ministra spokojní nie sú.

„Najbližšie prehodnotenie štúdie realizovateľnosti rýchlostnej cesty R2 po piatich rokoch by malo byť v roku 2020, pričom prípravné práce až po vydanie stavebného povolenia sa odhadujú na obdobie piatich rokov. Tento stav je neprijateľný a poškodzuje hospodárske záujmy obcí a občanov regiónu horná Nitra,“ skonštatovala rada združenia v stanovisku.

SkryťVypnúť reklamu

Na rokovaní zástupcov pracovnej skupiny R2 v máji tohto roka generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin upozornili na vyčerpanie financií zo štátneho rozpočtu a fondov Európskej únie na financovanie úsekov rýchlostných ciest a diaľnic. Poukázal aj na fakt, že podľa zákona o verejnom obstarávaní sa nemôže pokračovať v príprave a výstavbe stavby pokiaľ obstarávateľ, teda Národná diaľničná spoločnosť nedisponuje finančným krytím.

„To by bolo flagrantné porušenie zákona o verejnom obstarávaní,“ povedal na stretnutí Ďurišin. Predpokladané náklady na stavbu pritom dosahujú takmer tristo miliónov eur.
Štúdia uskutočniteľnosti, na ktorú sa Árpád Érsek odvoláva, navyše odporúča, aby bol úsek Pravotice – Nováky západ z hľadiska intenzít na jestvujúcej cestnej sieti znova posúdený a prehodnotený až po roku 2035.

SkryťVypnúť reklamu

Nesplnené sľuby

„V liste minister Érsek na viacerých miestach zdôrazňuje potrebu zabezpečenia zdrojov financovania. Riešením, ktoré ponúkli vládni poslanci, malo byť uvoľnenie takzvanej dlhovej brzdy. Tento spôsob riešenia financovania považujem skôr za snahu nájsť spôsob ako sa vyhnúť zodpovednosti za veľkolepé sľuby, ktoré predchádzajúce vlády dávali občanom na výjazdových rokovaniach po celom Slovensku,“ reagovala na list ministra primátorka Prievidze Katarína Macháčková.

Vláda Roberta Fica podľa nej hornej Nitre sľúbila výstavbu R2 už v roku 2008. Stojí z nej však jediný úsek. Príprava ostatných podľa Macháčkovej dlhodobo stagnuje, uznesenia vlády sa neplnia a termíny sa posúvajú.

Aspoň čiastkové opatrenia

„Zdôrazňujem, že za deväť rokov len na krátke obdobie jeden a pol roka nebol SMER-SD vo vláde. Skutočne neverím tomu, že masívne uvoľnenie míňania peňazí by niečo reálne zmenilo a pohlo dopredu, pretože R2 v Trenčianskom kraji pre túto vládu, žiaľ, nie je prioritou,“ povedala prievidzská primátorka.

Podľa jej ďalších slov od roku 2010, dokedy si Ficova vláda naplánovala začiatok výstavby rýchlocesty z Trenčína do Novák, počúva rôzne vysvetlenia, prečo sa sľuby neplnia.

„My však potrebujeme situáciu riešiť už teraz. Aspoň dočasne. Ak vláda nedokáže postaviť sľúbenú diaľnicu, mala by zvážiť okamžitú realizáciu menších čiastkových opatrení, vďaka ktorým by prestali obce na trase cesty prvej triedy trpieť preťaženou tranzitnou dopravou. Napríklad v Dolných Vestenice je možné vybudovať napojenie priemyselnej zóny tak, aby kamióny odchádzajúce z tovární neprechádzali obcou a neohrozovali chodcov. Na ceste I. triedy by zasa veľmi pomohlo rozšírenie pruhov v stúpaniach a klesaniach, aby bolo možné predbiehať pomalé vozidlá. Regiónu by veľmi pomohla aj investícia do obnovy 7,4 kilometra cesty prvej triedy medzi Handlovou a hranicou Trenčianskeho samosprávneho kraja,“ uzavrela Katarína Macháčková.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  2. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 178
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 035
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 870
  4. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 796
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 774
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 752
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 187
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 970
  1. Jozef Černek: Na vrchole, kde končia deti a začínajú otcovia
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou
  3. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  4. Jaroslav Liptak: Fico a politika na štyri svetové strany…
  5. Marek Tocimák: Dobrodruh
  6. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť
  7. Jozef Černek: Hotel Riviéra: viac než muzikál
  8. Jozef Sitko: Bez roku 1968 by nebol ani rok 1989 a naša samostatnosť
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 10 189
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 515
  3. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 8 758
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 280
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 479
  6. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 701
  7. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 3 837
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília? 3 672
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Zraneného si prevzali zdravotníci.


TASR
Richard Slezák (vľavo) a Marek Grolmus

Rozhovor s generálnym manažérom nováčika II. ligy k trénerskej rošáde.


Dopravná nehoda na banskej ceste.

K zrážke došlo na Banskej ceste.


2
Zo zápasov Opatovce nad Nitrou – Pravenec (vľavo) a Diviacka Nová Ves – Bystričany

Komentáre a výsledkový servis 7., 8. a 9. ligy.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu