Na získanie medzinárodného certifikátu museli prepracovať celé lietadlo (+FOTO)

Prievidzskej spoločnosti vyrábajúcej malé lietadlá trvalo získanie certifikátu päť rokov. Nový, ťažší, typ lietadla sa vyvinul z ultraľahkého modelu.

PRIEVIDZA. Po niekoľkoročnom a veľmi intenzívnom úsilí sa prievidzskej spoločnosti vyrábajúcej ľahké lietadlá podarilo ukončiť certifikáciu prvej verzie lietadla WT9 Dynamic LSA.

„Výroba lietadla začne už čoskoro, pre prvého zákazníka by malo byť k dispozícii na budúci rok vo februári,“ informoval marketingový manažér spoločnosti Miroslav Maťaš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Certifikát, ktorý sme získali je celoeurópsky, doteraz sme lietadlá vyrábali v kategórii UL, do celého sveta sme ich predali viac ako sedemsto,“ povedal Ján Hrabovský, riaditeľ spoločnosti.
Prievidzské lietadlá brázdia oblohu v celej Európe, najmä vo Francúzsku a Nemecku, sú však i v Austrálii, na Novom Zélande a napríklad i na Havajských ostrovoch. Podľa slov riaditeľa spoločnosti lietajú ich stroje na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy.
UL kategória však má nevýhodu v tom, že každá krajina má vlastné predpisy. To znamená, že do každej krajiny je nutné mať iný certifikát, čo znamená i vyššie náklady.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to byrokracia, v každom štáte iná a zdržuje nás,“ povedal.
V kategórii LSA však certifikát platí pre celú Európu.

„Umožňuje nám to voľne predávať naše lietadlo v každej krajine Európy,“ dodal.
Certifikácia nového typu lietadla sa robila pod kontrolou Európskej agentúry pre bezpečnosť civilného letectva (EASA) v Kolíne nad Rýnom.

„Tento európsky letecký úrad zjednocuje predpisy pre celú Európu,“ spresnil.
Na začiatku to vyzeralo tak, že celý proces certifikácie bude jednoduchý.

„Postupne však došlo k tomu, že sme museli prepracovať i samotné lietadlo a jeho systémy,“ povedal.
Prievidzská spoločnosť dosiahla certifikáciu svojho výrobku vlastnými silami, nezobrali si na pomoc externú spoločnosť.

„Sme malá firma, ktorá žije iba z leteckej výroby. To, čo zarobíme, investujeme ďalej,“ prezradil.

SkryťVypnúť reklamu

„Trvalo to síce dlhšie, ale vďaka tejto skúsenosti sme vybudovali konštrukčnú kanceláriu s ôsmimi odborníkmi, ktorí si prešli celým, zložitým procesom a naučili sme sa robiť certifikáciu, čo určite využijeme i do budúcnosti,“ povedal.
Certifikácia prvej verzie lietadla trvala spoločnosti päť rokov. Je určená pre letecké školy. Druhá verzia bude určená pre aerokluby a jeho úlohou bude i rozťahovať vetrone.

„Predpokladáme, že túto druhú verziu stihneme scertifikovať v priebehu budúceho roka, pretože už máme know-how,“ informoval. Dokončením certifikácie prvej verzie lietadla sa zvýšila prestíž prievidzskej spoločnosti a zvýšil sa i počet objednávok.

„Predpokladáme, že v priebehu nasledujúceho pol roka budeme prijímať nových zamestnancov, malo by to byť okolo dvadsať ľudí do výroby,“ prezradil.

SkryťVypnúť reklamu

„Prvá myšlienka vyrábať malé dvojmiestne lietadlo vznikla v Bratislave. Prievidžan Tadeáš Wala vymyslel a nakreslil konštrukciu. Po dvoch rokoch však došiel partii kamarátov pracujúcich na malom lietadle entuziazmus i peniaze a celý projekt sa preniesol sem,“ povedal.
Prievidzská spoločnosť pracovala v roku 1999 na prvom prototype, druhý prototyp bol zalietnutý v roku 2000 a odvtedy začali vyrábať ultraľahké lietadlá WT9 Dynamic UL.

„Nové WT9 Dynamic LSA je pokračovaním lietadla WT9 Dynamic UL,“ spresnil.
Ultraľahké lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť 450 kilogramov.
LSA kategória je limitovaná hmotnosťou šesťsto kilogramov.

„Výroba nového lietadla trvá približne štyri mesiace, každý týždeň sa jeden kus začína, takže v súčasnosti máme rozrobených asi štrnásť lietadiel,“ ukončil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 620
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 190
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 710
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 818
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 968
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 4 816
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 516
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 375
  1. Juraj Tušš: O láske - trochu inak.
  2. Dávid Polák: Počítanie mŕtvych
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Ján Škerko: Deň D, keď sa Amerika utrhla z reťaze. Šok a zdesenie
  6. Vladimír Benčík: Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  8. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 102 400
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 886
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 37 247
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 369
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 692
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 270
  7. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 904
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 13 563
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Tupou Ceruzou: Medvede
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  8. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Slavomír Eliáš riaditeľ Kúpele Bojnice a.s.

Nelegálne postavených objektov je viac.


2
Ivan Sýkora spoluorganizátor protestov

Je to spoločný zápas, tvrdí aktivista.


Prežila monarchiu, svetové vojny, odštátnenie aj privatizáciu. Korunou jej príbehu je pútnické miesto – hora Butkov.


Ešte predtým vycestuje na Final Six Euroligy.


  1. Juraj Tušš: O láske - trochu inak.
  2. Dávid Polák: Počítanie mŕtvych
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Ján Škerko: Deň D, keď sa Amerika utrhla z reťaze. Šok a zdesenie
  6. Vladimír Benčík: Ako CIA hľadala Archu zmluvy – Donald Trump odtajnil dokumenty
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (4. - 10.4.1925)
  8. Jozef Foltýn: Zavraždený Marek bol stelesnením slušného človeka
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 102 400
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 886
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 37 247
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 369
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 692
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 18 270
  7. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 904
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 13 563
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Tupou Ceruzou: Medvede
  6. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  7. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  8. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu