HANDLOVÁ. Záchranná zdravotná služba, ktorá zasahuje pri urgentných prípadoch ohrozujúcich život, prešla reformou v roku 2005 a stala sa súčasťou integrovaného záchranného systému. Zmenou legislatívy sa rozšíril počet ambulancií. Na záchranu života teda môže byť vyslaná buď posádka rýchlej lekárskej pomoci (RLP), teda s lekárom, alebo posádka rýchlej zdravotnej pomoci (RZP) tvorená záchranármi, ale bez lekára. Celý záchranný systém je riadený pomocou operačného strediska.
Prišiel o brata
Marián Vaculík sa sťažuje na zrušenie handlovskej stanice rýchlej zdravotnej pomoci.
„Je nepochopiteľné, že v tomto, takmer dvadsaťtisícovom meste bola zrušená.“
Hovorí, že jeho brat náhle skolaboval, odpadol a zostal v bezvedomí. V okolí nebol nikto, kto by mu pomohol, a tak volali záchranku. A to niekoľkokrát.
„Po viac ako trištvrtehodine prišla záchranka. Dokonca dve. Po príchode však už mohli iba skonštatovať smrť.“
Zlú skúsenosť s časom dojazdu sanitky mal nebohý už veľa krát, podľa brata “,lapajúc po dychu čakal na schodoch paneláka na príchod sanitky viac ako štyridsaťpäť minút.“
Ministerstvo chce záchranky zefektívniť
„Poskytovanie záchrannej zdravotnej služby v Handlovej je pre pacientov v súčasnosti zabezpečované ambulanciou rýchlej zdravotnej pomoci Handlová, ktorú prevádzkuje spoločnosť Falck Záchranná,“ informovala Zuzana Eliášová, hovorkyňa ministerstva zdravotníctva.
Ďalej uvádza, že evidujú zvýšený počet volaní a prevozov v rámci miest. Je vypracovaný i projekt s názvom Efektivita záchrannej služby, ktorým sa momentálne zaoberajú odborníci.
Handlovskí záchranári sú vybavení nadštandardne
Podľa slov Volodymyra Kizymu, medicínskeho riaditeľa Falck Záchranná a.s. sú ich záchranári vzdelávaní a vybavenie ich sanitiek nadštandardné.
„Vybavenie vozidiel i profesionalita záchranárov presahuje legislatívny rámec.“
Ďalej dodáva, že vo vážnej situácii si záchranári volajú na pomoc posádku rýchlej lekárskej pomoci, čiže s lekárom. Po ošetrení sú pacienti prevážaní do najbližšieho zdravotníckeho zariadenia, ktorým je v prípade Handlovej nemocnica v Bojniciach.
Rozhoduje operátor
Krízový hovor prijíma krajské operačné stredisko. „Za vysielanie posádok rýchlej lekárskej pomoci a rýchlej zdravotnej pomoci na výjazd je plne zodpovedný operátor. Pacienti, ani spoločnosť Falck Záchranná, nerozhodujú o tom, ktorá posádka bude zasahovať,“ dodáva Kizymu.
Dôležité telefónne čísla
Už viac ako desať rokov poznáme univerzálnu európsku tiesňovú linku 112. Tá sa dá vytočiť z mobilného telefónu bez sim karty a umožňuje i lokalizáciu. Je univerzálna takmer pre celú Európu, dovoláte sa napríklad i na Islande alebo v Turecku.
Tiesňové linky 150, 155 a 158 sú však stále aktuálne. Pri ich použití je možné získať drahocenný čas. Pri volaní na 112 a opísaní krízovej situácie ju operátor zhodnotí a hovor prepojí priamo na potrebnú záchrannú zložku, teda na čísla 150, 155 alebo 158. Tak sa môže sa stať, že volajúci v strese a ťažkej psychickej nepohode musí svoj problém zopakovať.
Uložte si:
150 – Hasiči
155 – Záchranári
158 - Policajti