PRIEVIDZA. Do pilotného projektu overovania blokového vyučovania sa v tomto školskom roku zapojili pedagógovia a deti zo Základnej školy na Ulici P. Dobšinského v Prievidzi.
Inšpirovali sa pritom školou, kde už tento systém majú. Predmety, ktoré spájajú do blokov, sú v jednotlivých triedach a ročníkoch rôzne.
Príklad našli v Poprade
Blokové vyučovanie zaviedla škola na príklade toho, ktoré funguje v jednej zo základných škôl v Poprade.
„Je tam aktívna pani riaditeľka, ktorá nevyučuje podľa klasického vzdelávacieho programu, ale overovala si päť rokov vlastný, zameraný na čitateľskú gramotnosť. Práve ona nám ukázala blokové vyučovanie, čiže tam sme sa s ním prvýkrát stretli," povedala riaditeľka Základnej školy na Ulici P. Dobšinského Jana Polakovičová.
Projekt na popradskej škole si podľa nej bolo následne pozrieť desať učiteľov, ktorí poznatky priniesli do Prievidze.
Projekt blokového vyučovania prebieha na prvom i druhom stupni základnej školy, vždy raz do týždňa. Trvá dve hodiny, a to vrátane prestávky. Zatiaľ ho pedagógovia využívajú pri príbuzných vyučovacích predmetoch.
Deti by nemali byť v strese
„Blokové vyučovanie spočíva v spojení dvoch predmetov. Výhodou je, že je veľmi variabilné, môžem si vybrať predmety, ktoré potrebujem momentálne spojiť," vysvetlila pedagogička Zuzana Vrecková.
Pre 3. A si napríklad pred časom pripravila prírodovedu a slovenský jazyk, ale využíva často aj čítanie a nový vyučovací predmet živé čítanie, ktorý je zameraný na rozvoj čitateľskej gramotnosti.
„Ide nám predovšetkým o dobrú klímu v triede, aby deti neboli v strese, aby bolo nové poznávanie pre nich zážitkom. Vedomosti nadobúdajú praktickými činnosťami, pokusmi, pozorovaním," priblížila.
Dôležitou súčasťou vyučovania v blokoch, ako poznamenala Vrecková, je aj spolupráca a skupinová práca detí. Tretiakov k nej vedie od prvého ročníka.
Pozitívna spätná väzba
Príprava na blokové vyučovanie, ako podotkla Vrecková, je náročná.
„Spätná väzba v podobe vedomostí u detí, keď urobíme test, je veľmi dobrá," poznamenala učiteľka
Na projekt zaznamenala pozitívne ohlasy, ako od detí, tak aj od ich rodičov.
Škola, ako avizovala jej riaditeľka, chce v projekte pokračovať niekoľko rokov, pričom sa zameria na viaceré predmety.
Na druhom stupni začne škola využívať aj metódu CLIL, ktorú už má zavedenú na prvom stupni. Spočíva v integrovanom vyučovaní cudzieho jazyka a odborných predmetov. Konkrétne pôjde o biológiu a nemecký jazyk.