V Cigli je doslovne kameňom úrazu kameňolom Vtáčnik. V súčasnosti v ňom ťaží firma Kameňolomy SR, s.r.o., ale dnešná situácia už trvá niekoľko rokov, starosta Štefan Mjartan hovorí, že od 1997 a Ján Mjartan udáva rok 2001. Tak či onak, pekných pár rokov nemajú majitelia domov pri ceste pokoj, preto hľadajú možnosti riešenia. Na pomoc si zavolali zástupcu dopravného inšpektorátu. Požadovali v Cigli umiestniť dopravnú značku „zákaz vjazdu nákladným motorovým vozidlám nad 3,5 tony“. Zároveň chceli, aby sa doprava presunula do Lehoty pod Vtáčnikom, ku ktorej patrí časť katastra, kde kameňolom leží. „Komunikácia v Lehote pod Vtáčnikom je z doporavno – bezpečnostného hľadiska neprístupná, z dôvodu šírkového usporiadania... Súhlasíme s umiestnením dopravenej značky zákaz v jazdu nákladným motorovým vozidlám v obci Cigeľ ...,“ píše sa vo vyjadrení dopravného inšpektorátu. Podmienkou „dopravákov“ je však jedna „maličkosť“ - vybudovanie nového príjazdu ku kameňolomu. Malá dedinka však peniaze na vybudovanie novej cesty samozrejme nemá. Na dôvažok Cigeľčania dostali od polície dobrú radu. „Doporučujeme, aby obec povolila nadmerné zaťažovanie dotknutej komunikácie za finančnú úhradu v zmysle cestného zákona. Z finančných prostriedkov obec môže zrekonštruovať zaťaženú cestu a vybudovať chodník..,“ píše sa v záveru vyjadrenia inšpektorátu. Minulé leto starosta a členovia obecného zastupiteľstva zmobilizovali stopäťdesiat občanov bývajúcich pri ceste a podpísali petíciu na zastavenie dopravy z kameňolomu. Koncom roku 2004 si zástupcovia Cigľa zobrali k srdcu policajnú radu a petíciu použili na vyjednávanie s firmou Kameňolomy SR. V decembri minulého roku obe strany podpísali zmluvu o finančnej náhrade za používanie cesty v obci. Petícia síce nepriniesla vytúžené ticho, ale pol milióna do obecného rozpočtu „Podpisy našich ľudí nám umožnili rokovať o výške sumy. Kameňolomy SR nám chceli dať len 300 tisíc, nakoniec sme vybojovali oveľa viac,“ hovorí starosta. Do diskusie sa zapája J. Majartan: „Mne môžu do dvora vysypať za tatrovku päťtisíc korunáčiek. Ja chcem pokoj a ten si nekúpim.“
Každá zo strán má na vec svoj uhol pohľadu. Starosta vidí možnosť rozvoja obce po materiálnej stránke, Ján Mjartan a viacerí obyvatelia túžia po tichu a čistom prostredí. Hľadali sme preto tretie objektívne stanovisko: „Stav v Cigli hodnotíme ako obťažujúci, môže zle vplývať na psychiku obyvateľov. Na druhej strane, keby sme tu spravili merania, zrejme by hlučnosť vyšla v norme. Pretože autá prejdú cez obec za hodinu približne päťkrát, v tej chvíli prekročia hlučnosť, ale z časového hľadiska je priemer v norme,“ zaujal stanovisko Jozof Baška, vedúci oddelenia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva. Riešenie sa zdá v nedohľadne, keby ... Do hry dnes vstupuje ďalšia firma Tunelstav s.r.o., ktorá chce začať ťažbu v druhom blízkom kameňolome. Táto prisľúbila splniť jediné možné riešenie. Podľa slov starostu, zástupcovia Tunelstavu by do troch mesiacov, teda do začiatku augusta mali postaviť vytúženú obchádzkovú cestu. „Len keď splnia túto podmienku, umožníme im ťažbu,“ povedal starosta. Takéto stanovisko potvrdil aj obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácia v Prievidzi. Cigeľčanom svitla nádej, tri mesiace nie sú dlhá doba. Starosta smúti, že príde o peniaze zo zmluvy a Ján Mjartan sa nevie dočkať: „Ak sa tá cesta vybuduje, kúpim starostovi fľašu výborného koňaku,“ prisľúbil.