NOVÁKY. Do redakcie sme dostali podnet od čitateľky. Sťažovala sa na lekáreň, v ktorej zaplatila za liek na recept celú sumu napriek tomu, že podľa nej mala platiť iba tretinu. Zvyšné dve tretiny ceny lieku mala podľa nej uhradiť zdravotná poisťovňa.
„Na koľkých ľuďoch už takto lekáreň zarobila? A to neviem, koľko iných liekov takto draho predávajú,“ posťažovala sa čitateľka Erika.
Lekáreň nepochybila
Podľa prezidenta Slovenskej lekárnickej komory Ondreja Sukeľa liek, ktorý si sťažovateľka na predpis vyberala, je zaradený do zoznamu kategorizovaných liekov.
„Nárok na časť úhrady z verejného zdravotného poistenia pri tomto lieku vzniká len v tom prípade, ak liek predpísal lekár so špecializáciou príslušnou pre konkrétne liečivo,“ vysvetlil Sukeľ.
Podľa jeho ďalších slov recept na takýto liek môže vystaviť aj všeobecný lekár, ale iba na základe odporúčania odborného lekára, odporúčanie však nesmie byť staršie ako šesť mesiacov a je uvedené na zadnej strane lekárskeho predpisu. Ak tieto podmienky splnené neboli, pacientovi nevzniká nárok na doplatok od zdravotnej poisťovne a za liek musí uhradiť plnú sumu.
„Každá lekáreň je v zmysle zákona o liekoch povinná zverejniť zoznam kategorizovaných liekov. V každej lekárni sú kvalifikovaní lekárnici, ktorí akékoľvek otázky týkajúce sa úhrady konkrétneho lieku vedia bez problémov zodpovedať,“ povedal prezident slovenských lekárnikov.
Informovať musí lekár
Podľa sťažovateľky jej liek predpísal obvodný lekár, odporúčanie od odborného lekára nemala. Podľa nej ju však obvodný lekár o tom, že liek jej musí najprv predpísať odborný lekár, neinformoval. Neinformoval ju údajne ani o sume, akú bude za liek doplácať.
„Keby som to vedela, hneď by som svojmu lekárovi povedala, že ten liek nechcem,“ reagovala nespokojná pacientka.
Hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Stanislava Luptáková potvrdila, že lekári predpisujúci liek musia rešpektovať viaceré pravidlá.
„Okrem iného je lekár pri predpisovaní lieku povinný informovať pacienta o maximálnej výške doplatku za liek, prípadne o možnosti náhradného lieku a o maximálnej výške doplatku za náhradný liek,“ vysvetlila hovorkyňa.
Ako dodala, v prípade, ak sa pacient domnieva, že lekár nepostupoval správne, môže sa obrátiť na odbor zdravotníctva príslušného samosprávneho kraja.