PRIEVIDZA. Dlhé roky kritizovaný kruhový objazd pri vstupe do Prievidze od Nedožier-Brezian by sa konečne mohol zmeniť. Patrí Slovenskej správe ciest, ktorá jediná ho môže prebudovať, no už viac rokov to nemá v pláne pre nedostatok peňazí.
Prievidzská radnica, ktorá cestárov na nevzhľadný kruhový objazd dlhodobo upozorňuje, teraz prichádza so zaujímavým návrhom.
Vodiči sú nespokojní
Mestu nepatrí cesta a ani kruhový objazd s betónovými tvárnicami.
„Zo zákona preto nemôžeme investovať peniaze do niečoho, čo nespravujeme,“ vysvetlil hovorca Prievidze Michal Ďureje s tým, že Slovenskú správu ciest veľakrát vyzývali na prebudovanie kruhového objazdu.
Vodiči kritizujú ťažký prejazd cez „kruhák“, pričom ním prechádza aj množstvo kamiónov a nákladných áut. Ďalším ľuďom prekáža aj jeho vzhľad, predovšetkým betónové tvárnice, ktoré sú v jeho strede.
Polícia už pred časom potvrdila, že kruhová križovatka bola vybudovaná ako dočasná, „použité prvky a dopravné zariadenia sú homologované na cestnú premávku v Slovenskej republike.“
Betónové dielce, ktoré sú na tomto kruhovom objazde použité, sú podľa polície aj na diaľniciach a rýchlostných cestách, kde platí rýchlosť až do 130 kilometrov za hodinu.
Slovenská správa ciest už dlhodobo tvrdí, že nemá v pláne úpravu kruhového objazdu pri vstupe do Prievidze od Nedožier-Brezian.
Poskytnú dotáciu?
Prievidza kruhový objazd upraviť nemôže, pretože mu nepatrí, cestári tak neurobia, pretože na to nemajú peniaze. Radnica preto prichádza so zaujímavým návrhom.
„Riešením by mohlo byť poskytnutie dotácie z rozpočtu mesta pre Slovenskú správu ciest na obnovu, skrášlenie, zvýšenie bezpečnosti a skvalitnenie tohto úseku cesty I/64. Takúto dotáciu môže samospráva poskytnúť cestárom na plnenie všeobecne prospešných služieb, teda tvorbu a ochranu životného prostredia a ochranu zdravia obyvateľstva,“ priblížil Ďureje.
Mesto by teda poskytlo dotáciu a Slovenská správa ciest by z peňazí zabezpečila práce podľa projektu na majetku, ktorý spravuje.
„Mohlo by ísť napríklad o odstránenie betónových tvárnic v strede kruhového objazdu a ich výmenu za ostrovček z obrubníkov, osadenie nového dopravného značenia či inštaláciu nových bezpečnostných prvkov,“ vymenoval hovorca mesta.
Aká veľká by bola dotácia Prievidze pre cestárov, zatiaľ podľa neho jasné nie je.
„Čakáme na stanovisko Slovenskej správy ciest, či bude súhlasiť s naším návrhom. Záleží nám na urýchlenom riešení tohto problému. Ide nám hlavne o bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Zároveň je to však aj pomyselná brána do Prievidze, preto nám záleží aj na estetickom vzhľade kruhového objazdu,“ zdôraznil Ďureje.
Ďalšie asi nepribudnú
V Prievidzi je v súčasnosti šesť kruhových objazdov. V minulosti sa však hovorilo o vybudovaní ďalších dvoch. Jeden mal byť podľa plánov na Bojnickej ceste v blízkosti depa.
„Bojnická cesta nie je mestskou vozovkou, nie je ani v našej správe, preto na nej ani nemôžeme nič budovať. V správe ju má kraj,“ vysvetlil Ďureje.
O ďalšom „kruháku“ sa uvažovalo na jednosmerných cestách na Ulici M. R. Štefánika na sídlisku Píly v blízkosti hotela Magura. Na tomto mieste však už samospráva s vybudovaním kruhového objazdu nepočíta.
„Vyplýva to zo strategického dokumentu, ktorým je generel dopravy sídliska Píly,“ dodal Ďureje.