PRIEVIDZA. V Dome kultúry v Prievidzi sa stretli mladí baristi a predviedli umenie prípravy kvalitnej kávy a nápojov z nej, elegantný servis a zaujímavé vystúpenia.
Organizátorom súťaže bola Stredná odborná škola obchodu a služieb v Prievidzi v spolupráci s mestom Prievidza, Kultúrnym a spoločenským strediskom v Prievidzi a Školou Baristu Stanislava Cibuľu.
Na podujatí sa zúčastnilo desať odborných škôl, spolu devätnásť súťažiacich.
Baristi museli v časovom limite dvanástich minút pripraviť štyri porcie kapučína a štyri porcie voľného nápoja z espressa.
Porota hodnotila celkové vystúpenie, komunikáciu, odborné vedomosti a zručnosti, kreativitu a estetickú stránku servisu.
Strednú odbornú školu obchodu a služieb v Prievidzi reprezentovali Silvia Čakajdová a Michal Šuhajda z hotelovej akadémie.
Silvia dostala cenu za najlepší voľný nápoj z espressa a Michal získal prvé miesto ako absolútny víťaz.
Baristická súťaž má aj edukačný osvetový význam pre laickú aj odbornú verejnosť, ktorá má možnosť navštíviť túto gastronomickú udalosť s možnosťou degustácie kávy.
SLOVÁCI PREFERUJÚ KÁVOVÉ NÁPOJE S MLIEČNOU PENOU
Kávové nápoje s mliečnou penou sú aktuálnym trendom v oblasti pití kávy.
„Slováci tiež dávajú prednosť prekvapkávanej káve pred zalievanou,“ povedal prezident Slovenskej baristickej asociácie Stanislav Cibuľa, odborný garant baristickej súťaže Prievidzský rytier čiernej dámy.
„Trend u nás skôr smeruje k príprave kávy, ktorá je na báze mliečnych nápojov napríklad kapučíno, ktoré sa pripravuje s nejakými obrázkami. Tomu hovoríme latté art. Niektorí zákazníci si sami pýtajú, aký obrázok chcú a ten nápoj im už vizuálne dáva chuťové bunky, najprv im jedia oči a potom ochutnajú kávu," ozrejmil Cibuľa.
Do úzadia, ako ďalej priblížil, ide klasická zalievaná káva, preferujú sa prekvapkávané kávy, filtrované, fresh press či espressá z domácich kávovarov.
V minulých rokoch bola marketingovo podporená aj cibetková káva, tá už však podľa Cibuľu nie je taká populárna, a to pre chov cibetiek v zajatí, ktorým dávajú nekvalitné kávové zrná.
„Do popredia ide slonia či vtáčia káva a ďalšie rôzne na podobnom princípe. Niektorí zákazníci dbajú aj na to, ako sa dodávateľ a pestovateľ stará o svojich zamestnancov, či zachováva dažďové pralesy," doplnil Cibuľa.
TASR

Autor: Anna Králiková