Sobota, 1. apríl, 2023 | Meniny má Hugo

Prievidzské rušňové depo je národnou kultúrnou pamiatkou už jedenásť rokov

Výročie príchodu prvého vlaku si tento rok pripomínajú na hornej Nitre.

Na budove depa sa vďaka šetrným rekonštrukciám zachovali aj pôvodné prvky.Na budove depa sa vďaka šetrným rekonštrukciám zachovali aj pôvodné prvky. (Zdroj: TASR)

PRIEVIDZA. Prvý vlak sa na svoju cestu z Veľkých Bielic, terajšej miestnej časti Partizánskeho, vydal pred 120 rokmi do Prievidze. Súčasťou tamojšej železničnej stanice je i viac ako sto rokov rušňové depo, ktoré je národnou kultúrnou pamiatkou jedenásť rokov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kultúrnou pamiatkou je právom

Depo postavili v rokoch 1912 až 1913, rozšírením prešlo zase v roku 1938 a ako povedal bývalý dlhoročný prednosta železničnej stanice v Prievidzi Emil Vaňo, doposiaľ si zo spomínaných rokov zachovalo pôvodné prvky.

SkryťVypnúť reklamu

„Citlivým prístupom k rekonštrukciám a opravám sa dokázalo udržať až doteraz v takomto dobrom stave," podčiarkol.

Vaňo priblížil, že myšlienka vyhlásenia objektu za národnú kultúrnu pamiatku vznikla v Klube bôbarov, ktorý sa zaoberá históriou Prievidze.

„Depo nie je jediné na Slovensku, no je jediným v takomto dobrom stave, preto si myslím, že bolo v roku 2005 právom vyhlásené za pamiatku," poznamenal.

Depá sa začali stavať ako súčasť železníc pre údržbu, opravu rušňov a najmä ich dozbrojovanie uhlím, vodou, pieskom či olejmi.

„Keď prišla v roku 1896 železnica do Prievidze, postavilo sa tu za bojnickým priecestím aj malé rušňové depo. Vybudovaním železnice do Nitrianskeho Pravna v roku 1909 a následne v roku 1913 vybudovaním uhľovej železnice do Handlovej sa objavili požiadavky na rozšírenie tohto depa aj rozšírenie celého koľajišťa, pretože pomery na tú dobu už nevyhovovali, boli nedostatočné. Preto bolo postavené rozšírené rušňové depo na päť státí a boli vybudované niektoré koľaje. Takisto sa depo rozšírilo o dielne," opísal začiatky histórie objektu Vaňo.

SkryťVypnúť reklamu

Doplnil, že potrebou prevádzky, ale najmä tým, že v roku 1938 po Mníchovskej dohode došlo k odčleneniu depa Nové Zámky, pod ktoré to prievidzské patrilo, do Prievidze dodali rušne a objekt s jeho rotundou rozšírili o ďalšie tri státia.

„V tom čase tu bolo asi šesť parných rušňov a tri motorové vozne. Pristavali sa ďalšie tri státia na celkový počet osem, ktorý trvá až doteraz. Tiež bol vybudovaný elektrický pohon na zauhľovanie a dielňa bola vybavená ďalšími strojmi," ozrejmil.

Povojnovú modernizáciu vidno dodnes

Prievidzskú pamiatku podľa Vaňa neobišla ani vojna, ktorá ho poškodila aj spolu so železničnou stanicou.

„Je treba vyzdvihnúť zásluhy železničiarov, ktorí po skončení vojny dokázali usilovnou prácou vykonať opravy a ešte do konca roku 1945 bola železnica funkčná. Od roku 1945 a postupne v roku 1948 sa začalo s modernizáciou depa, ktoré slúži takto až doteraz," dodal bývalý náčelník stanice.

SkryťVypnúť reklamu

Tento rok si verejnosť na hornej Nitre pripomína aj 120 rokov od príchodu prvého vlaku do Prievidze, a to zo stanice vo Veľkých Bieliciach.

„Do roku 1884 sa železnica popri rieke Nitre stavala zo štátnych peňazí, potom sa už ale peniaze pomaly minuli a Prievidza zostala bez železnice, keďže bola vybudovaná len po Veľké Bielice. Našťastie vyšiel zákon o miestnych železniciach, ktorým bolo umožnené stavať železnice aj na miestach, kde neboli. Jednou veľkou nevýhodou bolo to, že na výstavbu železníc musela prispieť aj každá oblasť sumou vo výške 35 percent z celkových nákladov," spomenul Jozef Petrinec z Klubu priateľov železníc.

O dobudovanie železnice do Prievidze sa podľa neho zaslúžil nadšenec z Chalmovej, ktorého cieľom bolo prepojenie železnice popod Vyšehrad až po Kláštor pod Znievom, záujmom vtedajšej 'župy' zase vybudovanie trate po Prievidzu, ktorá aj neskôr vznikla.

„Predchodcom depa bola malá výhrevňa pre dve lokomotívy. Tu v Prievidzi okrem pár ľudí, ktorí vtedy cestovali, sa prevažne vyvážalo drevo, kamene. Neskôr, keď si presadila uhorská kamenno-uhoľná spoločnosť výstavbu železnice až do Handlovej, už malé depo nestačilo a muselo byť postavené nové, podľa maďarských výkresov pre päť státí aj s 25-metrovými koľajami. Už sem teda mohli byť dotiahnuté väčšie lokomotívy a mohli tu byť aj ťažšie vlaky, a tak sa pomaly začal vývoj železnice rozbiehať," dodal Petrinec.

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  3. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  4. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  5. Vyberáme si najkrajšiu obnovenú pamiatku, hlasuje sa online
  6. Dopestujte si vlastné potraviny. Toto poteší nielen záhradkárov
  7. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO?
  8. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch
  1. Deti v letných táboroch budú pomáhať strážiť roboty
  2. MetLife prináša novinky v skupinovom poistení pre zamestnancov
  3. Prihlás sa do programu She's Next na podporu žien-podnikateliek
  4. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať?
  5. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur.
  6. Unilabs Slovensko otvára v Boroch najmodernejšie laboratórium
  7. Istota nízkeho úroku. Krásne bývanie s hypotékou za 1,49 %
  8. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte
  1. Profesionálny šéfkuchár radí: Použitý olej nikdy nevylievajte 31 362
  2. Fellner je 6 týždňov bez internetu, ako reaguje BUBO? 22 202
  3. Slováci si za 3 dni objednali dovolenku za 4,98 milióna eur. 14 359
  4. Záhadné ženské cviky, ktoré pomôžu mužom. Dokážu zlepšiť erekciu 11 321
  5. Kávový Indiana Jones. Slovák loví raritné kávy v pralesoch 6 027
  6. Má vaše dieťa nárok na 350 eur na kúpu počítača či tabletu? 4 174
  7. Cestujte cez májové sviatky a oddychujte dlhšie. Kam sa vybrať? 3 901
  8. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 818

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Bílý tíň
  2. Rudolfa Vallová: Prvý apríl v turizme
  3. Jozef Ďanovský: Umenie Žiť
  4. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  5. Ivan Čáni: Robert a Lucinka.
  6. Peter Svoreň: Erste Group zasiahla banková neistota najsilnejšie, z úderu by sa však mala čoskoro zotaviť
  7. Erika Telekyová : Pomocníčka je svetový bestseller, ktorý vás vtiahne do deja. Na pretras sa dostanú aj tabuizované témy a hra s mysľou
  8. Ľubomír Maretta: Svetlo
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 45 589
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 110
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 056
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 123
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 819
  6. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 571
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 112
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 3 907
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Výber TOP športových správ z regiónov.


19 h

Sivý zákal nie je možné odstrániť inak ako operáciou a neexistuje iný spôsob jeho liečby.


14. mar

Pracovné vzťahy sa dajú utužovať rôznym spôsobom, čo tak futbal? Postavte v práci tím a zmerajte si sily v unikátnej celoslovenskej súťaži MY Liga zamestnancov.


16 h
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Hornej Nitre v priebehu týždňa šelmy útočili dvakrát.


31. mar

Smrť známeho veterinára z Trnavy všetkých šokovala.


31. mar

Takmer štyridsať otázok pre trénera-legendu. Takto zachránil Nitru.


21 h

Cestujúcich, ktorí sa pri udalosti nezranili, prepravil náhradný spoj.


TASR 31. mar

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Bílý tíň
  2. Rudolfa Vallová: Prvý apríl v turizme
  3. Jozef Ďanovský: Umenie Žiť
  4. Anton Kovalčík: Čím je dláždená cesta do Kremľa? 1 - Zopár výbuchov.
  5. Ivan Čáni: Robert a Lucinka.
  6. Peter Svoreň: Erste Group zasiahla banková neistota najsilnejšie, z úderu by sa však mala čoskoro zotaviť
  7. Erika Telekyová : Pomocníčka je svetový bestseller, ktorý vás vtiahne do deja. Na pretras sa dostanú aj tabuizované témy a hra s mysľou
  8. Ľubomír Maretta: Svetlo
  1. Ján Šeďo: Ľudia, kupujte konzervy a borovičku, raketa pôjde do Bratislavy. 45 589
  2. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 25 110
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 10 056
  4. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Opäť doplatia CHUDOBNÍ na BOHATÝCH? Na stole je novelizácia novelizácie druhého piliera 9 123
  5. Ľudmila Križanovská: Ťažký život bratislavského taxikára. Aj takíto ľudia chodia na ,,mierové" pochody 5 819
  6. Ján Šeďo: Medveď s telemetrickým obojkom trhá človeka ohľaduplne ! 4 571
  7. Ján Valchár: Začal som sa báť o výsledok vojny... 4 112
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien 3 907
  1. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  3. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  4. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  5. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  6. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  8. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu