Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Prievidzské rušňové depo je národnou kultúrnou pamiatkou už jedenásť rokov

Výročie príchodu prvého vlaku si tento rok pripomínajú na hornej Nitre.

Na budove depa sa vďaka šetrným rekonštrukciám zachovali aj pôvodné prvky.Na budove depa sa vďaka šetrným rekonštrukciám zachovali aj pôvodné prvky. (Zdroj: TASR)

PRIEVIDZA. Prvý vlak sa na svoju cestu z Veľkých Bielic, terajšej miestnej časti Partizánskeho, vydal pred 120 rokmi do Prievidze. Súčasťou tamojšej železničnej stanice je i viac ako sto rokov rušňové depo, ktoré je národnou kultúrnou pamiatkou jedenásť rokov.

Kultúrnou pamiatkou je právom

Depo postavili v rokoch 1912 až 1913, rozšírením prešlo zase v roku 1938 a ako povedal bývalý dlhoročný prednosta železničnej stanice v Prievidzi Emil Vaňo, doposiaľ si zo spomínaných rokov zachovalo pôvodné prvky.

Skryť Vypnúť reklamu

„Citlivým prístupom k rekonštrukciám a opravám sa dokázalo udržať až doteraz v takomto dobrom stave," podčiarkol.

Vaňo priblížil, že myšlienka vyhlásenia objektu za národnú kultúrnu pamiatku vznikla v Klube bôbarov, ktorý sa zaoberá históriou Prievidze.

„Depo nie je jediné na Slovensku, no je jediným v takomto dobrom stave, preto si myslím, že bolo v roku 2005 právom vyhlásené za pamiatku," poznamenal.

Depá sa začali stavať ako súčasť železníc pre údržbu, opravu rušňov a najmä ich dozbrojovanie uhlím, vodou, pieskom či olejmi.

„Keď prišla v roku 1896 železnica do Prievidze, postavilo sa tu za bojnickým priecestím aj malé rušňové depo. Vybudovaním železnice do Nitrianskeho Pravna v roku 1909 a následne v roku 1913 vybudovaním uhľovej železnice do Handlovej sa objavili požiadavky na rozšírenie tohto depa aj rozšírenie celého koľajišťa, pretože pomery na tú dobu už nevyhovovali, boli nedostatočné. Preto bolo postavené rozšírené rušňové depo na päť státí a boli vybudované niektoré koľaje. Takisto sa depo rozšírilo o dielne," opísal začiatky histórie objektu Vaňo.

Skryť Vypnúť reklamu

Doplnil, že potrebou prevádzky, ale najmä tým, že v roku 1938 po Mníchovskej dohode došlo k odčleneniu depa Nové Zámky, pod ktoré to prievidzské patrilo, do Prievidze dodali rušne a objekt s jeho rotundou rozšírili o ďalšie tri státia.

„V tom čase tu bolo asi šesť parných rušňov a tri motorové vozne. Pristavali sa ďalšie tri státia na celkový počet osem, ktorý trvá až doteraz. Tiež bol vybudovaný elektrický pohon na zauhľovanie a dielňa bola vybavená ďalšími strojmi," ozrejmil.

Povojnovú modernizáciu vidno dodnes

Prievidzskú pamiatku podľa Vaňa neobišla ani vojna, ktorá ho poškodila aj spolu so železničnou stanicou.

„Je treba vyzdvihnúť zásluhy železničiarov, ktorí po skončení vojny dokázali usilovnou prácou vykonať opravy a ešte do konca roku 1945 bola železnica funkčná. Od roku 1945 a postupne v roku 1948 sa začalo s modernizáciou depa, ktoré slúži takto až doteraz," dodal bývalý náčelník stanice.

Skryť Vypnúť reklamu

Tento rok si verejnosť na hornej Nitre pripomína aj 120 rokov od príchodu prvého vlaku do Prievidze, a to zo stanice vo Veľkých Bieliciach.

„Do roku 1884 sa železnica popri rieke Nitre stavala zo štátnych peňazí, potom sa už ale peniaze pomaly minuli a Prievidza zostala bez železnice, keďže bola vybudovaná len po Veľké Bielice. Našťastie vyšiel zákon o miestnych železniciach, ktorým bolo umožnené stavať železnice aj na miestach, kde neboli. Jednou veľkou nevýhodou bolo to, že na výstavbu železníc musela prispieť aj každá oblasť sumou vo výške 35 percent z celkových nákladov," spomenul Jozef Petrinec z Klubu priateľov železníc.

O dobudovanie železnice do Prievidze sa podľa neho zaslúžil nadšenec z Chalmovej, ktorého cieľom bolo prepojenie železnice popod Vyšehrad až po Kláštor pod Znievom, záujmom vtedajšej 'župy' zase vybudovanie trate po Prievidzu, ktorá aj neskôr vznikla.

„Predchodcom depa bola malá výhrevňa pre dve lokomotívy. Tu v Prievidzi okrem pár ľudí, ktorí vtedy cestovali, sa prevažne vyvážalo drevo, kamene. Neskôr, keď si presadila uhorská kamenno-uhoľná spoločnosť výstavbu železnice až do Handlovej, už malé depo nestačilo a muselo byť postavené nové, podľa maďarských výkresov pre päť státí aj s 25-metrovými koľajami. Už sem teda mohli byť dotiahnuté väčšie lokomotívy a mohli tu byť aj ťažšie vlaky, a tak sa pomaly začal vývoj železnice rozbiehať," dodal Petrinec.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  2. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  3. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  4. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  7. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  8. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  9. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 924
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 026
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 463
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 016
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 434
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 534
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 661
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 651
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 543
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

V kraji pribudlo 473 nových prípadov, najviac v okrese Prievidza

Na Slovensku v utorok celkovo pribudlo 2887 nakazených novým koronavírusom zo 14 642 testov.

Ilustračné foto.

Mesto Prievidza zriadi 35 odberných miest, dve budú drive-thru

Plošné testovanie antigénovými testami na nový koronavírus budú môcť obyvatelia v Prievidzi absolvovať na 35 miestach, z toho dve budú drive-thru.

Testovanie vzoriek.

Ľudia musia chodiť na PCR testovanie aj mimo prievidzský región

Banská Bystrica, Partizánske, Žiar nad Hronom aj Trenčín. Toto sú mestá, kde niektorí ľudia z prievidzského okresu podstúpia odbery vzoriek na testovanie. Na dôvod, prečo za testami musia cestovať, sme sa pýtali regionálnej hygieničky. Pozor, týka sa to výlučne testovania PCR metódou, čiže nehovoríme o pripravovanom plošnom testovaní antigénovými testami.

Odbery vzoriek na koronavírus. Ilustračné foto.
Robert Šuník, majiteľ a prezident FC Baník Prievidza

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?