Streda, 24. júl, 2019 | Meniny má Vladimír

Majster Československa Ján Stejskal: Kedysi sa cyklisti nadreli, teraz sa niektorí len vezú

Drží rekord v počte štartov na cyklistických pretekoch Okolo Slovenska. Náročné podujatie absolvoval sedemnásťkrát.

Ján Stejskal - ikona československej cyklistiky. Ján Stejskal - ikona československej cyklistiky. (Zdroj: archív - Ján Stejskal)

PRIEVIDZA. Rekord Prievidžana Jána Stejskala môže aktuálne ohroziť jedine pretekár trenčianskej Dukly Maroš Kováč. Ten etapové podujatie, ktoré je zaradené do cyklistického kolotoča UCI, absolvoval pätnásťkrát. Bývalý cyklista v rozhovore opísal detaily zo svojej bohatej kariéry, no prezradil i svoj pohľad na súčasnú cyklistiku.

Preteky Okolo Slovenska ste od roku 1969 absolvovali nepretržite sedemnásťkrát. Na chrbát vám však dýcha stále aktívny jazdec Maroš Kováč.

– Je pravda, že mu chýbajú len dva štarty, no má už 39 rokov. Moja aktívna kariéra bola tiež dlhá, ale myslím, že to bude mať veľmi ťažké. Prajem mu to i keď si myslím, že sa mu to nepodarí. Minulý rok síce vyhral jednu etapu, no roky zrejme neoklame.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vy ste ukončili kariéru v štyridsiatke. Prečo až tak neskoro?

– Cyklistika ma stále bavila a nechcel som sa jej vzdať. V roku 1988 som však po 22 rokoch skončil. Výkonnosť by tam možno ešte bola, ale chýbala skôr motivácia, pretože v tom čase fungovali kluby úplne inak. Cyklistika sa delila na profesionálnu a amatérsku. Tú profesionálnu som robiť nemohol, pretože boli zatvorené hranice a málokto sa dostal do sveta. Dnes nie je problém byť medzi profesionálmi, stačí byť dobrý, alebo si to vybavíte. My sme takú šancu nemali. Dá sa teda povedať, že som bol vždy len amatér.

Amatér? Chcete povedať, že ste chodili do práce?

– To zas nie. Špičkoví športovci síce boli niekde zamestnaní, no do roboty nechodili. Napriek tomu sme mali svoje výplaty. Pokiaľ som pretekal, stačilo, keď som bol v závode evidovaný ako zamestnanec. Ja som bol v Pravenci technológom investičnej výstavby a v podstate ani neviem, čo to znamená.

To ste sa v robote nikdy ani neukázali?

– Nie. Mal som výsledky v cyklistike a to stačilo. Vedenie bolo vždy spokojné a na základe toho som dostával svoj plat. V tom čase bolo príživníctvo trestným činom, a tak som niekde evidovaný byť musel. Sústredil som sa však vždy len na cyklistiku.

Nezdá sa vám to trošku nespravodlivé?

– Určite nie, kedysi to takto fungovalo. Nespravodlivé je to oproti tejto dobe, pretože teraz podpíše športovec zmluvu na jeden rok a má vybavené, zatiaľ čo my sme museli stále tvrdo pracovať. Nesťažujem sa na tú dobu, aj my sme pretekali vonku. Vždy sme sa však museli vrátiť domov.

Nerozmýšľali ste nad útekom z Československa?

– Pár ľudí to dokázalo, no ja nie. Hoci som bol slobodný, nemal som žiadne záväzky a v zahraničí som ostať mohol, nedokázal som to. Ak mám úprimne povedať, môj otec bol riaditeľom lesných závodov a ak by som odišiel, vyhodili by ho. Napriek týmto všetkým atribútom si myslím, že doba bola kedysi lepšia. Keď si to len zoberiete, kto vám dá byt? Mladí ľudia to majú veľmi ťažké a skutočne im nezávidím. My sme nemali na rozdávanie, ale nič nám nechýbalo.

Aký bol v tom čase váš plat?

– Pretekal som na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov a zarábal som okolo 3 500 korún, čo bolo na tú dobu skvelé. Byt som platil 160 korún a ostatné mi zostalo. Dnes by som musel zarobiť 30-tisíc eur, aby sa to tej sume vyrovnalo. Ak sa mám priznať, ani som nevedel, že platím byt. Taká smiešna položka to bola. Ja som si dovolil každé dva roky kúpiť auto, pretože som na to mal. A dnes čo, za byt zaplatíte tristo eur a keď zarábate štyristo, čo vám ostane. Je to strašné...

Aké rozdiely vidíte medzi súčasnou cyklistikou a tou, v ktorej ste pretekali vy?

– Vidím tam veľmi veľký. Keď sa pozerám na dojazdy, my sme jazdili každý sám za seba a nikto nám nepomáhal. Vyhral som mnoho pretekov, no kolegovia mi pomohli možno päťkrát, inak som si to vyhral sám. Keď sa teraz pozriete na Tour de France, tam súperia štyria až piati pretekári a ostatní ich ťahajú. Sagan či Kittel nešliapnu navyše, kolegovia ich dotiahnu na sto metrov pred cieľ. Oni nie sú narobení, ja som bol v cieli zničený ako mulica. Niečo sa šprintérom stane, tak ich všetci čakajú, zatiaľ čo mňa nikto nečakal. V tom sa mi cyklistika zdala krajšia, pretože teraz pretekári nepotrebujú ani hlavu. Majú vysielačky a manažéri im radia, čo je na veľkú škodu. Beriem, že musia prejsť dvesto kilometrov, no majú obrovskú podporu. V tom je tá cyklistika neporovnateľná. Navyše, bicykle, na ktorých sme jazdili my boli z hliníka, zatiaľ čo teraz sú z karbonu. Vtedy mal bicykel deväť a teraz má skoro o tri kilá menej.

Trápi vás ešte niečo?

– Etapy sú občas nezaujímavé. Pretekári síce idú 230 kilometrov, no dvesto sa rozprávajú a vozia. Beriem to, že ide o najťažšie preteky na svete, no jazdci si vyhovejú, čo za našich čias nebolo. Tímová práca bola veľmi slabá, každý išiel sám za seba. Je to náročné, no naša cyklistika bola ďaleko ťažšia. Nás bolo tiež dvesto na štarte, ale každý chcel vyhrať.

Čo hovoríte na obrovské úspechy Petra Sagana?

– Sagan je veľký pretekár, to nikto nemôže poprieť. Je uznávaný a vynikajúci, obrovská reklama pre našu malú krajinu. Máme majstra sveta, no netreba zabudnúť, že aj Bašku, ktorý je majstrom Európy. Čo ma však mrzí, na Slovensku sa pre to nič nedeje. Je tu len pár stredísk a tých profesionálov máme veľmi málo.

Chodíte si aj teraz zajazdiť?

– Áno, v roku 1992 sme založili prvý súkromný klub s názvom Stejskal Team. Darilo sa nám, mali sme mládež a každý tretí deň sme chodili po pretekoch. Stálo to však množstvo peňazí, ktoré sme vtedy vedeli zohnať, ale teraz je to priam nemožné. Dnes nedá nikto nič. Tí, čo by dali, nemajú a tí, čo majú, nechcú dať.

Na ktoré úspechy si spomínate rád. A prečo práve na tieto?

– V roku 1972 bola Okolo Slovenska etapa Rimavská Sobota – Prievidza. Pred sezónou som si povedal, že ju musím vyhrať. Nakoniec sa to aj podarilo, do konca života na to nezabudnem, pretože bolo piatok trinásteho. Je to pre mňa taká satisfakcia, pretože som ľuďom z hornej Nitry ukázal, že na to mám. V tej etape som bol stále v prvej trojke a nazbieral som toľko bodov, že som nakoniec vyhral fialový dres, predchodcu dnešného zeleného. Bol to parádny výsledok, pretože ľudia v tej dobe mali oveľa väčší záujem o šport. Dnes ide pelotón pretekov Okolo Slovenska cez Prievidzu a nikto tam nie je, zatiaľ čo v našich časoch boli všade špaliere ľudí. Plné mestá i dediny, to bolo niečo neuveriteľné. Preteky Okolo Slovenska však mali kedysi vysokú úroveň, zatiaľ čo teraz sem chodia treťotriedne a horšie tímy. Kedysi sem chodila špička, ako keby tam teraz prišiel napríklad Cavendish. Ten však na Slovensko nikdy nepríde, pretože preteky nemajú potrebnú úroveň. Ja nechcem nič dehonestovať, ale keď je cena pre víťaza v absolútnom poradí dvetisíc eur, to je smiešne. Za našich čias sme dostávali autá.

 

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci pri novom aute chcú technológie, bonusy a služby navyše!
  2. Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka
  3. Pranie v potoku je vraj trendy, ale...
  4. Oslava 50. výročia pristátia na Mesiaci aj v Kine Lumiére
  5. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi
  6. Už to na vás niekedy padalo?
  7. Príbeh Maťa Homolu: Od malička srdcom pretekár
  8. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo
  9. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku
  10. Tohtoročná Pohoda bude BEZ starostí
  1. Pekná a upravená záhrada bez námahy nemusí byť iba snom
  2. Lenor – aby bielizeň voňala ako čerstvo vypratá
  3. Pranie v potoku je vraj trendy, ale...
  4. Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka
  5. Z ukradnutého loga sa môže stať tichý zabijak
  6. Slováci pri novom aute chcú technológie, bonusy a služby navyše!
  7. COOP Jednota má unikátne prepracovaný inšpekčný systém
  8. Nechajte si citlivé informácie pre seba
  9. Sencor klimatizácie – urgentne kontaktujte servis
  10. Tip pre tých, čo chcú bývať v novom už tento rok
  1. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 10 510
  2. Najefektívnejšie vám hladinu železa v tele doplní hémové železo 6 190
  3. Dvanásť zaujímavých výletov na spestrenie dovolenky v Turecku 6 006
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Bulharsku 5 421
  5. Výnimočná učiteľka z Ružomberka 5 140
  6. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 4 266
  7. Elektromobily kúpime lacnejšie. Na cestách bude viac ekovozidiel 4 006
  8. Koľko stojí najlacnejší elektromobil? Cena vás poteší 3 883
  9. Rezervujte si last minute dovolenku so zľavou až do 70% 3 826
  10. Pranie v potoku je vraj trendy, ale... 3 770

Hlavné správy z SME | MY Prievidza - aktuálne správy

KOMERČNÝ ČLÁNOK

V sobotu sa prievidzský lesopark rozžiaril akciou Všetci Máme Zelenú

Podujatie Všetci Máme Zelenú tento rok prilákalo do lesoparku veľa rodín, detí, mladých aj dospelých. Počasie prialo, preto sa všetci zúčastnení mohli zabaviť na pripravenom programe.

Ľadovú plochu na prievidzskom zimnom štadióne spustia skôr ako vlani

Po viac ako trojmesačnej letnej prestávke zabezpečia Technické služby mesta Prievidza prevádzku ľadovej plochy na zimnom štadióne v Prievidzi.

Ilustračné foto.

Letisko Prievidza sa od júla stalo colnou hranicou Európskej únie

Prievidzské letisko má od júla štatút colného letiska.

Na zmodernizovanom prievidzskom letisku pristáli dve lietadlá z Nemecka.

Kam vyraziť tento týždeň za zábavou a kultúrou?

Prinášame vám tradičný prehľad tipov na voľný čas.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ďalšieho lekára z Nitry zadržali pre úplatky

Za drogovú trestnú činnosť je obvinených už trinásť ľudí.

V martinskej pôrodnici sa narodili trojičky

V pôrodnici martinskej nemocnice sa narodili trojčatá. Na svet ich 8. júla priviedla 28-ročná Romana Holíková z Hubovej.

V žilinskej mestskej časti zaútočil na ženu diviak, tá sa po útoku zľakla a stratila

V mestskej časti Bánová zaútočil na ženu diviak. Po útoku sa žena zľakla a polícia po nej niekoľko hodín neúspešne pátrala.

Pri kontrole plynomerov v Trnave asistovali policajti

Celý spor vznikol dva mesiace predtým.

Vybrali SME

Už ste čítali?