HORNÁ NITRA. Napriek tomu, že bralo pod Strečnom je medzi Žilinou a Martinom, jeho plánovaná sanácia môže mať výrazný vplyv aj na región hornej Nitry. Práce, ktoré zastabilizujú skalný masív, si totiž vyžiadajú uzatváranie tunajšej frekventovanej cesty, pričom je predpoklad, že obchádzková trasa, hlavne pre nákladnú dopravu, povedie cez okres Prievidza.
Ešte nič nie je isté, no samosprávy na hornej Nitre sa už teraz obávajú prehustenej premávky a zhoršenej dopravnej situácie.
Plánujú dve etapy
Ministerstvo životného prostredia, ktoré bude zabezpečovať sanáciu brala pod Strečnom, avizuje, že protihavarijné opatrenia na skalnom masíve si vyžiadajú úplné uzavretie cesty počas jedenástich víkendov. Uzávierka začne vždy v sobotu ráno o ôsmej a potrvá do nedeľnej 18. hodiny.
„V druhej etape prídu na rad samotné sanačné práce, ktoré potrvajú štyri mesiace. Doprava bude v tom čase obmedzená do jedného jazdného pruhu. Prvá etapa by mohla začať ešte koncom leta,“ predpokladá hovorkyňa ministerstva životného prostredia Petra Stano Maťašovská.
Pripomenula, že sanačné práce musia byť hotové najneskôr do konca mája budúceho roka.
„Harmonogram, presný dátum a doba vylúčenia dopravy a jej obmedzenia budú spresnené po podpise zmluvy s dodávateľom prác,“ zdôraznila Stano Maťašovská.
Upozornila, že otázky súvisiace s obchádzkovými trasami nespadajú do kompetencie ministerstva životného prostredia.
Nič nie je zatiaľ isté
O uzavretie vozovky pod bralom, ktorá je významnou spojnicou medzi východom a západom Slovenska, požiada firma, ktorá bude robiť sanačné práce.
„Doposiaľ žiadnu takúto žiadosť nemáme,“ informoval vedúci odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií na Okresnom úrade v Žiline Marián Vranka a doplnil: „Pokiaľ to bude aktuálne, určite budeme o uzatvorení cesty včas informovať verejnosť cez médiá.“
K obchádzkovým trasám sa zatiaľ bližšie vyjadrovať nechcel, no potvrdil, že jednou z možných alternatív je aj odkláňanie dopravy z diaľnice na Trenčín, Prievidzu a ďalej do Martina.
„Tých možností nie je veľa na výber,“ poznamenal Vranka.
Podľa medializovaných informácií by osobné autá mohli obchádzať Strečno cez Terchovú. Táto trasa však nie je vhodná pre kamiónovú dopravu. Preto by práve ťažké nákladné vozidlá mali prechádzať cez hornú Nitru.
Obce a mestá nejasajú
Pre prehustenú dopravu v Prievidzskom okrese to nie sú dobré správy.
Prievidzský magistrát zatiaľ oficiálne informácie o obchádzkovej trase, ktorá by viedla aj cez okresné mesto, zatiaľ nemá. O obmedzeniach, ktoré nastanú na vozovke pod Strečnom, však vie.
„Prievidza sa zrejme bude musieť pripraviť na zvýšený nápor kamiónovej dopravy,“ pripustil hovorca mesta Michal Ďureje.
Pripomenul, že pokiaľ by kamiónová doprava prechádzala cez Prievidzu, išlo by o cestu prvej triedy, ktorá patrí Slovenskej správe ciest. Podľa Ďurejeho preto mesto nemá možnosti ovplyvniť rozhodnutie kompetentných o obchádzkových trasách.
Prípadný zvýšený počet nákladnej dopravy by negatívne zasiahol aj do dopravnej situácie v Nitrianskom Pravne.
„Dôležitým bodom by bol u nás pravdepodobne prejazd z Mlynskej ulice na Turčiansku, teda zo Žiliny do Martina. Negatívne by to ovplyvnilo plynulosť už aj tak dosť prehustenej premávky,“ povedal starosta Nitrianskeho Pravna Jozef Balčirák.
Obec podľa neho v spomínanom úseku v súčasnosti pre väčšiu bezpečnosť chodcov pripravuje dva nové priechody.
„Budeme sa musieť poponáhľať, aby sme v prípade zvýšenej dopravy aspoň trochu zvýšili bezpečnosť chodcov,“ dodal starosta.