Nedeľa, 18. február, 2018 | Meniny má Jaromír
Pridajte si svoje mesto

Presakujúca voda v podjazde: Musíme si na ňu zvyknúť, bude tam asi stále

Slovenská správa ciest v najbližšom období opravu či rekonštrukciu dopravného diela v Prievidzi neplánuje. Podľa nej nie je na to dôvod.

Cestný podjazd je v dobrom technickom stave, aj keď v ňom presakuje voda. (Zdroj: Marián Kucman)

PRIEVIDZA. Cestný podjazd v Prievidzi, v ktorom nedávno došlo k vážnej dopravnej nehode, je v dobrom technickom stave. Tvrdí to Slovenská správa ciest, ktorá sa o túto štátnu vozovku stará. Priesaky vody, ktoré sa v podjazde objavujú, podľa správcu cesty nemajú vplyv na bezpečnosť premávky.

Myslí si to aj odborník na dopravu, ktorý apeluje hlavne na vodičov, aby prispôsobovali aj v podjazde rýchlosť jazdy podmienkam, ktoré v ňom panujú.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Vážna nehoda v podjazde: Nákladiak pritlačil k múru auto (+FOTO)

Po havárii prišla kritika

Pri nedávnej dopravnej nehode v cestnom podjazde v Prievidzi sa snažil vodič nákladného vozidla, keď videl pred sebou kolónu áut, pribrzdiť. Dostal však šmyk, prešiel do protismeru, kde narazil do osobného auta, ktoré pritlačil o múr podjazdu. Šofér osobného auta utrpel viaceré poranenia, predovšetkým nôh.

Po havárií sa hlavne na sociálnych sieťach objavili názory ľudí, podľa ktorých nie je podjazd v dobrom technickom stave, pretože po daždi je v ňom údajne blato a voda v ňom presakuje aj vtedy, keď neprší.

Nemohli narušiť vodný režim

Presakujúcu vodu potvrdzuje aj Slovenská správa ciest, ktorá už pri výstavbe podjazdu musela rešpektovať okrem iného aj zachovanie hydrologických pomerov v jeho okolí.

„Keby sa výrazne narušil vodný režim v tomto území, mohla by byť ohrozená statika okolitých stavieb,“ upozornila hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Doplnila, že „z dôvodu zachovania vodného režimu sú steny podjazdu vystavené neustálemu tlaku podzemných vôd. Zatekanie okolo pilótových stien bolo zmiernené dodatočnou injektážou a od spustenia podjazdu do prevádzky sa vyskytujú iba drobné priesaky, ktoré nemožno vzhľadom na enormne zložité podmienky výstavby vylúčiť.“

Podľa Hromcovej sú priesaky z hľadiska bezpečnosti premávky a ohrozenia statickej funkcie samotného podjazdu, ako aj okolitej zástavby zanedbateľné a sú v akceptovateľnej miere.

Slovenská práva ciest pravidelne prievidzský podjazd kontroluje.

„Zatiaľ nenastala v množstve priesakov výrazná zmena od spustenia podjazdu do prevádzky, takže v súčasnosti nepripravujeme jeho rekonštrukciu či opravu,“ dodala Hromcová.  

Šoféri by mali predvídať

Podjazd je po technickej stránke v dobrom stave aj podľa odborníka na dopravu Miloša Součka. Myslí si to aj napriek občasným priesakom spodných vôd, či nutnej rekonštrukcii stien, keď z nej v roku 2008 spadol protihlukový obklad.

„Na bezpečnú premávku môže mať vplyv napríklad napadaný sneh, hlavne na začiatku a konci podjazdu, pretože jeho odhrnutie vytvára prekážku na okrajoch vozovky,“ povedal Souček.

V súvislosti s občasným zatekaním vody do podjazdu spomenul, že „pri jeho výstavbe bolo zrejme opomenuté, že v tejto lokalite bola v minulosti studňa, takzvaná harajka, v ktorej bola stále voda.“

Dopravný expert pripomína vodičom, že aj keď je v podjazde povolená päťdesiatka, tak to neznamená, že by sa v ňom malo takouto rýchlosťou stále jazdiť. Podľa neho má šofér prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla, nákladu, poveternostným podmienkam a iným okolnostiam, ktoré môže predvídať.

„Teda ak prší alebo sneží a mám plne naložené vozidlo, tak by som mal predvídať, že vozovka bude mať zmenenú priľnavosť, najmä pri vjazde alebo výjazde z podjazdu. A tomu by som mal prispôsobiť rýchlosť jazdy,“ zdôraznil Souček.

Vodiči by podľa neho tiež nemali zabúdať, že v podjazde nie je kam uhnúť, koridor je vymedzený stenami a stačí na bezpečné prejdenie vozidiel.

„Nie je v ňom priestor takmer na žiadne manévrovanie, preto je práve v podjazde mimoriadne nutné dodržiavať bezpečnú pozdĺžnu vzdialenosť medzi vozidlami,“ apeluje odborník na dopravu.

Rozhľad majú vodiči dostatočný

Pri spomínanej nehode išiel vodič s nákladným autom do podjazdu od sídliska Žabník. Pri výjazde z podjazdu reagoval na tvoriacu sa kolónu. Majú vodiči na tomto mieste dostatok času na pribrzdenie?

Souček hovorí, že „rozhľadové pomery pri výjazde vozidla z malej okružnej križovatky sú dostatočné, aby vodič včas zbadal a reagoval na tvoriacu sa kolónu, samozrejme, ak jazdí primeranou rýchlosťou. Kruhové objazdy sú spravidla konštruované na tridsať kilometrov za hodinu, čo je rýchlosť, pri ktorej sa dá zabrzdiť do zastavenia s reakčnou dobou a dobou nábehu za bežných podmienok na dráhe maximálne šestnásť metrov.“

Je teda na vodičoch, aby pri prechádzaní podjazdom brali do úvahy jeho špecifiká a jazdili v ňom radšej pomalšie.

 

Prečítajte si tiež: Takto vyzeral podjazd potom, ako sa z jeho stien zrútil obklad
Prečítajte si tiež: Obklad v podcestí nebol dostatočne zabezpečený

 


  1. Z dodávky si urobili byt 675
  2. Nestlé presunulo výrobu z Rakúska na Slovensko 524
  3. V zápase basketbalistov Prievidze dokonalý obrat a dráma ako hrom 465
  4. V Porube pochovali basu. Bol to veselý pohreb 398
  5. Návštevníci zoologickej záhrady môžu obdivovať najväčšiu labuť sveta 206
  6. Takmer dvesto ľudí bude môcť bývať v novej štvrti obce na hornej Nitre 205
  7. Bol vždy posledný, no ľudia ho milovali. Príbeh najhoršieho skokana na lyžiach všetkých čias 85
  8. Na niektorých uliciach v Bojniciach netečie voda 71
  9. V jednej z obcí handlovskej doliny plánujú vybudovať novú futbalovú tribúnu 65
  10. Deťom z Handlovej chceli zrušiť školu. Cestovať by museli do Prievidze 42

Najčítanejšie správy

Prievidza

Z dodávky si urobili byt

V aute nič netušiaceho podnikateľa sa ubytovali bezdomovci.

Nestlé presunulo výrobu z Rakúska na Slovensko

Prievidzský závod Carpathia uspel vo vnútrofiremnom konkurenčnom boji o prevzatie výroby pre západné trhy.

V zápase basketbalistov Prievidze dokonalý obrat a dráma ako hrom

Prievidzskí basketbalisti odohrali v Košiciach štvrťfinálový zápas Slovenského pohára.

V Porube pochovali basu. Bol to veselý pohreb

S basou sa nelúčili navždy. Veria, že po 40-dňovom pôste sa opäť vráti medzi nich a opäť sa budú tešiť z jej prítomnosti.

Návštevníci zoologickej záhrady môžu obdivovať najväčšiu labuť sveta

Návštevníci ju môžu obdivovať na veľkom rybníku blízko vstupu do areálu zoo.

Blízke regióny

Dokážeme v Martine postaviť niečo, čo nám budú závidieť?

V martinskej lokalite Pltníky by mohol za ideálnych okolností už tento rok začať rásť nový športovo-oddychový areál. Či sa tento zámer podarí uviesť do života, zatiaľ nie je jasné.

Vo Svätom Antone horel dom. O strechu nad hlavou prišli dvaja ľudia

Pri hasení požiaru pomáhali hasiči z viacerých staníc aj miestni dobrovoľníci.

Z dodávky si urobili byt

V aute nič netušiaceho podnikateľa sa ubytovali bezdomovci.

Psychiatrická nemocnica v Kremnici má nového riaditeľa

O post šéfa psychiatrie sa pôvodne uchádzali šiesti zujemcovia.

Nestlé presunulo výrobu z Rakúska na Slovensko

Prievidzský závod Carpathia uspel vo vnútrofiremnom konkurenčnom boji o prevzatie výroby pre západné trhy.

Všetky správy

Slováci prehrali so Slovincami po nájazdoch, v skupine skončili poslední

Slovenskí hokejisti mali pred stretnutím šancu postúpiť priamo do štvrťfinále.

Slovensko má prvé zlato, Kuzminová vyhrala preteky s hromadným štartom

Slovenská biatlonistka minula iba posledný výstrel.

Obojživelník Ledecká šokuje. Najskôr médiá odmietala, teraz sa ich už nezbaví

Jazdí na lyžiach i snouborde. Češka Ester Ledecká sa môže stať najväčšou hviezdou na olympiáde.

Vlhová skončila v super-G v štvrtej desiatke, zlato získala senzačne Ledecká

V cieli nemohla uveriť, že sa stane olympijskou šampiónkou.

Kuzminová: Dochádzali mi sily, tŕpli nohy. Prísť s vlajkou však bol môj sen

Kuzminová si pri streľbe opakovala: Ja som tá voda, ktorá ťa drží nad vodou.