PRIEVIDZA. Existenciu nenápadnej spotrebiteľskej kampane, ktorú štát podporil ôsmimi tisíckami, nechce zdokladovať ani darca ani organizátor kampane. Namiesto toho sa združenie Nahlas rozhodlo dotáciu vrátiť a podáva žalobu na Katarínu Macháčkovú.
Štedrý dar
Občianske združenie Nahlas vzniklo v apríli minulého roka a v novembri získalo osemtisíc eur od štátnej lotériovej spoločnosti Tipos na komunikačnú kampaň o právach spotrebiteľov a ich využívaní v bežnom živote.
Katarína Macháčková tvrdí, že podobnú kampaň nikde nezaregistrovala. Namiesto toho však pred parlamentnými voľbami čelila antikampani, ktorá sa podľa nej skrývala za toto občianske združenie.
„Vyvoláva to pochybnosti o občianskom združení a aj o tom, na aké účely mu boli peniaze zo štátu poskytnuté,“ vyjadrila sa v Prievidzskom Echu.

Dôkaz o kampani neposlali
Za spotrebiteľskou kampaňou dotovanou Tiposom, ktorej existenciu Macháčková spochybňuje, si člen občianskeho združenia Nahlas Juraj Martiny stojí.
„Kampaň prebiehala formou bannerov na sociálnych sieťach a prostredníctvom informačných letákov, ktoré naši aktivisti rozdávali pred obchodnými centrami vo väčšine slovenských miest,“ hovorí.
Aj napriek opakovaným žiadostiam o zaslanie materiálov a dôkazov, ktoré by jeho slová potvrdili, nám ich občianske združenie neposlalo.
Juraj Martiny nám dovolil nachvíľu nahliadnuť do vyúčtovania kampane. Vyplýva z nej, že niekto zaplatil 4821 eur za reklamu pre facebookovú skupinu s názvom Nekŕmte nás odpadom zameranú na práva spotrebiteľov.
V kópii dokladu o zaplatení na účet sociálnej siete je však začiernený platca. Či skutočne išlo o peniaze Tiposu a či ich použilo občianske združenie Nahlas, nie je teda jasné.
„Nie je podstatné, kto to platil, ale či to bolo zaplatené. Na to, aby ste si mohli zadať reklamu na Facebook, musíte mať kreditnú embosovanú kartu. To sa nedá platiť faktúrou alebo prevodom. Naše združenie takú kartu k účtu nemá. Tak sme to objednali cez jednu súkromnú spoločnosť a oni nám túto reklamu zaplatili,“ tvrdí Martiny. Tento doklad však vo vyúčtovaní, ktoré ukázal, chýbalo.
Ďalších 393 eur z daru od Tiposu združenie údajne zaplatilo za tlač letákov, zvyšnú sumu malo pohltiť kreatívne spracovanie kampane, dopravné, stravné a ďalšie drobné výdaje. Doklady k týmto sumám však v materiáli neboli.
Napriek prísľubu Juraja Martinyho, že kompletné vyúčtovanie občianske združenie redakcii pošle, doklady nedoručilo a odmietlo sa k prípadu ďalej vyjadrovať.
Tipos nepochybuje, no nedokazuje
Podľa Tiposu združenie Nahlas použitie daru preukázalo 17. marca tohto roka v súlade s darovacou zmluvou.
„Preukázanie použitia daru bolo skontrolované a je možné konštatovať, že dar bol použitý na úhradu nákladov vynaložených v súvislosti s predmetným projektom,“ píše v stanovisku štátna lotériová spoločnosť.
Našu žiadosť, aby nám kópiu vyúčtovania zaslali, Tipos odmietol. „Bohužiaľ, túto správu nie sme oprávnení ďalej zasielať tretím osobám, pretože na takéto sprístupnenie nemáme mandát zo strany občianskeho združenia Nahlas.“
O kampani nič nevedia
Kampaň pre spotrebiteľov za osemtisíc nezaznamenali ani združenia, ktoré sú v oblasti spotrebiteľských práv etablované. Spotrebiteľské právne centrum ani Združenie slovenských spotrebiteľov o občianskom združení Nahlas nikdy nepočuli.
„Spotrebiteľské Centrum a jeho organizačné zložky monitorujú združenia pôsobiace v oblasti ochrany spotrebiteľov a udržiavajú si prehľad o ich činnosti. Občianske združenie Nahlas nepoznáme, nespolupracujeme s ním a o tom, žeby sa daná organizácia aktívne alebo vôbec venovala ochrane práv spotrebiteľov, nemáme vedomosť,“ reagoval na našu otázku generálny riaditeľ neziskovej organizácie Spotrebiteľské Centrum Miroslav Antoňák.
Nahlas dar vráti
Po tom, čo sme sa o použite daru od Tiposu začali zaujímať, občianske združenie Nahlas sa rozhodlo dar Tiposu v plnej výške vrátiť. Vo svojom stanovisku informovalo, že zároveň na Katarínu Macháčkovú podáva žalobu na ochranu dobrej povesti a mena. Vrátenie daru združenie odôvodňuje tým, že nedovolí, aby ich Macháčková vtiahla do svojich politických hier.
Primátorka vrátenie už vyúčtovaného daru považuje za čudné.
Členovia združenia Nahlas odkazujú, že sa nenechajú zastrašiť, naopak hrozia stupňovaním tlaku. Podľa Martinyho združenie pripravuje protestnú hladovku proti Macháčkovej pred národnou radou a nátlakovú akciu s názvom Spomaľme Prievidzu. V rámci nej bude päťdesiat aktivistov jazdiť po Prievidzi v rannej špičke desaťkilometrovou rýchlosťou.
Združenie Nahlas a jeho činnosť
Podľa Juraja Martinyho občiasnske združenie Nahlas začalo fungovať minulý rok pred referendom o rodine ako neformálne združenie ľudí s pracovným názvom Povedzme nie nezmyselnému referendu. Takto nazvali aj svoju stránku na Facebooku, ktorá pred referendom združila okolo dvanásťtisíc ľudí.
„Po nezdarenom referende o rodine, ktoré iniciovala Aliancia za rodinu, sme chceli využiť potenciál nielen našej stránky, ale najmä odhodlanie ľudí okolo nás. A tak sme sa rozhodli založiť občianske združenie Nahlas.“ Podľa Martinyho sa však nechceli orientovať ako ďalšie združenie bojujúce za práva inak sexuálne orientovaných ľudí, ale rozhodli sa pokrývať širšie pole pôsobnosti.
„Naše združenie sa venuje ochrane práv menšín, znevýhodnených skupín obyvateľstva, ako aj právam spotrebiteľov,“ vysvetľuje Martiny. Okrem Facebookovej stránky Povedzme nie nezmyselnému referendu, ktorá sa po referende premenovala na Povedzme nie, prevádzkuje Nahlas aj skupinu Odluka cirkvi od štátu. Materiály občianskeho združenia nahlas zverejňuje facebooková skupina Kto nám vládne v Prievidzi, priame spojenie so skupinou však Martiny odmieta, údajne iba spolupracujú. Administrátori skupiny Kto nám vládne v Prievidzi z anonymity nevystúpili ani napriek ubezpečeniu, že ich mená redakcia nezverejní.
Administrátorský prístup má občianske združenie Nahlas aj v skupine Nekŕmte nás odpadom, ktorej z daru od Tiposu údajne zaplatilo reklamnú kampaň na sociálnej sieti v hodnote takmer päťtisíc eur.
(inu)