PRIEVIDZA. Štrnásťročný Milan z Prievidze niekoľko rokov navštevoval na základe odporučenia triednej učiteľky poradňu. Jeho mama prezradila, že už v druhej triede začal mať problémy s písaním a čítaním.
„Učiteľka nás upozornila, že sa nesústredí, viac ho zaujímajú hry a autíčka,“ vysvetlila Milanova mama.
Diagnostikovali mu dyslexiu
Zo základnej školy Milana poslali na vyšetrenie do Centra špeciálno-pedagogického poradenstva pri Spojenej škole internátnej v Prievidzi. Vyšetrila ho psychologička a špeciálne pedagogičky mu dali vypracovať niekoľko úloh z matematiky a slovenského jazyka.
„Na základe vyšetrení mu diagnostikovali dyslexiu, dysgrafiu a dyskalkuliu. Povedali mi, že to pravdepodobne spôsobil komplikovaný pôrod. Milan sa ťažko adaptoval,“ prezradila matka a doplnila, že takmer dva týždne po narodení si ich nechali v nemocnici na pozorovanie, lebo syn niekoľkokrát zmodrel a prestával dýchať.
Podobné problémy s učením má ďalšia tisícka detí, ktoré navštevujú Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva v Prievidzi. Zameriava sa na žiakov so zdravotným postihnutím a s vývinovými poruchami učenia a pozornosti.
Príčiny porúch učenia
Vedúca zariadenia Bianka Kubovičová pripisuje nárast počtu detí s poruchami učenia niekoľkým príčinám.
„Stres, rýchla doba, nové technológie, počítače, všetko vplýva na nesústredenosť a zlé výsledky v škole. Tiež sa zlepšila medicína. Našou úlohou je zistiť, prečo má dieťa problém s učením. V praxi sa stretávame s tým, že sa učiteľky natrápia v triede. Voľakedy zvládali štyridsať detí, teraz ich majú dvadsať a polovica z nich má nejaký problém,“ vysvetlila.
V centre sa snažia rozlíšiť, ktorá porucha je spôsobená zdravotným stavom a čo spôsobila zrýchlená doba. Záleží aj od toho, ako sa deťom stíhajú venovať otec a matka.
„Niektorí rodičia stanovené diagnózy ignorujú. Deväťdesiat percent sa však snaží naše odporúčania dodržiavať a chodia k nám aj na reedukácie a cvičenia,“ povedala Kubovičová.
V centre tiež poskytujú logopedickú pomoc, vysvetlia, akým spôsobom sa majú deti učiť. Problémy konzultujú nielen s rodičmi. Správu o výsledkoch vyšetrenia dieťaťa spolu s odporúčaniami posielajú do školy.
Z problémového dieťaťa jednotkár
„Milan je dnes ôsmak a už dva roky je vyznamenaný a problémy v škole nemá,“ povedala mama. Podľa jej slov synovi pomohli reedukácie a spolupráca s triednou učiteľkou.
„Od špeciálnej pedagogičky z centra sme mali odporúčanie, aby Milan písal iba polovičnú dĺžku diktátov a na vypracovanie príkladov na matematike mal dlhší čas,“ povedala chlapcova triedna.
Na hornej Nitre majú rodičia k dispozícii niekoľko poradní, ktoré sa špecializujú na pomoc deťom s problémami v škole.
Štatistika
Deťom s problémami pozornosti a poruchami učenia pomáhajú aj v Centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Prievidzi. V školskom roku 2014/2015 poskytli služby 2 379 deťom. Z nich bolo 346 detí s problémami v učení. Riaditeľka centra Jana Rohovská informovala, že každoročne u nich stúpa počet detí, ktoré potrebujú pomoc. Pre porovnanie v školskom roku 2010/2011 mali v centre 2023 klientov, o rok neskôr už 2354 a v 2013/2014 až 2486 detí.
„V okrese Prievidza absentujú školskí špeciálni pedagógovia, ktorí by mali byť priamo v jednotlivých školách a pomáhali by adresne a hlavne denne deťom s poruchami učenia. Ako odborní zamestnanci by sme im pomáhali. Vzhľadom k veľkému počtu detí s poruchami učenia a len trom špeciálnym pedagógom v našom centre je práca problematická,“ zdôraznila Rohovská.