PRIEVIDZA. Na štyroch linkách mestskej hromadnej dopravy v Prievidzi jazdil dva týždne autobus poháňaný elektrickou energiou. Išlo o skúšobné jazdy, ktoré si pochvaľoval nielen šofér, ale aj cestujúci.
Slovenská autobusová doprava Prievidza zatiaľ nad nákupom elektrobusov neuvažuje, pretože ich cena je zatiaľ oproti bežným autobusom výrazne vyššia.

Pomáhali aj kamery
„Som nadšený,“ povedal o elektrobuse Milan Kupči, ktorý na ňom jazdil dva týždne v rámci mestskej dopravy.
Pochvaľoval si jeho jazdné vlastnosti, akceleráciu pri rozbiehaní, lepšie pérovanie oproti klasickým autobusom, kamery, ktoré snímali priestor za vozidlom či zadné dvere.
„Obrovskou prednosťou je tiež tichá jazda. V autobuse počuť len jemne hučiace kúrenie. Cestujúci si takýto komfort nevedeli vynachváliť. Na elektrobus som mal len pozitívne ohlasy,“ neskrýval nadšenie vodič.
Jazdil len na vybraných trasách, pretože kapacita elektrobusu nebola veľká. Počas pracovných dní to bola hlavne linka číslo 40, ktorá smeruje cez sídlisko Píly, stanicu, centrum mesta, Kopanice až na koniec Dlhej ulice.
Výber trás ovplyvnil aj dojazd elektrobusu na jedno dobytie, teda na stopäťdesiat kilometrov.
Ekológia niečo stojí
Vedenie autobusového dopravcu sledovalo nielen reakcie cestujúcich v elektrobuse, ale hlavne jeho jazdné vlastnosti. Podobné sú napríklad trolejbusom.
„Cena elektrobusov je v súčasnosti výrazne vyššia ako bežných autobusov na naftu,“ povedal generálny riaditeľ SAD Prievidza Michal Danko a doplnil: „Ekológia aj v tomto prípade niečo stojí.“
Kým nákupná cena elektrobusu je vyššia ako u autobusu na naftu, opačne je to v prípade nákladov na prevádzku.
„Zistili sme, že cena elektriny je približne tretinová oproti autobusu, ktorý jazdí na naftu. Za dva týždne sme však nemohli posúdiť, aké by boli po čase náklady na údržbu elektrobusu,“ vysvetlil prevádzkový riaditeľ SAD Prievidza Pavel Pařízek.
Prievidzskému autobusovému dopravcovi požičal elektrobus na skúšku jeden z výrobcov autobusov.
„Ide o nový trend v doprave. Hlavne veľké mestá v západnej Európe začínajú preferovať ekologickú dopravu, ktorú pre nich predstavujú elektrobusy. Preto výrobcovia autobusov prichádzajú s elektrobusmi, aby týmto požiadavkám vyhoveli,“ zdôraznil Danko.
Dodal, že s nákupom takýchto autobusov v najbližšom období neuvažujú. Uvedomuje si však, že ide o nový trend ekologického cestovania, ktorý určite dorazí raz aj do nášho regiónu.
V súčasnosti elektrobusy jazdia na Slovensku napríklad v Košiciach či vo Vysokých tatrách.
