PRIEVIDZA. V rámci veľkej reformy verejnej správy, ktorú ministerstvo vnútra nazvalo ESO, mali podľa plánu vzniknúť v okresných mestách klientske centrá pre obyvateľov. Tento zámer sa však pravdepodobne naplniť nepodarí.
Centrá chýbajú vo viacerých okresoch, jedným z nich je aj Prievidzský. Dôvodom je, že stále chýba vhodná budova, v ktorej by mohli byť dôležité úrady pod jednou strechou.
Neúspešné rokovania
Ministerstvo vnútra potvrdzuje, že do konca roka 2015 bude v prevádzke na Slovensku viac ako päťdesiat klientskych centier. Okresov je pri tom sedemdesiatdva.
Centrá vznikli doteraz hlavne tam, kde to umožňujú priestorové kapacity a finančné možnosti rezortu vnútra.
„V ostatných okresných mestách priebežne rokujeme so samosprávami, aby sme našli vhodné riešenie pre obyvateľov,“ informovala Dana Pohlodová z tlačového odboru ministerstva vnútra.
V Prievidzi rezort rokoval s majiteľmi dvoch objektov, ktoré vyhovovali jeho kritériám pre vybudovanie klientskeho centra.
„Možnosti nadobudnutia nehnuteľnosti pre nás ale neboli finančne vyhovujúce, preto stále hľadáme ďalšie alternatívy pre klientske centrum v Prievidzi,“ zdôraznila Pohlodová.
Viac ako sto úradníkov
Zabezpečenie administratívnej budovy je výhradne v kompetencii ministerstva vnútra, prednosta Okresného úradu v Prievidzi Jozef Stopka sa mu snaží čo najviac pomáhať. Nájsť vhodný objekt však aj podľa neho nie je jednoduché.
„Na okresnom úrade v súčasnosti pracuje stodva zamestnancov, ročne vybavíme viac ako 30-tisíc ľudí,“ priblížil Stopka.
Úrad pracuje v štyroch rôznych budovách, ktoré vlastní štát, podľa prednostu však nie sú od seba neprimerane vzdialené.
„Snažíme sa byť ľuďom čo najviac nápomocní pri riešení ich problémov a pokiaľ je to možné, snažíme sa, aby svoje požiadavky vybavili na jednom mieste,“ zdôraznil Stopka.
Doterajší proces reformy verejnej správy, teda spájanie úradov pod jeden okresný úrad, bol podľa prednostu na hornej Nitre zvládnutý bez negatívneho vplyvu na ľudí.
„Bez problémov sme zaviedli aj e-kiosky, teda zariadenia, v ktorých si ľudia kupujú elektronické kolky. Dôkazom je, že až deväťdesiat percent klientov na našom úrade platí správne poplatky prostredníctvom e-kolkov,“ dodal Stopka.
Čo je klientske centrum
Klientske centrum je jednotné pracovisko štátnej správy, obvykle pri okresnom úrade v danom meste. Obyvateľ na jednej adrese vybaví postupne väčšinu agendy štátnej správy, napríklad tabuľky s evidenčným číslom, založenie živnosti, záležitosti týkajúce sa pozemkov, lesov či životného prostredia alebo potvrdenia z katastra.