PRIEVIDZA. Budovanie obchvatu Prievidze je už pár rokov na mŕtvom bode. Iniciatívy sa najnovšie chopil predseda Trenčianskeho kraja Jaroslav Baška.
Zvolal na neutrálnej krajskej pôde rokovanie, na ktorom boli predstavitelia Prievidze, Bojníc a šéf Slovenskej správy ciest. Výsledkom je zhoda, že druhá stavba prvej etapy obchvatu bude postavená tak, ako je naprojektovaná.
Otázkou zatiaľ ostáva, či štát na jej budovanie vyčlení peniaze.
Obrátia sa na ministerstvo
Pri príchode nemeckej firmy Brose do prievidzského priemyselného parku trenčiansky župan Jaroslav Baška investorovi deklaroval pomoc pri vytváraní čo najlepších podmienok na podnikanie. Jedným z problémov je nedokončený obchvat Prievidze, ktorý by uľahčil prístup vozidiel do priemyselného parku.
Baška preto po rozhovoroch s prievidzskou primátorkou Katarínou Macháčkovou inicioval rokovanie k tejto téme, aby došlo k posunu pri budovaní obchvatu. O probléme diskutoval riaditeľ Slovenskej správy ciest Roman Žembera, primátor Bojníc František Tám a vedúci kancelárie primátorky Prievidze Alojz Vlčko.
„Spoločná diskusia za okrúhlym stolom trvala niekoľko hodín,“ informovala vedúca oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov Trenčianskeho kraja Jana Paulínyová.
List je pripravený
Výsledkom rokovania je dohoda, že druhá stavba prvej etapy obchvatu bude budovaná tak, ako je naprojektovaná. Ide o úsek od vstupu do Prievidze v smere od Novák a ďalej ponad nákladnú železničnú stanicu a Handlovku až k priemyselnému parku.
„Kraj spolu s Prievidzou a Bojnicami požiada listom ministerstvo dopravy, aby do návrhu štátneho rozpočtu na roky 2016 až 2018 zapracovalo pre Slovenskú správu ciest 9,6 milióna eur na výstavbu prvej etapy obchvatu Prievidze,“ priblížila Paulínyová.
Všetky strany podľa nej deklarovali, že „výstavba druhej stavby prvej etapy obchvatu výrazne pomôže investorom, ktorí sú v priemyselnom parku a sčasti odľahčí Prievidzu a Bojnice od nákladnej dopravy.“
List ministrovi je už podľa Vlčka pripravený, do Bratislavy by mal odísť budúci týždeň.
„Pokiaľ by bola výstavba tohto úseku obchvatu budovaná z európskych peňazí, musí byť vypracovaná štúdia realizovateľnosti, a to by výstavbu oddialilo. Preto chceme, aby išli peniaze zo štátneho rozpočtu,“ vysvetlil Vlčko.
Sporný úsek zostáva
Bojnice už dlhšie prezentujú odmietavé stanovisko k trasovaniu úseku obchvatu od kruhového objazdu na Opatovskej ceste po bývalú šľachtiteľskú stanicu, pretože ide o územie kúpeľného mesta.
Bojnická radnica argumentuje, že niektoré časti obchvatu sa nezhodujú s ich územnoplánovacou dokumentáciou.
Bojničania žiadajú, aby obchvat od kruhového objazdu až po Bojnickú cestu nešiel po existujúcej ceste, ale poza stanicu technickej kontroly, teda cez mestský park. Na Bojnickej ceste tiež požadujú vybudovanie mimoúrovňovej križovatke. Predstavitelia mesta viackrát deklarovali, že nie sú proti obchvatu, výhrady majú len k jeho trasovaniu.
Problémom sa zaoberali už viaceré súdy. V súčasnosti ho má na stole Najvyšší súd. Kedy padne verdikt, známe nie je.
„Druhá etapa výstavby obchvatu, teda aj spornej časti, ku ktorej majú Bojnice výhrady, by mala byť finacovaná z európskych peňazí. Znamená to, že aj na ňu musí byť vypracovaná štúdia realizovateľnosti. Je to nová možnosť, aby sa o trasovaní cesty diskutovalo v odbornej rovine, na základe projektových dokumentácií,“ vyhlásil Vlčko.
Termín určila vláda
Obchvat sa má budovať od mimoúrovňovej križovatky pri vstupe do Prievidze z Novák, cez polia za existujúcou priemyselnou zónou, ponad nákladnú železničnú stanicu a rieku Handlovku, s napojením na existujúci úsek pred priemyselnou zónou Prievidza Západ I.
Ďalej by mal smerovať po Opatovskej ceste, čo sa však nepáči Bojniciam. Obchvat ďalej pretne Bojnickú cestu, pokračovať bude cez bývalú šľachtiteľskú stanicu, popri rieke Nitre v blízkosti Zapotôčiek a Kútov a za čerpacou stanicou sa napojí na cestu I/64 vedúcu na Nedožery-Brezany.
Z celého obchvatu, ktorý by mal mať viac ako sedem kilometrov, je hotový krátky úsek od priemyselného parku ku kruhovej križovatke na Opatovskej ceste.
„Veríme, že sa podarí naplniť uznesenie vlády z roku 2013 z rokovania v Handlovej, v ktorom sa píše, že budovanie obchvatu sa opäť rozbehne do konca roka 2015,“ dodal Vlčko.