„V roku 1996 bola urobená v obci plynofikácii odvtedy je naša cesta v katastrofálnom stave, poprepadávaná s hlbokými výmoľmi,“ hodnotí situáciu starostka Emília Lenhartová. Počas tohto obdobia do najnutnejších opráv každoročne investuje obec alebo sponzorsky miestni podnikatelia. Cesta III. triedy je v súčasnosti v správe vyššieho územného celku. „Samosprávny kraj som listom žiadala o opravu, ale odpísali mi zo Správy a údržby Prievidza, ktorá patrí pod kraj, že oprava bola presunutá z roku 2005 na rok 2006.“ Vedúci strediska správy a údržby Zdeněk Šuranský pre Prieboj povedal: „Malá Čausa bola naozaj zahrnutá v pláne pre okres Prievidza na rok 2005, ale jednotlivé plány ešte prehodnocoval Trenčiansky samosprávny kraj (TSK). Ten potom opravu cesty zaradil na budúci rok.“ Správa ciest TSK vytvorila komisiu, ktorá posudzovala samostatne každú cestu v kraji navrhnutú na opravy. Komunikácie sa hodnotia stupnicou od jedna do päť, pričom päť je najhorší stav. „Ťahu Malou Čausou pridelila komisia stupeň tri, ale niektoré cesty na hornej Nitre majú štvorku až päťku,“ informovala nás Michaela Málková zo Správy ciest TSK: „Napríklad obce Čavoj, Kostolná Ves, Hradište či Veľká Lehôtka sú na tom oveľa horšie ako Malá Čausa a tiež sú zaradené v zozname opráv ciest II. a III. triedy až budúci rok. Na opravy v tejto obci bude potrebné z rozpočtu kraja vyčleniť vyše 4,4 milióna korún.“ Obyvatelia malých dediniek teda nemajú inú možnosť, len čakať. Alebo sa prispôsobiť situácii po svojom. Napríklad, vrátiť sa o niekoľko desaťročí dozadu a vytiahnuť konský záprah.