Už mesiac je v prevádzke Notársky centrálny register listín
Hlavným cieľom tohto elektronického archívu je umožniť občanom, fyzickým a právnickým osobám zaregistrovať si dôležitú listinu na jednom notárskom úrade a získať jej osvedčený odpis na ľubovoľnom notárskom úrade. Nemenej dôležitá je ich archivácia na dlhšie obdobie, minimálne 14 dní, maximálna doba nie je ohraničená, a ochrana pred zneužívaním. Notárka Dagmar Gajdošová pre Prieboj uviedla, že od 1. januára všetky prvopisy notárskych zápisníc skenujú a posielajú do Bratislavy. „Týka sa to napríklad občianskoprávnych zmlúv, osvedčení, závetov, zakladateľských listín a spoločenských zmlúv, spísaných vo forme notárskej zápisnice. Na žiadosť fyzických alebo právnických osôb môžeme do centrálneho registra uložiť súkromné alebo obchodné listiny. Spomeniem napríklad rodný list, sobášny list, úmrtný list, vysvedčenie, diplom, či obchodnú zmluvu. Listina je chránená, užívateľ si ju môže stiahnuť alebo prezrieť iba ak pozná heslo. Aby sme mohli dokument zaregistrovať, musí občan predložiť na notársky úrad jeho originál, občiansky preukaz a určite osoby, ktoré budú mať k nemu prístup,“ dodala.
Aj keď sa to ešte možno ani nezdá, využívanie elektronického archívu má veľkú budúcnosť a svoje výhody. Občan môže získať odpis listiny bez predloženia originálu na hociktorom notárskom úrade, v prípade straty alebo zničenia originálu sa dá tento nahradiť. Podnikateľom, alebo zástupcom rôznych podnikateľských subjektov uľahčí cestovanie na rokovania, nemusia si brať so sebou množstvo dokumentov. Ak aj na niečo zabudnú, návštevou najbližšieho notára majú svoj problém vyriešený. „Notársky centrálny register listín predbehol dobu. Myslím si, že jeho výhody radoví občania ocenia až o niekoľko rokov. Uloženie listín je pre nich aj finančne výhodné a praktické. Chce to však čas, pokiaľ si na novú formu ochrany dokladov a dokumentov zvyknú a budú ju vo väčšom meradle aj využívať,“ dodala Dagmar Gajdošová z Notárskeho úradu v Prievidzi.