Základná úloha – z disponibilných zdrojov maximálne usilovať o zdravie a kvalitu života pacientov
Ročný obrat v tomto zdravotníckom zariadení je zhruba 370 miliónov korún, z toho len 1,8 % zaplatia samotní občania povestnými dvadsať či päťdesiatkorunáčkami. Takto by sme stručne, rečou štatistiky, mohli charakterizovať uplynulý rok v Nemocnici s poliklinikou so sídlom v Bojniciach. Podrobnejšie sme sa o roku minulom i očakávaniach od súčasného pozhovárali s jej riaditeľom doktorom Ladislavom Gerlichom.
- Ako by ste teda, pán riaditeľ, charakterizovali uplynulých dvanásť mesiacov v bojnickej nemocnici, čím boli charakteristické?
Z pohľadu našej nemocnice to bol čudný rok. Obstojí azda len šimečkovská charakteristika – koniec nehybnosti. Pohyb bol v niektorých oblastiach azda až príliš živý. Spomeniem napríklad personálnu oblasť. Došlo k viacnásobnej výmene vedenia nemocnice, uskutočnili sa výberové konania na posty primárov niektorých oddelení či pracovných pozícií stredného mamažmentu. V dôsledku zefektívňovania činnosti sme vlani zrušili a odčlenili 61 pracovných miest. Posledná zmena sa udiala koncom vlaňajška. Od prvého januára zabezpečuje dopravnú zdravotnícku službu Hlavná banská záchranná stanica v Prievidzi. Jej dostupnosť sa však pre pacientov nemení. Súčasný právny režim, v ktorom pracujeme, nám neumožňuje poskytovať túto službu. Verím, že tápanie a nestabilita z posledných rokov, keď nebola zrejmá stratégia, kam bude naše zdravotnícke zariadenie smerovať, už skončí. I keď neistota zostáva. Jedinou pre budúcnosť je fakt, že príde zmena.
- Čo konkrétne máte na mysli?
Už vo februári by malo zastupiteľstvo Trenčianskeho samosprávneho kraja rozhodnúť o prenajímateľovi našej nemocnice. V decembri si ju boli prezrieť traja záujemcovia. Podmienky nájomnej zmluvy ešte nepoznáme, no i tak musíme pripraviť nemocnicu na zmenu právneho režimu, aby sme v nových podmienkach obstáli čo najlepšie. Disponujeme kvalifikovanými odborníkmi, poskytujeme zdravotnú starostlivosť vo všetkých základných medicínskych odboroch, našou základnou úlohou je z disponibilných zdrojom maximálne usilovať o zdravie a kvalitu života pacienta. Od prenajímateľa nemocnice očakávame, že jeho prioritou bude dokončenie rekonštrukcie monobloku a operačných sál, ako aj dobudovanie informačného systému. Sú to nosné a nevyhnutné priority v oblasti investícií.
- Priniesol vlaňajšom obrat k pozitívnemu už v spomínanej rekonštrukcii monobloku a získavaní potrebnej zdravotníckej techniky?
Napriek našej všemožnej snahe, sa nám, žiaľ, s rekonštrukciou inžinierskych sietí, monobloku a operačných sál, nepodarilo pohnúť dopredu. Z ministerstva zdravotníctva sme nedostali žiadne finančné prostriedky. Do zdravotníckej techniky sme z vlastných zdrojov investovali viac ako 14 miliónov korún z vlastných prevádzkových prostriedkov. Aspoň čiastočne sme vylepšili operačné vybavenie chirurgie, ortopédie, urológie, gynekológie, oddelenie ORL a v menšej miere očné oddelenie. Investovali sme aj do diagnostickej techniky, pomohol nám aj kapitálový transfer z ministerstva zdravotníctva, účelová dotácia na zakúpenie a vybavenie druhého vozidla rýchlej zdravotníckej pomoci, z rezervy rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja sme zabezpečili chirurgický operačný stôl a EKG. To všetko je však málo. Preto sme v týchto dňoch vyhlásili verejnú zbierku na nový mamograf. Potrebujeme naň päť miliónov korún, k ich získaniu budú smerovať rôzne marketingové aktivity našej nemocnice. Štandardu už dávno nezodpovedá ani CT prístroj. Verím, že ten získame v dohľadnej dobe. V decembri zastupiteľstvo TSK schválilo postúpenie pohľadávok, ktoré má naša nemocnica voči zdravotnej poisťovni Perspektíva za odplatu tovarom. Ním by malo byť už spomínané ´cétečko´.
- Vlani sa bojnická nemocnica zvideteľnila kauzou, ktorej vyústením malo byť odobratie licencie. Našťastie sa tak nestalo. Zaznamenali ste, pán riaditeľ aj ďalšie prípady nespokojnosti pacientov s poskytovanou zdravotnou starostlivosťou?
Na oddelení vnútropodnikovej kontroly sme vlani riešili 37 sťažností, z nich bolo 23 neopodstatnených a 14 opodstatnených. V prípade opodstatnených sťažností sme prijali príslušné nápravné opatrenia aj s nevyhnutnými personálnymi konzekvenciami. Prečo sa počet sťažností zvýšil? Príčinu vidím v zmene postoju verejnosti k zdravotníctvu a v ovplyvňovaní verejnej mienky, bohužiaľ, najmä zo strany nášho rezortu. Vlani v našej nemocnici skonalo 398 ľudí. Každým prípadom sa zaoberala novovytvorená komisia pre neočakávané úmrtia a komplikácie pri poskytovaní liečebno-preventívnej starostlivosti.
- V ostatnom čase médiá informovali, že v niektorých nemocniciach majú k dispozícii aj nadštandardné izby pre pacientov, ktorí sú ochotní za hospitalizáciu v nich viac zaplatiť. Sú k dispozícii aj v bojnickej nemocnici?
Pred dokončením sú tri – na internom, chirurgickom a pôrodníckom oddelení. Izby budú jedno, možno dvojposteľové, so samostatným sociálnym zariadením, televízorom, telefónom, nemocnicu by nemal pripomínať ani nábytok. Zdravotná starostlivosť však bude totožná s tou, na ostatných oddeleniach. Pacienti v nich ubytovaní budú môcť požiadať o donášku stravy na izbu. Pokročili sme aj v humanizácii prostredia nemocnice. Pôsobí u nás kaplán, pacienti môžu využívať jeho duchovné služby. Na kvalitatívne vyššej úrovni je aj nový nemocničný bufet. V týchto intenciách hodláme pokračovať i naďalej.
- V rozhovore, ktorý ste poskytli našim novinám po svojom menovaní do funkcie riaditeľa nemocnice ste vyslovili svoje presvedčenie o životaschopnosti tohto zdravotníckeho zariadenia. Zdieľate ten istý názor i dnes, keď ste sa už dokonale zžili so svojimi riadiacimi povinnosťami?
Samozrejme. Som presvedčený, že jej spádová oblasť sa v budúcnosti rozšíri. Je len otázkou času dokedy dokážu poskytovať kvalitnú zdravotnú starostlivosť malé nemocnice. Predpokladám, že budeme všeobecnou nemocnicou so spádovou oblasťou dvestotisíc obyvateľov. Ako som už spomenul, v našej nemocnici poskytujeme občanom starostlivosť vo všetkých základných medicínskych odborov, žiadny nehodláme zrušiť, naopak jestvujúce len a len zdokonaľovať. Zmeny sa dejú i sa budú diať, zvyšovať sa budú nároky na našu prácu, naša základná úloha – starať sa o zdravie a kvalitu života pacientov však zostane.