Tvrdé kritériá vyžadujú vlastné cvičisko, štyri učebne a úplne nové trenažéry
Prievidza – Navrhovaný zákon o autoškolách postavil na nohy mnohých ich majiteľov, pre ktorých môže byť likvidačný. Mnohí z nich 15. mája protestovali proti novému zákonu v Žiline. Boli medzi nimi aj zástupcovia dvoch prievidzských autoškôl – Emil Parcer a Ján Mišák.
Navrhovaný zákon prináša predovšetkým pre menšie autoškoly tvrdé podmienky, ktoré pre nich môžu znamenať koniec fungovania. „Podľa tohto návrhu by každá autoškola mala mať vlastné cvičisko s rozlohou 3 tisíc m2,“ poukazuje na jednu s absurdných podmienok Emil Parcer. „Viete si predstaviť, koľko plôch na Slovensku by muselo byť nanovo pokrytých asfaltom? Len v okrese Prievidza máme jedenásť autoškôl. Kde by si vybudovali také obrovské cvičiská? Okrem toho by vraj mala mať každá autoškola povinne až štyri učebne. Novinkou by mali byť aj nové trenažéry. Tie, ktoré používame teraz sú vraj nedostatočné. Nové, moderné, ktoré vraj lepšie simulujú situácie na cestách však stoja okolo 1 milióna korún. Za tie peniaze radšej kúpim tri nové autá a na nich naučím žiakov lepšie jazdiť ako na trenažéri, i keď modernom.“ Podmienku vlastného cvičiska v súčasnosti spĺňa v okrese Prievidza len jedna autoškola.
Majitelia autoškôl predpokladali, že nový zákon sprísni niektoré podmienky. No podľa E. Parcera mysleli predovšetkým na kvalitu výučby. „Ja som predpokladal, že sa zvýši počet jázd. Dnes musí žiak absolvovať 4 hodiny na trenažéri a 33 hodín v aute. Navrhovaný zákon, žiaľ, tieto čísla nemení. A o kvalitu výučby by v prípade autoškôl malo ísť predovšetkým.“
Zatiaľ nie je jasné, aký konečný návrh zákona sa dostane do parlamentu. Majitelia autoškôl veria, že sa jeho doteraz prezentovaná podoba ešte zmení. Takýto návrh je výhodný len pre veľké autoškoly. „Snaha je jasná. Zlikvidovať konkurenciu a určovať si ceny, ktoré by sa mali vyšplhať na úroveň Európskej únie. Pre mnohých ľudí na Slovensku by sa tak získanie vodičského preukazu stalo nedostupným. Dnes sa za kurz platí v priemere 10 tisíc korún, potom by bola táto suma niekoľkonásobne vyššia,“ upozorňuje E. Parcer. Isté je však jedno. Nech už bude mať nový zákon akúkoľvek podobu, určite niektoré autoškoly nebudú schopné splniť všetky jeho podmienky a zaniknú.