Princíp profesionality najdôležitejší
ým vyššie nároky na zamestnancov
VIERA KLASOVITÁ
Slovami zákonodarcov štátna služba zahŕňa plnenie úloh štátnej správy v rámci pôsobnosti ustanovenej osobitnými predpismi, ktoré štátny zamestnanec vykonáva v služobnom úrade. V podmienkach nášho okresu sa služobnými úradmi stali všetky orgány miestnej štátnej správy a teda aj Okresný úrad v Prievidzi. Štátna služba má byť podľa zákona č. 312/2001 z.z. o štátnej službe, ktorý nadobudol účinnosť dňom 1. apríla 2002, budovaná na princípoch profesionality, politickej nezávislosti, efektivity, pružnosti, nestrannosti a etiky. A práve na toto všetko bude dohliadať Mgr. Štefan Ducký, vedúci služobného úradu - Okresného úradu v Prievidzi.
Pán vedúci, ešte v apríli vás Ľubomír Plai, predseda Úradu pre štátnu službu SR, vymenoval do tejto funkcie. Čo to vlastne znamená v praxi?
- Mojou úlohou je aplikovať v praxi zákon o štátnej službe a v tejto súvislosti plniť úlohy spojené s uplatňovaním štátnozamestnaneckých vzťahov a s organizačným zabezpečením činnosti okresného úradu. Podľa zákona je vedúci služobného úradu najvyšším nadriadeným všetkým štátnym zamestnancom okresného úradu. Zamestnanci okresného úradu, ktorí v súčasnosti vykonávajú, resp. plnia úlohy štátnej správy a spĺňajú kvalifikačné a ďalšie podmienky ustanovené v zákone o štátnej službe, prejdú na základe žiadosti pod režim zákona o štátnej službe. Prvého júna uplynie dvojmesačná lehota, počas ktorej si môžu dať terajší zamestnanci OÚ žiadosť o prijatie do štátnej služby. Ak splnia všetky náročné - zákonom určené kritériá na prijatie, budú vymenovaní na štátnozamestnanecké miesta.
Vymenovanie je definitívny proces, alebo je podmieňovaný splnením ďalších úloh?
-Všetci zamestnanci, ktorí si v zmysle spomínaného zákona podali žiadosť, budú prijatí do dočasnej resp. prípravnej štátnej služby. Až po vykonaní kvalifikačných skúšok na Úrade pre štátnu službu SR (musí to byť do dvoch rokov) môžu byť prijatí do stálej štátnej služby, čo bude znamenať tzv. "definitívu". Skončiť štátnozamestnanecký pomer štátneho zamestnanca v stálej štátnej službe bude možné len výnimočne, pri dodržaní zákonom stanovených podmienok. V tejto súvislosti chcem poznamenať, že okrem niektorých výhod v oblasti sociálneho, nemocenského a dôchodkového zabezpečenia štátneho zamestnanca, zákon o štátnej službe prináša predovšetkým celý rad nových povinností, ktoré musí štátny zamestnanec dodržiavať, dokonca aj vtedy keď je zaradený mimo činnej štátnej služby. Námatkovo môžem uviesť povinnosť deklarovať svoje majetkové pomery, zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s vykonávaním štátnej služby, prehlbovať si kvalifikáciu, zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť ku konfliktu verejného záujmu s osobnými záujmami, dbať, aby žiadna jeho politická činnosť nepoškodzovala dôveru verejnosti a jeho služobného úradu v jeho schopnosť plniť služobné úlohy nestranne a lojálne, zdržať sa pri vykonávaní štátnej služby a mimo nej všetkého, čo by mohlo narušiť vážnosť štátnej služby alebo ohroziť dôveru v jej nestrannosť, dodržiavať etický kódex štátneho zamestnanca. Okrem toho štátny zamestnanec nesmie podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a nesmie byť ani členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb. Štátni zamestnanci budú v zmysle zákona raz ročne služobne hodnotení a až na základe hodnotenia im bude možné prijať niektoré zložky funkčného platu. Za pozitívum považujem, že každé voľné štátnozamestnanecké miesto a miesto vedúcich zamestnancov (podľa zákona ide o predstavených) sa bude obsadzovať len výberovým konaním, ktoré zrealizuje Úrad pre štátnu službu SR. Takto dostanú všetci rovnakú príležitosť, odbúrajú sa rôzne vplyvy, do štátnej služby budú prijatí len skutoční odborníci, morálne bezúhonní, s príslušnou kvalifikáciou a odbornou praxou.