Konzervátor ženskej krásy
VIERA KLASOVITÁ
nverzácia. O živote, najnovších aktivitách, fotografovaní ako takom. Vzišla z nej však aj kusá informácia: Známy prievidzský fotograf Milan Gross sa nedávno prezentoval svojou tvorbou na Slovenskej raji v Sliezsku. A to už presiahlo rámec zvyčajnej komunikácie.
V okresnom mestečku Jeseník Milan Gross predstavil verejnosti štyridsaťpäť fotografií - Analogon 2002. Čo fotografia, to biblický príbeh. O samotnej výstave a tvorbe autor hovorí: "Na verejnosti sa prezentujem výstavami zhruba v päťročných cykloch. Ponuka vystavovať v Česku ma zaujala, vnímal som ju ako výzvu. Ak uspejem, otvorí sa predomnou nové teritórium, nový priestor, Čechy považujem za bránu do sveta. Odozva na ňu bola slušná, dostal som ponuky vystavovať aj v ďalších českých mestách. A čo vlastne moje fotografie znázorňujú? Príbeh. Nahé ľudské telo je jeho ilustráciou, podobnosťou, skrátka analógiou. Nie, nie sú to klasické akty, ale intímna fotografia. Jej výpovedi porozumie len človek, ktorý má takú frekvenciu vnímania ako ja."
A čo pripravuje tento "konzervátor" ženskej krásy, lebo za takého sa považuje, pre milovníkov umeleckej fotografie na Slovensku? V tomto roku hodlá predstaviť svoju tvorbu a seba samého na výstavách v Bratislave, Poprade, Košiciach. Nebudú to však reprízy Analogonu 2002. "Niečo z tohto cyklu vyberiem, ale polovičku vystavovaných prác by mali tvoriť novinky, nová tvorba. Presne ešte svoj zámer neviem špecifikovať, no bude to môj rukopis, môj prístup k tematike, vlastne také samopredvádzanie sa", hovorí M. Gross.
V hlave nosí Milan Gross ďalší cyklus. Citlivý, kde musí do hĺbky premyslieť každý detail, každé gesto, či náznak. A opäť naň námety našiel v histórii. Tentoraz by to mali byť príbehy súvisiace s inkvizíciou. Čaká ho však veľa štúdia, sám vraví, že ešte musí navštíviť múzeá v Bratislave a Košiciach. Jedno však vie, že okrem príbehu, nahoty ľudského tela bude na dielach tohto cyklu dominantná kniha z roku 1868 Mallevs Maleficarum.
"Čas začína byť mojím najväčším problémom. Na fotografiách, a umeleckej sa venujem už dvadsať rokov, sa mi ho podarilo zastaviť, zvečniť niektoré okamihy. V reálnom živote to nie je možné. Zatiaľ cítim, že kráčam dopredu, nestagnujem a túto dynamiku bytia by som rád vtesnal aj do mojej tvorby", vyznáva sa Milan Gross polemizujúc sám so sebou o gréckych mítoch, ako ďalšom prameni jeho poznania.
Text k foto
Milan Gross - analogon Tamar.