Od 1. januára 2002 prešla z orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky agenda vedenia matrík spolu s výkonnými, ale aj zastupujúcimi matrikárkami. Kompetencie v oblasti matrík neprešli na všetky obce, ale len na tie, v ktorých majú sídla matričné úrady.
Obec podľa zákona NR SR č. 154/1994 Z.z. o matrikách v súlade s vyhláškou MV SR č. 302/1994 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o matrikách, vedie matriku ako výkon štátnej správy a zabezpečuje činnosť matričných úradov, ako aj plnenie ich úloh v zmysle spomínaných právnych predpisov. Na obce, v ktorých sídlia matričné úrady prešla 1. januára 2002 písomná agenda okresných úradov, ktorú tvoria: rodné listy za každú obec, sobášna kniha a index, kniha úmrtí za každú obec a indexy, zbierky listín za rok 2001, čisté tlačivá matričných dokladov, ostatná súvisiaca agenda, právne normy a odborná literatúra, zápisy z previerok a závery z porád matrikárok, neukončené agendy a insígnie pre akt uzavierania manželstva.
Okresné úrady, odbory všeobecnej vnútornej správy vykonávajú od 1. januára 2002 nasledovnú matričnú agendu: kontrolu vedenia matrík minimálne jedenkrát do roka na každom matričnom úrade, vedú zbierku listín, zabezpečujú metodické riadenie a odbornú úroveň matrikárok v okrese, zabezpečujú prípravu a vykonanie predpísanej skúšky matrikára, vykonávajú opatrenia, ak nemôže matrikár alebo jeho zástupca vykonávať úlohy spojené s vedením matrík. Znamená to, že zabezpečia výkon matričnej činnosti v príslušnej matrike, rozhodnujú o povolení zmeny mena alebo priezviska, konzultujú s príslušným matričným úradom vydanie rozhodnutia o odpustení predloženia dokladov k uzavretiu manželstva cudzincom. Sú druhostupňovým orgánom v týchto veciach, podávajú informácie alebo stanoviská k dokladom cudzieho štátu predložené matričným úradom, rozhodujú o námietkach o obnove matričnej knihy, vyjadrujú sa k návrhu obce na vytvorenie, zmenu alebo zrušenie matričného úradu a matričného obvodu.
Krajský úrad, odbor všeobecnej vnútornej správy na úseku matrík overuje výpisy z matrík, určené na použitie v cudzom štáte, vydáva súhlas na zápis alebo na zmenu v matrike podľa rozhodnutia úradu, alebo súdu cudzieho štátu, kontroluje vedenie a uloženie zbierky listín na okresných úradoch, je druhostupňovým orgánom vo veciach zmeny mena a priezviska a metodicky usmerňuje výkon matričnej činnosti v kraji a zúčastňuje sa na skúškach matrikárok.
Na úseku štátoobčianskej agendy nenastali žiadne zmeny, takže všetky úkony od preberania žiadostí na udelenie slovenského štátneho občianstva cez vydávanie osvedčení o štátnom občianske Slovenskej republiky až po prepúšťanie občanov nášho štátu s trvalým pobytom v príslušnom kraji zo štátneho zväzku Slovenskej republiky zabezpečuje krajský úrad, odbor všeobecnej vnútornej správy. JUDr. Eva Matulayová