Okrem IV. úpravy rozpočtu mesta na rok 2002 a návrhu na rozpočet mesta a KaSS na rok 2003, bolo mimoriadne závažným bodom rokovania novembrového mestského zastupiteľstva, ktoré sa konalo minulý utorok v prievidzskom Dome kultúry, prerokovávanie prílohy č. 1 k VZN mesta č. 64/2002 o miestnych poplatkoch. Ľudskou rečou povedané, išlo o rozhodnutie poslancov, či sa pre budúci rok budú zvyšovať miestne poplatky za zber, odvoz a likvidáciu tuhého komunálneho odpadu (TKO) na území mesta, alebo zostanú na úrovni tohto roka. Komentár k predkladanému materiálu interpretovala vedúca referátu miestnych daní a poplatkov Ing. Iveta Hakošová, ktorá následne pre Prieboj uviedla: "Miestny poplatok za zber, prepravu a likvidáciu tuhého komunálneho odpadu bol v meste Prievidza po prvý raz zavedený v roku 2002 a to v zmysle nového zákona o odpadoch, ktorý vstúpil do platnosti v roku 2001. Na tieto účely mesto zo svojho rozpočtu vyčlenilo finančnú čiastku vo výške 25 miliónov korún, ktorú sa však na základe reálnych prognóz, žiaľ, nepodarí naplniť. Dôvodom je aj skutočnosť, že nie všetky fyzické či právnické osoby, ktoré poplatok mali uhradiť, sa k nemu priznali. Keďže sa jedná o novozavedený poplatok, bola schválená III. úprava rozpočtu s predpokladaným deficitom 9 miliónov korún, s ktorým bude pravdepodobne rozpočtový rok 2002 aj uzatvorený. Poslanci mestského zastupiteľstva na svojom utorkovom zasadnutí schvaľovali prílohu č. 1 k novému Všeobecne záväznému nariadeniu mesta Prievidza č. 64/2002, ktoré nadobudne účinnosť 1. januára 2003. Uvedenou prílohou sa upravujú sadzby miestnych poplatkov pre rok 2002. Pôvodne sme rozpočet stanovených nákladov na zber, prepravu a likvidáciu tuhého komunálneho odpadu na základe databázy pôvodcov komunálneho odpadu navrhli vo výške 30 miliónov korún, na túto čiastku sme vypočítali aj výšku miestnych poplatkov. Mestská rada a následne i mestské zastupiteľstvo sa však uzniesli na tom, že táto čiastka je príliš vysoká. Preto sme prepočítali sadzby miestnych poplatkov tak, aby v roku 2003 bola nimi pokrytá finančná čiastka na úrovni roka 2002, teda 25 miliónov korún. Tak, ako stanovuje zákon, vybraný poplatok používa mesto výhradne na účely spojené so zberom, prepravou a likvidáciou TKO. Ak výška vybraného poplatku nedosiahne čiastku, ktorá je potrebná na financovanie nákladov, musí mesto kompenzovať vzniknutý schodok z iných kapitol rozpočtu. Aby sme teda opätovne "nevyrobili" deficit a dokázali túto čiastku naplniť, bolo nevyhnutné pristúpiť k zmenám. Tie spočívajú v zavedení diferencovaných sadzieb pre podnikateľov v závislosti od oblasti ich podnikateľskej činnosti, pričom sa akceptuje veľký počet zamestnancov u jedného zamestnávateľa. Pre názornosť uvediem, že pre zamestnávateľa od stoprvého zamestnanca sa použije nižšia sadzba na stanovenie miestneho poplatku pre všetky oblasti podnikateľskej činnosti. O päťdesiat korún sa ale zvýši sadzba na stanovenie poplatku u podnikateľa, ktorý prevádzkuje lôžkovo-ubytovacie zariadenie. Platby pre občanov zostávajú bezo zmien," uviedla Ing. Hakošová. Mestské zastupiteľstvo návrh prílohy č. 1 k príslušnému VZN v takejto podobe schválilo. Prípadný schodok vo financovaní odvozu likvidácie TKO bude riešený v úpravách rozpočtu v priebehu roku 2003. O schvaľovaní rozpočtu na rok 2003, ako i ďalšie informácie z rokovania novembrového mestského zastupiteľstva prinesieme nabudúce.