Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií pred časom zverejnilo zoznam lokálnych železničných tratí, ktoré by mali byť kvôli klesajúcemu počtu cestujúcich a vysokým stratám zrušené. K lokálkam, nad ktorými visí Damoklov meč patrí aj trať Prievidza - Nitrianske Pravno. Podľa prednostu Železničnej stanice v Prievidzi Vladimíra Barčiaka nie je ešte nič oficiálne rozhodnuté, no s najväčšou pravdepodobnosťou bude úplne zrušená osobná preprava na trati Prievidza - Nitrianske Pravno k 2. februáru 2003. Nákladná doprava by mala fungovať na tomto úseku ďalej.
Návrat do minulosti
Na začiatku minulého storočia patrilo Nitrianske, či vtedy ešte Nemecké Pravno medzi moderne sa rozvíjajúce obce. Prispelo k tomu aj vybudovanie železničnej trate z Prievidze, ktorá bola otvorená 31. októbra 1909. Postavila ju firma Merkur za 999 tisíc korún. Stanicu v Nitrianskom Pravne tvorila jedna jednoposchodová budova, dva strážne domčeky, sklad a menšia remíza s točňou na ručný pohon a vodárňou. Koľajište malo štyri koľaje. Trať využívali nielen cestujúci, ale prepravovalo sa po nej aj drevo. Vojna zabránila ďalšej stavbe železnice z Nitrinaskeho Pravna smerom do Kláštora pod Znievom alebo do Rajca, aj keď sa už rozbiehali prípravné práce. V nasledujúcich desaťročiach sa už vo výstavbe smerom na sever Slovenska nepokračovalo, preto sa stalo Nitrianske Pravno konečnou stanicou.
Po viac ako deväťdesiatich rokoch premávky na tejto trati hrozí jej uzatvorenie pre osobnú prepravu. Podľa cestovného poriadku mali cestujúci v súčasnosti k dispozícii priemerne jedenásť spojov denne v oboch smeroch. Prednosta V. Barčiak pripúšťa, že v posledných rokoch nebola prevádzka na tomto úseku príliš efektívna.
Mária Harbutová, výpravkyňa na stanici v Nitrianskom Pravne konštatovala, že viac cestujúcich chodí z Pravenca a Nedožier-Brezian ako z Pravna. "Stanica je vzdialená takmer dva kilometre od centra obce a pre mnohých je to ďaleko, preto cestujú autobusmi. Napriek tomu mnohí Pravňania využívali ranné či večerné vlakové spoje. Ak bude zrušená osobná doprava, doplatia na to aj školáci z Pravenca, ktorí chodia do školy v Nedožeroch-Brezanoch, alebo do Základnej umeleckej školy v Nitrianskom Pravne. Neviem, či autobusy zvládnu zvýšený nápor...," zapochybovala M. Harbutová. Či zostane po uzatvorení trate bez práce zatiaľ netuší, možno jej železnica ponúkne inú prácu.
Petícia aj ľahostajnosť
Nahradenie vlakového spojenia autobusovým je zatiaľ otázne. Podľa prednostu stanice V. Barčiaka je posilnenie autobusových spojov v právomoci SAD. Viacerí však upozorňujú, že cestné spojenie na dôležitom úseku z Prievidze do Nitrianskeho Pravna je už teraz preťažené a hrozí, že dopravných nehôd tu bude pribúdať.
Školáci, ktorí čakali na svoj pravidelný vlak z Nedožier-Brezian do Pravenca si veľké starosti so zrušením trate nerobia. "Nám to veľmi nevadí. Budeme chodiť do školy autobusom. Aj keď v nich bude asi väčšia tlačenica ako vo vlaku," konštatovali žiaci. Podobne ľahostajne reagoval na plány zrušiť osobnú vlakovú dopravu aj mladý muž z Nitrianskeho Pravna. Býva od stanice ďaleko a do okresného mesta chodí len autobusom. Uznal však, že mnohým, ktorí cestujú za prácou, budú hlavne ranné a nočné spoje veľmi chýbať.
Tí, ktorých sa zrušenie bytostne dotýka začali už aj s petičnou akciou. Svoj podpis pod petíciu priložila aj výpravkyňa M. Harbutová: "Nechcem, aby bola osobná doprava zrušená. Verím, že sa s tým ešte dá niečo urobiť, snáď rozhodnutie ešte nie je definitívne." Pod petíciu sa podpisujú aj chlapi v pohostinstve v tesnej blízkosti stanice. Vedúci zariadenia sa nebojí, že zrušením osobných vlakov príde o zákazníkov. Napriek tomu s týmto krokom nesúhlasí. "Ak by tak, ako v minulosti, na stanicu chodili nejaké autobusy a privážali ľudí z Tužiny, Malinovej či Kľačna, určite by chodilo vlakom viac cestujúcich. Z centra sa im na stanicu nechce ísť, radšej využijú autobusové spoje," dodal vedúci pohostinstva. Navyše cena cestovného lístka z Nitrianskeho Pravna do Prievidze je v prípade vlakového aj autobusového spojenia totožná.
Čo na to hovorí samospráva?
Železničnú trať Prievidza - Nitrianske Pravno zaradilo ministerstvo dopravy medzi tie, ktoré by mohli byť odpredané a prevádzkované napríklad nejakou regionálnou spoločnosťou. Železničiari však neveria, že by sa taký subjekt na hornej Nitre našiel. Do hry by mohli vstúpiť aj samosprávy, teda obce Nitrianske Pravno, Pravenec a Nedožery-Brezany, cez ktoré trať prechádza. V. Barčiak je však presvedčený, že obce nie sú schopné prevádzkovať železničnú dopravu.
Samosprávy sú však v tomto probléme zatiaľ len nemými pozorovateľmi. Prednostka Obecného úradu v Nitrianskom Pravne Ľubica Boďová sa k problému nevedela vyjadriť: "My sme zatiaľ nedostali od železníc, či ministerstva žiadne oficiálne informácie. O zrušení trate vieme len z médií a od ľudí. Nemôžeme preto prijímať žiadne kroky a snažiť sa to prípadne nejako riešiť." Ľ. Boďová sa k financovaniu vlakového spojenia obcou vyjadrila skepticky, pretože také vysoké náklady by nedokázali pokryť.
Resumé
Nič nie je isté, nič nie je oficiálne. Je však už viac ako prevdepodobné, že na začiatku februára budúceho roku prestanú premávať osobné vlaky medzi Prievidzou a Nitrianskym Pravnom. Podarí sa petíciou občanov tento stav ešte zvrátiť? Nájde sa subjekt, ktorý trať odkúpi? Ako budú ľudia cestovať? Nahradia vlaky autobusové spoje? Na tieto otázky odpovedia až nasledujúce týždne. Lebo nič nie je oficiálne a to je pre ľudí, ktorí sa snažia trať medzi Prievidzou a Nitrianskym Pravnom zachrániť, jediná nádej.
Marián KUCMAN
Snímky: autor
Text k snímke 1: Zo zastávky v Nedožeroch-Brezanoch odchádza vlakom každý deň dosť cestujúcich, medzi nimi aj školopovinných detí.
Text k snímke 2: Budove stanice v Nitrianskom Pravne hrozí, že po viac ako deväťdesiatich rokoch zostane opustená.
Text k snímke 3: Jedna z historických stavieb na stanici v Nitrianskom Pravne. V minulosti v nej bola točňa, ale aj ubytovňa pre vlakovú čatu, ktorá tu prespávala.
Text k snímke 4: Na informácie o zrušení lokálnych tratí reagoval touto kresbou Mirko Dzurenda z Nedožier-Brezian.