Základná škola na Mariánskej ulici v Prievidzi je okrem svojej špecializácie, orientujúcej sa na prácu s výpočtovou technikou, vyučovanie informatiky a prácu s internetom, priekopníkom v zaujímavej oblasti. Ako prvá v regióne hornej Nitry začala v školskom roku 2002/2003 so vzdelávaním intelektovo nadaných detí v rámci celoslovenského projektu ERIN. Autorský projekt Jolany Laznibatovej, ktorý sa v predchádzajúcom období udomácnil už vo viacerých výchovno-vzdelávacích inštitúciách na Slovensku, sa so súhlasom Ministerstva školstva SR v tomto školskom roku úspešne etabloval aj v Prievidzi. Keďže učiteľky, rodičia a predovšetkým deti sú s alternatívnym spôsobom vyučovania mimoriadne spokojní, rozhodli sa pracovníci ZŠ na Mariánskej ulici pod vedením riaditeľky Daniely Porubcovej podeliť o svoje doterajšie skúsenosti zo vzdelávania nadaných detí a zorganizovali Deň otvorených dverí v triede ERIN. Uskutočnil sa minulú stredu a bol určený nielen rodičom detí, navštevujúcich spomínanú triedu, ale predovšetkým rodičom budúcich prvákov a učiteľkám materských škôl, ktoré by mali byť prvými pozorovateľmi intelektovej úrovne a schopností dieťaťa.
* Vyučovanie na koberci
Prvú A triedu, ktorú ostatní nazývajú jednoducho - trieda "ERIN", navštevuje deväť prváčikov z rôznych kútov regiónu hornej Nitry. Trieda je na počet žiakov priestranná, vyzdobená kvetmi, množstvom učebných pomôcok a čo je zvláštne, nechýbajú v nej hračky, stavebnice či spoločenské hry, takže pripomína skôr herňu. Začína sa hodina matematiky. Žiaci sa pohodlne "usádzajú" na koberec, ktorý je rozprestretý v strede miestnosti a tu spoločne s pani učiteľkou zaujímavým spôsobom riešia príklady. Nerobí im žiaden problém sčítavať či odčítavať štyri, päť, ba i šesťmiestne čísla. Doslova na posedenie si na pokyn pani učiteľky vymýšľajú slovné úlohy, ktoré vzápätí ústnou formou riešia. Prvá tretina vyučovacej hodiny na koberci uplynula, deti sa presúvajú do priestoru pred tabuľou, kde sa spoločne venujú ďalším zaujímavým úlohám a hodina pokračuje. Na posledných pätnásť minút v rámci hodiny si zasadnú do lavíc, mimochodom, každý sedí sám, a hodina matematiky speje do svojho záveru. Žiačikovia sú pokojní, nebadať na nich žiaden stres, veď na koberci si mohli urobiť pohodlie, dokonca si aj poležať a teraz sa tešia na ďalšiu vyučovaciu hodinu. Od pani učiteľky Moniky Malotovej sa dozvedáme, že ide o hyperaktívne deti, ktoré nevydržia štyridsaťpäť minút sedieť v školskej lavici, preto vyučovacia hodina musí byť rozdelená na niekoľko častí. Tento systém funguje i na ostatných predmetoch. Pre intelektovo nadané deti je tento spôsob vyučovania prijateľný. Vidieť to na spokojných tváričkách Danky, Samka, Jurka, Maťka i ďalších, ktorí ochotne hovoria o tom, že sa tešia na hodinu čítania, kde už stihli prelúskať Aprílového Huga a teraz čítajú príbehy Ferda mravca. Zvládnuť prípravu na vyučovaciu hodinu je však pre učiteľku vyučujúcu v triede ERIN náročné. "Ide o nadané deti, ktoré by sa v bežnom kolektíve nemohli uplatniť. Vzhľadom na intelektové schopnosti, ktorými disponujú, sa takéto deti zaradené do klasických tried nudia, nepočúvajú ostatných a to môže byť zo strany spolužiakov a učiteľov nesprávne pochopené. Sú to mimoriadne aktívne deti, ktoré sa chcú aj individuálne presadiť. Na hodinách si kedykoľvek môžu povedať svoj názor. Zároveň ich však učíme tento názor kriticky prehodnocovať a počúvať sa navzájom, rozmýšľať o tom, čo hovoria iní. Tieto deti neustále potrebujú byť zamestnané, potrebujú sa venovať aktívnej činnosti, preto aj my musíme v rámci príprav na hodiny vymýšľať zaujímavé úlohy a pripravovať množstvo netradičných didaktických pomôcok. Zároveň si môžeme dovoliť venovať sa každému dieťaťu samostatne, čo je v klasických triedach takmer nemožné, avšak veľmi dôležité," vysvetľuje M. Malotová.
* Cestou individuálneho prístupu
Pre pani Janu Šnircovú zo Sebedražia bolo rozhodnutie o zaradení syna Martina do triedy ERIN šťastným krokom k spokojnosti nie seba samej, ale predovšetkým dieťaťa. Martin, ktorý sa v materskej škole javil ako utiahnuté dieťa s poruchou reči, však bol mimoriadne šikovný v rátaní príkladov. Všimli si to aj učiteľky v materskej škole a po konzultácii s nimi sa pani Šnircová vybrala do pedagogicko-psychologickej poradne, kde jej odporučili, aby dieťa prihlásila do triedy pre intelektovo nadané deti. Po úspešnom zvládnutí testov sa Martinko ocitol v triede ERIN a podľa názoru mamičky je dnes mimoriadne vyrovnaným, spokojným dieťaťom, ktoré chodí do školy s radosťou. "Stav maximálnej pohody a spokojnosti, ktorý sa u intelektovo nadaných detí dosahuje alternatívnym výchovno-vzdelávacím procesom, je jedným zo zámerov projektu," hovorí Karol Jarábek, riaditeľ Pedagogicko-psychologickej poradne v Prievidzi. "To, že realizácia projektu našla svoje zázemie i v tomto regióne, je mimoriadne pozitívne, pretože projekt umožňuje slobodné rozvíjanie osobnosti dieťaťa, ktoré je nepokojné, hyperaktívne, neustále hľadá odpovede na množstvo otázok a nové informácie. Bolo by vynikajúce, keby rodičia a samozrejme aj učiteľky v materských školách prekonali stále existujúce bariéry a umožnili deťom prejaviť svoju kreativitu," konštatuje K. Jarábek. Nuž, aj Deň otvorených dverí triedy ERIN v ZŠ na Mariánskej ulici v Prievidzi pripravili jeho organizátori práve preto, aby sme pochopili, že odbúravaním predsudkov a prekonávaním častokrát nezmyselných bariér sa dá urobiť veľa pozitívneho. Ivona VOJTÁŠOVÁ Snímka: autorka