Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Konsenzus sa nerodil ľahko

Na aktuálnu tému Prieboj hovorí s Jiřím HABA

*Pán riaditeľ, už o niekoľko dní začne platiť nový cestovný poriadok pre prímestskú dopravu. Čo sa z neho verejnosť dozvie? Alebo inak. Pôjde do obcí regiónu menej autobusových spojov ako doposiaľ?

-Pre mestskú hromadnu dopravu v Prievidzi a Bojniciach platí nový cestovný poriadok už od 1. júna t.r. Nové cestovné poriadky pre prímestskú dopravu by mali vstúpiť do platnosti 1. júla 2003. Verejnosť sa z nich dozvie, že sme reagovali na pokles cestujúcich a tým sme boli nútení nepopulárne obmedziť niektoré spoje. Ide hlavne o tie, ktorým hovoríme občianske. Žiacke a robotníke spoje sme sa snažili zachovať i napriek ich nerentabilnosti, ktorú nám čiastočne uhrádza Trenčiansky samosprávny kraj formou príspevku na zníženie straty len z poskytnutých zliav. Je pravdou, že do obcí, res. z obcí pôjde menej autobusových spojov, čo spôsobí našim spoluobčanom, najmä v začiatkoch, problémy pokiaľ si nenájdu to svoje najvýhodnejšie spojenie. Našou snahou však bolo zachovať obslužnosť územia i keď za cenu prestupov.

*Môžete povedať ku koľkým zmenám vlasne došlo?

-Predpokladáme, že bude 362 základných zmien v cestovných poriadkoch v regióne Prievidza, Partizánske a Bánovce nad Bebravou. Počítame medzi ne zrušenie spoja alebo jeho časti, obmedzenie premávania, čo bude v cestovnom poriadku vyznačené zmenou znamienka, časové posuny. V niektorých oblastiach však zrušené spoje nahradíme novými, na niektorých trasách zrušíme zastávky, inde pribudnú nové. Rád by som upriamil pozornosť cestujúcej verejnosti na diaľkovú linku, ktorá bude premávať v posledný deň víkendu alebo školských prázdnin pred dňom vyučovania z Handlovej s odchodom 17,25 h a s príchodom do Bratislavy o 20,55 h. Z Bratislavy pôjde o 21.30 a v Handlovej z nej cestujúci vystúpia päť minút pred jednou hodinou. Verím, že túto linku privítajú najmä študenti.

* Našla SAD a zástupcovia samosprávy konsenzus v hľadaní východísk pri zabezpečovaní tzv. robotníckych a občianskych spojov?

- Konsenzus sa nerodil ľahko. So zástupcami samosprávy sme sa stretávali začiatkom mája. Vieme v akej situácii sa nachádzajú, ale, žiaľ, podobná situácia je aj v doprave. Neustále sa zvyšujúce vstupy, z ktorých sa nedá nespomenúť najmä cena nafty, zvýšenie cien energií, zákonného poistenia a zvýšenie DPH o 4 % zo všetkých tržieb nás donútili k tamémuto postupu. Za našu spoločnosť môžem potvrdiť, že by sme boli radi, keby sme nemuseli pristupovať k žiadnym obmedzeniam. Akékoľvek zmeny v cestovnom poriadku si vyžadujú veľa práce, za ktorú dostávame iba ak nahnevané reakcie od cestujúcej verejnosti. Verte, nikto z nás to nerobí s radosťou!

V súčasnosti dokončujeme niektoré úpravy v cestovných poriadkoch, ale už teraz môžeme konštatovať, že obmedzenie spojov sa dotklo takmer každej lokality v regióne, kde vykonávame prepravu a to najmä počas víkendov. Akonáhle budú mať samosprávy financie na dopravu, sme schopní zaviesť promptne nové resp. obnoviť zrušené spoje podľa požiadaviek.

* Nie je zriedkavosťou počuť sťažnosti občanov na kultúru cestovania. Poukazujú pritom na neúmerný nárast cestovného za ktorým kultúra cestovania ako taká výrazne zaostáva. Dočkáme sa v tejto oblasti posunu dopredu?

- Kultúra cestovania je celosvetový problém. Nie sú to slová na ospravedlnenie, ale treba sa na túto kultúru pozrieť z dvoch strán. Tá prvá je už niekoľko rokov najmä v nás, v tom ako sa správame pri nastupovaní a vystupovaní, udržiavaní čistoty, poškodzovaní sedadiel... Tej druhej strane, autobusy plné natlačené cestujúcimi, dávam čiastočne za pravdu. Skončila však doba, kedy sme si mohli dovoliť prevádzkovať dva i viac poloprázdnych autobusov, idúcich tým istým smerom. Niektorí môžu namietať, že cestujú natlačení už dlhé roky. Musíme sa však zamyslieť, čo uprednostníme - pohodlné cestovanie za minimálne dvojnásobne drahšie cestovné, alebo súčasný stav. Rád by som však poznamenal, že výšku cestovného určuje v prímestskej doprave ministerstvo financií. A práve nárast cien má za následok aj odliv cestujúcej verejnosti do individuálnej dopravy, takže nám prinesie len minimálny nárast celkových tržieb.

Na základe posledných informácií nás čaká od 1. júla 2003 zvýšenie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív, čo výrazne ovplyvní hospodársky výsledok našej spoločnosti.

* Prednedávnom sa v Prievidzi stretli zástupcovia Trenčianskeho, Nitrianskeho a Trnavského VÚC. Podľa našich informácií sa hovorilo o možnosti plynofikácie autobusov. Je podľa vás, pán riaditeľ, reálne, že by sa práve v autobusovej doprave začalo využívať toto ekologické médium?

- Plynofikácia autobusovej dopravy je už reálna vec. Vo väčších mestách už premávajú autobusy s týmto pohonom, i keď ich je zatiaľ málo. Problémom zostávajú plniace stanice a vysoké prvotné náklady na prestavbu alebo nákup takýchto autobusov. Základnou úlohou stretnutia, ktoré ste spomenuli, bolo hľadať cestu ako v týchto troch vyšších územných celkoch urýchliť plynofikáciu dopravy. Realizácia takéhoto projektu je finančne náročná, dopravcovia ho nedokážu celý financovať zo svojich rozpočtov, vytvorili sme dva tímy, ktorých prvoradou úlohou je preveriť možnosti čerpania finančných prostriedkov z fondov EÚ tak na vypracovanie samotného projektu, ako aj na jeho uskutočnenie. I keď plynofikácia v autobusovej doprave už nemá taký ekonomický efekt ako na začiatku, jeho výhodou sú nielen nové autobusy, ale hlavne zlepšenie životného prostredia.

Viera KLASOVITÁ

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 058
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 267
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 337
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 139
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 416
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 410
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 148
  8. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 077

Blogy SME

  1. Ivan Beňovič: Význam osobného súkromia pre človeka a spoločnosť
  2. Otilia Horrocks: "Urbex" na vstupe do Košíc
  3. Marta Karchňáková: About what I’m taking with me
  4. Roman Kebísek: Transport sestier Franklových z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu r. 1942
  5. Denisa Tomíková: Radosť v krabičke
  6. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  7. Miroslav Kocúr: Fašistov a Fica si „nezaslúžim“
  8. Michal Múčka: Reptilián
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 15 653
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 072
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 737
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 948
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 097
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 970
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 140
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 586
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Na udeľovaní Novinárskej ceny v Bratislave sprevádzal Ľubicu Stančíkovú manžel.

Porota vyzdvihla kvalitu investigatívnej práce, ktorá poukazuje na nekalé praktiky v súvislosti s pozemkami v okolí Liptovskej Mary.


7 h
Peter by zaradenie vodíkových vlakov do bežnej prevádzky privítal. Poukázal však na potrebnú infraštruktúru.

Koncom týždňa prišiel do Prievidze prvý vlak poháňaný vodíkom. Aj keď išlo len o prezentačnú jazdu, takéto vlaky by v budúcnosti mohli voziť bežných cestujúcich.


8 h
Manažér futbalistov Lehoty pod Vtáčnikom Marek Grolmus.

Klub zo štvortisícovej obce zapracováva už niekoľko rokov do svojho kádra najmä hráčov z hornonitrianskeho regiónu.


19. máj
Hornonitrianske zastúpenie na Mimoriadnom sneme Združenia miest a obcí Slovenska.

Mesto Handlová sa pripojilo k Združeniu miest a obcí Slovenska (ZMOS) a vo štvrtok vstúpilo do štrajkovej pohotovosti.


TASR 19. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Fotku mladíka prišla žena osobne ukázať na mestskú políciu. Mala o neho strach.


19. máj

Spoločnosť West Media podpísala dlhodobú nájomnú zmluvu na 15 hektárové pozemky.


19. máj

Nehody v tomto úseku nie sú ojedinelé.


19. máj

Pre zápach vo firme zasahovali hasiči aj v Detve.


13 h

Blogy SME

  1. Ivan Beňovič: Význam osobného súkromia pre človeka a spoločnosť
  2. Otilia Horrocks: "Urbex" na vstupe do Košíc
  3. Marta Karchňáková: About what I’m taking with me
  4. Roman Kebísek: Transport sestier Franklových z bratislavskej Patrónky do Osvienčimu r. 1942
  5. Denisa Tomíková: Radosť v krabičke
  6. Marta Karchňáková: O tom, čo si odnášam
  7. Miroslav Kocúr: Fašistov a Fica si „nezaslúžim“
  8. Michal Múčka: Reptilián
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 15 653
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 072
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 737
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 948
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 097
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 970
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 140
  8. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 586
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu