Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Konsenzus sa nerodil ľahko

Na aktuálnu tému Prieboj hovorí s Jiřím HABA

*Pán riaditeľ, už o niekoľko dní začne platiť nový cestovný poriadok pre prímestskú dopravu. Čo sa z neho verejnosť dozvie? Alebo inak. Pôjde do obcí regiónu menej autobusových spojov ako doposiaľ?

-Pre mestskú hromadnu dopravu v Prievidzi a Bojniciach platí nový cestovný poriadok už od 1. júna t.r. Nové cestovné poriadky pre prímestskú dopravu by mali vstúpiť do platnosti 1. júla 2003. Verejnosť sa z nich dozvie, že sme reagovali na pokles cestujúcich a tým sme boli nútení nepopulárne obmedziť niektoré spoje. Ide hlavne o tie, ktorým hovoríme občianske. Žiacke a robotníke spoje sme sa snažili zachovať i napriek ich nerentabilnosti, ktorú nám čiastočne uhrádza Trenčiansky samosprávny kraj formou príspevku na zníženie straty len z poskytnutých zliav. Je pravdou, že do obcí, res. z obcí pôjde menej autobusových spojov, čo spôsobí našim spoluobčanom, najmä v začiatkoch, problémy pokiaľ si nenájdu to svoje najvýhodnejšie spojenie. Našou snahou však bolo zachovať obslužnosť územia i keď za cenu prestupov.

*Môžete povedať ku koľkým zmenám vlasne došlo?

-Predpokladáme, že bude 362 základných zmien v cestovných poriadkoch v regióne Prievidza, Partizánske a Bánovce nad Bebravou. Počítame medzi ne zrušenie spoja alebo jeho časti, obmedzenie premávania, čo bude v cestovnom poriadku vyznačené zmenou znamienka, časové posuny. V niektorých oblastiach však zrušené spoje nahradíme novými, na niektorých trasách zrušíme zastávky, inde pribudnú nové. Rád by som upriamil pozornosť cestujúcej verejnosti na diaľkovú linku, ktorá bude premávať v posledný deň víkendu alebo školských prázdnin pred dňom vyučovania z Handlovej s odchodom 17,25 h a s príchodom do Bratislavy o 20,55 h. Z Bratislavy pôjde o 21.30 a v Handlovej z nej cestujúci vystúpia päť minút pred jednou hodinou. Verím, že túto linku privítajú najmä študenti.

* Našla SAD a zástupcovia samosprávy konsenzus v hľadaní východísk pri zabezpečovaní tzv. robotníckych a občianskych spojov?

- Konsenzus sa nerodil ľahko. So zástupcami samosprávy sme sa stretávali začiatkom mája. Vieme v akej situácii sa nachádzajú, ale, žiaľ, podobná situácia je aj v doprave. Neustále sa zvyšujúce vstupy, z ktorých sa nedá nespomenúť najmä cena nafty, zvýšenie cien energií, zákonného poistenia a zvýšenie DPH o 4 % zo všetkých tržieb nás donútili k tamémuto postupu. Za našu spoločnosť môžem potvrdiť, že by sme boli radi, keby sme nemuseli pristupovať k žiadnym obmedzeniam. Akékoľvek zmeny v cestovnom poriadku si vyžadujú veľa práce, za ktorú dostávame iba ak nahnevané reakcie od cestujúcej verejnosti. Verte, nikto z nás to nerobí s radosťou!

V súčasnosti dokončujeme niektoré úpravy v cestovných poriadkoch, ale už teraz môžeme konštatovať, že obmedzenie spojov sa dotklo takmer každej lokality v regióne, kde vykonávame prepravu a to najmä počas víkendov. Akonáhle budú mať samosprávy financie na dopravu, sme schopní zaviesť promptne nové resp. obnoviť zrušené spoje podľa požiadaviek.

* Nie je zriedkavosťou počuť sťažnosti občanov na kultúru cestovania. Poukazujú pritom na neúmerný nárast cestovného za ktorým kultúra cestovania ako taká výrazne zaostáva. Dočkáme sa v tejto oblasti posunu dopredu?

- Kultúra cestovania je celosvetový problém. Nie sú to slová na ospravedlnenie, ale treba sa na túto kultúru pozrieť z dvoch strán. Tá prvá je už niekoľko rokov najmä v nás, v tom ako sa správame pri nastupovaní a vystupovaní, udržiavaní čistoty, poškodzovaní sedadiel... Tej druhej strane, autobusy plné natlačené cestujúcimi, dávam čiastočne za pravdu. Skončila však doba, kedy sme si mohli dovoliť prevádzkovať dva i viac poloprázdnych autobusov, idúcich tým istým smerom. Niektorí môžu namietať, že cestujú natlačení už dlhé roky. Musíme sa však zamyslieť, čo uprednostníme - pohodlné cestovanie za minimálne dvojnásobne drahšie cestovné, alebo súčasný stav. Rád by som však poznamenal, že výšku cestovného určuje v prímestskej doprave ministerstvo financií. A práve nárast cien má za následok aj odliv cestujúcej verejnosti do individuálnej dopravy, takže nám prinesie len minimálny nárast celkových tržieb.

Na základe posledných informácií nás čaká od 1. júla 2003 zvýšenie spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív, čo výrazne ovplyvní hospodársky výsledok našej spoločnosti.

* Prednedávnom sa v Prievidzi stretli zástupcovia Trenčianskeho, Nitrianskeho a Trnavského VÚC. Podľa našich informácií sa hovorilo o možnosti plynofikácie autobusov. Je podľa vás, pán riaditeľ, reálne, že by sa práve v autobusovej doprave začalo využívať toto ekologické médium?

- Plynofikácia autobusovej dopravy je už reálna vec. Vo väčších mestách už premávajú autobusy s týmto pohonom, i keď ich je zatiaľ málo. Problémom zostávajú plniace stanice a vysoké prvotné náklady na prestavbu alebo nákup takýchto autobusov. Základnou úlohou stretnutia, ktoré ste spomenuli, bolo hľadať cestu ako v týchto troch vyšších územných celkoch urýchliť plynofikáciu dopravy. Realizácia takéhoto projektu je finančne náročná, dopravcovia ho nedokážu celý financovať zo svojich rozpočtov, vytvorili sme dva tímy, ktorých prvoradou úlohou je preveriť možnosti čerpania finančných prostriedkov z fondov EÚ tak na vypracovanie samotného projektu, ako aj na jeho uskutočnenie. I keď plynofikácia v autobusovej doprave už nemá taký ekonomický efekt ako na začiatku, jeho výhodou sú nielen nové autobusy, ale hlavne zlepšenie životného prostredia.

Viera KLASOVITÁ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 904
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 049
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 794
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 787
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 651
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 646
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 066
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 488
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 336
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 169
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Kto sa dostal do ideálnej jedenástky jesennej časti Majstrovstiev oblasti?

Vybrali sme ideálnu jedenástku Majstrovstiev oblasti.

Ilustračná fotografia.

Parádne gesto Handlovských fanatikov. Hráči ich na tribúne môžu vidieť napriek zákazu

Fanatici telom i dušou. Také je tvrdé jadro priaznivcov basketbalistov Baníka Handlová. Aj keď nemôžu byť prítomní na domácich zápasoch, hráči ich môžu vidieť na tribúne aj tak.

Makety fanúšikov zdobia tribúnu, kde sa združujú Handlovskí fanatici.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?