, no vonku sa už o slovo hlási zima, by všetci motoristi mali mať na svojich štvorkolesových tátošoch zimné pneumatiky. No určite to tak nie je, pretože niektorí vodiči aj v zime jazdia na letných pneumatikách. Asi ani netušia, že pravdepodobnosť dopravnej nehody je v zimnom období šesťkrát vyššia než v iných častiach roka.
Letný autoplášť už pri teplotách pod +7 stupňov Celzia stráca svoje vlastnosti, jeho behúň stvrdne na kameň a pneumatika má vo všetkých situáciach (nielen na zasneženom, ale aj na suchom a mokrom povrchu oveľa horšiu priľnavosť. Jej dôsledkom je slabá smerová stabilita a dlhšia brzdná dráha, ktoré výrazne zhoršujú bezpečnosť jazdy. A na tej sa skutočne neoplatí šetriť ani riskovať!
Investícia do zimných pneumatík sa istotne vyplatí. Niekoľko ušetrených korún totiž každého vodiča v konečnom sumári môže vyjsť veľmi draho. Zimné pneumatiky majú vysokú účinnosť predovšetkým na vode, ktorá pretrváva na cestách v našich zemepisných šírkach až 45 percent zimného obdobia. Na prekvapenie mnohých, jazda po snehu tvorí len 15 percent. Zvyšok času (40 percent) trávime jazdením v mrazivom suchu. Aj v ňom sú ale zimné pneumatiky nenahraditeľné.
Na záver jeden vážny argument . Meraním sa zistilo, že auto jazdiace po zasneženej vozovke na zimných pneumatikách potrebuje na zastavenie z rýchlosti 80 km/h asi 70 metrov. To isté vozidlo obuté v letných pneumatikách má však po prejdení tejto vzdialenosti ešte rýchlosť 50 km/h a na zastavenie potrebuje ďalších 40 metrov.
Takže rozhodovanie, či zimné pneumatiky áno alebo nie, by malo jasne vyznieť pre pozitívnu odpoveď.
Z AutoZoznamu spracoval M. Kucman