Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Rôzne aspekty vyústili k zmenám

Najdlhšou linkou mestskej hromadnej dopravy v Prie

Pripravované zmeny v mestskej hromadnej doprave (MHD) v Prievidzi a Bojniciach sú vyústením viacerých aspektov. Na jednej strane stoja požiadavky občanov, na druhej nevyhnutnosť optimalizácie prepravných trás pri zabezpečení ich efektívnosti. Takto stručne možno zhrnúť dôvody chystanej reorganizácie MHD. Podrobnejšie hovoríme s Pavlom Pařízkom, riaditeľom Dopravného závodu Slovenskej autobusovej dopravy Prievidza.

Pripravované zmeny v MHD sú azda najrozsiahlejšie za posledné dve desaťročia. Čo bolo hlavným impulzom pre tento krok?

Bolo ich niekoľko. Súčasná dopravná situácia v meste Prievidza, súvisiaca s množstvom obchádzkových trás, požiadavky občanov, preštudovali sme všetky, ktoré k nám smerovali od zástupcov jednotlivých volebných obvodov za posledných osemnásť mesiacov, ekonomická situácia a nutnosť zefektívnenia MHD.

Spomenuli ste ekonomickú situáciu. Vo všeobecnosti platí, že preprava cestujúcich je stratová. Je to tak aj v MHD Prievidza a Bojnice?

Áno. Hospodárenie MHD Prievidza a Bojnice vlani skončilo so stratou viac ako 11 miliónov korún. V tomto roku očakávame zníženie tržieb dopravných činností o 5 % z dôvodu zvýšenia dane z pridanej hodnoty, ktoré sme zatiaľ nepremietli do výšky už i tak dosť vysokého cestovného. Mesačná strata v hospodárení MHD je do 600 000 korún. Vplyv na tento fakt má aj pokles cestujúcich, ktorý priamo súvisí s poklesom zamestnanosti a kúpyschopnosti obyvateľov. Veď pokiaľ sme v roku 2002 prepravili v MHD viac ako 7 miliónov cestujúcich, vlani to bolo len 5 600 000 ľudí. Aj tento nepriaznivý vývoj nás podnietil k reorganizácii a optimalizácii mestskej hromadnej dopravy.

Môžete konkretizovať niektoré požiadavky občanov Prievidze, ktoré ste zakomponovali do pripravovanej reorganizácie MHD a nových cestovných poriadkov?

Za zásadné považujeme požiadavky občanov, aby spoje do bojnickej nemocnice prechádzali aj ulicou Janka Kráľa (staré sídlisko), posilnenie spojenia so sídliskom Zapotôčky do nemocnice a prepojenie sídliska Kopanice so sídliskom Zapotôčky.

Zmení nová koncepcia MHD všetky linky v okresnom meste a Bojniciach, na ktoré boli cestujúci zvyknutí?

Zachované zostanú spoje, ktoré občania poznajú ako 2, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15 a 16. Zrušená budú 1, 3, 5, 9, 10, a 13. Naopak pribudnú linky 140, 150, 151, 170, 190 a 191. Pre nové číslovanie sme sa rozhodli preto, aby neboli občania dezorientovaní, vedeli, kam ktorá linka smeruje. Jednoducho na staré „číslovanie“ spojov musia zabudnúť.

Anketa, do ktorej sa občania môžu už tri týždne zapojiť, svedčí, že sa na zmeny v MHD dôkladne pripravujete. Neobávate sa, že cestujúca verejnosť ich neprijme?

Zmena je nevyhnutná. Z našej strany, myslím si, robíme všetko, aby sme čo najviac požiadaviek občanov akceptovali. Preto sme vlastne začali s anketou, cestujúci majú k dispozícii aj odkazovú schránku, svoje názory môžu prezentovať aj elektronicky.

Stretávate sa s odozvou, reagujú občania na pripravované zmeny?

Doposiaľ sa nám vrátilo zhruba tisíc ohlasov. Jedna tretina z nich je priaznivá, druhá nepochopila podstatu liniek 150 a 151. Chcem zdôrazniť, že sú to protismerné linky, t. z. trasu majú totožnú, začínajú však oproti sebe. Práve číslovaním chceme rozlíšiť odkiaľ autobus vychádza, aby cestujúci vedeli kam vlastne spoj smeruje. Posledná tretina ohlasov je od občanov, ktorí vôbec nepochopili filozofiu a nutnosť pripravovanej zmeny.

S požiadavkami občanov ste sa už aj zaoberali a zaradili ich do pripravovaného cestovného poriadku?

Akceptovali sme negatívne ohlasy na prepojenie sídliska Kopanice so starým sídliskom. Preto sme sa rozhodli, že linka 140 pôjde aj k Magure a to zhruba v dvadsať minútových intervaloch. Už teraz sme zrušili plánovanú linku 141, zachováme pôvodnú jedenástku, ktorá bude jazdiť tak, ako jazdila. Pravdepodobne nezrušíme ani spoj č. 4, ktorým posilňujeme silnú prevádzku. Na základe doterajších ohlasov sme sa rozhodli, že ponecháme aj linku č. 15, ktorá bude obsluhovať aj sídlisko Žabník a pôjde do Dubnice.

Budete i naďalej ústretoví k požiadavkám občanov?

Samozrejme. Ak majú pocit, že treba niekde autobus pridať, posilniť spoje, alebo skrátiť medzi nimi intervaly, pokryť určitú časť mesta - stále môže svoje námety posielať. Ak sa s nimi stotožníme a zelenú dostaneme aj od odboru dopravy MsÚ v Prievidzi, dopracujeme ich do cestovného poriadku.

V návrhu nového cestovného poriadku zatiaľ nie je zakomponovaná doprava žiakov, vyskytuje sa aj niekoľko tzv. hluchých miest. Ste si toho vedomí... Ako to teda bude?

Dopravu žiakov chceme úplne vylúčiť z normálnych spojov. Zriadime pre nich mimoriadne, určené skutočne len pre deti. Túto úlohu budeme riešiť v súčinnosti s Mestským úradom v Prievidzi. Už dnes poznáme počty detí, vieme koľko a kam musíme dopraviť. Mimoriadne žiacke spoje začnú premávať v septembri.

Mimoriadne spoje budú výlučne žiacke, alebo plánujete prepravu cestujúcich nimi posilniť aj v iných aglomeráciách?

Podľa požiadaviek bude z Prievidze zo stanice premávať počas leta spoj ku kúpalisku Čajka v Bojniciach. Tiež pôjde priamo, nebude zachádzať na sídliská. Ak bude treba, sme schopní posilniť tento smer viacerými autobusmi. Na kúpalisko sa občania dostanú aj linkou č. 191. Na základe požiadaviek občanov sme ju presmerovali, bude vychádzať z Dlhej ulice a pôjde, aspoň spoje v čase silnej premávky, aj do kúpeľov. Nebudú tu však parkovať, ale pokračovať v jazde. A aj o to nám pri reorganizácii MHD išlo. Aby autobusy neparkovali v meste, na stanici, ale vo svojej „domovskej“ stanici. Aj nám to niektorí občania vyčítali, že takmer všetky spoje sme nasmerovali na SAD-ku. Podľa nás je to logické. Zaparkované autobusy nebudú nikde zavadzať. Okrem toho, v tejto lokalite, kde sídli naša firma, vyrastie čoskoro nová obytná zóna. Aj sem budú chcieť občania cestovať.

Z návrhu nových trás je jasné, že najdlhšou bude linka č. 150 a 151. Natíska sa otázka, či nepočítate s úpravou cestovného, aby bolo ´spravodlivejšie´?

Sme si vedomí, že mestskú hromadnú dopravu v Prievidzi a Bojniciach budú tvoriť krátke a dlhé linky. Práve preto uvažujeme o zrušení prestupových cestovných lístkov, v budúcnosti so zriadením tarifných pásiem, podľa ktorých by sa odvíjala výška cestovného. Základnou filozofiou všetkých zmien v MHD je poskytovať služby občanom, poskytovať ich však kvalitne, na úrovni a efektívne.

Zatiaľ hovoríme o Prievidzi a Bojniciach. Nastanú zmeny aj v MHD Handlová?

V ďalšom časovom horizonte by sa aj v tomto meste mali udiať zmeny. Sú však podmienené vybudovaním odsúhlasených autobusových zastávok, čo je investícia mesta, a úpravou ciest ako takých. Najmä v okrajových oblastiach. Nemalú rolu však bude zohrávať aj ekonomika. Linky, ktoré budú mať málo cestujúcich zrušíme, naopak, posilníme tie, ktoré chodia preplnené.

HARMONOGRAM

Pripomienky verejnosti (anketové lístky, odkazová schránka 16611, e-mail) do 14. mája 2004

Spracovanie cestovných poriadkov, denných príkazov a zosúladenie pripomienok občanov do 30. júna 2004

Skúšobná premávka nových liniek od 1. júna 2004

Ostrá premávka od 1. augusta 2004

Tlač nových cestovných poriadkov september 2004.

Pripravila: Viera KLASOVITÁ

Text k foto

Pavel Pařízek, riaditeľ DZ, SAD Prievidza

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  2. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  5. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 851
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 350
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 223
  4. Od Česka až po Jadran 3 976
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 781
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 206
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 161
  8. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 819
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 477
  10. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 334
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Most v Nedožeroch-Brezanoch pred rekonštrukciou

Práce by mali začať v druhej polovici augusta. Doprava medzi obcami Nedožery-Brezany a Lazany bude čiastočne obmedzená. Premávky na hlavnom ťahu na Žilinu by sa práce mali dotknúť len minimálne.


7 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


5 h

Máte viac ako šesťdesiat rokov a máte pocit, že horšie vidíte? Potom je možné, že vás trápi sivý zákal.


27. júl
Nový autobus v MHD.

Už niekoľko dní si mohli ľudia v Prievidzi a Bojniciach všimnúť nový autobus mestskej hromadnej dopravy. Zisťovali sme, aký komfort cestujúcim prináša.


23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


21 h

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl

Zaznamenaná bola aj škodová udalosť.


26. júl

Už ste čítali?