Koncom apríla si štvrtáci na všetkých slovenských stredných školách vyskúšali, ako sa budú cítiť ich o rok mladší spolužiaci pri budúcoročných maturitách. Inými slovami, sadli si do lavíc, napísali testy z vybraných predmetov a teraz čakajú na výsledok, ako obstáli. Našťastie, bola to len skúška „nanečisto“ a jej výsledok nijako neovplyvní hodnotenie ich maturitnej skúšky, ktorú absolvujú v máji. Oficiálne totiž stredné školy prejdú na nový model maturitnej skúšky až v školskom roku 2004/2005.
Hoci v niektorých médiách sa už objavili správy, že v testoch z matematiky štvrtáci „prepadli“ na celej čiare, pravdou je, že oficiálne výsledky zatiaľ známe nie sú. Isté je len to, že takmer 60 tisíc študentov absolvovalo generálnu skúšku novej maturity z troch predmetov – anglického jazyka, nemeckého jazyka a matematiky. „Naši štvrtáci si mohli vybrať jeden z predmetov a úroveň – základnú alebo vyššiu,“ vysvetľuje princípy skúšky Ivan Kadlečík, zástupca riaditeľa Obchodnej akadémie v Prievidzi. „Každý maturant sa teda mohol otestovať z predmetu, ktorý si vybral aj na maturitnú skúšku a z ktorého bude neskôr možno robiť prijímacie pohovory na vysokú školu. Škola si zase mohla vyskúšať proces administrácie testov externej časti novej koncepcie maturitnej skúšky, získať predstavu o náročnosti testov, ich forme, spôsobe hodnotenia,“ hovorí I. Kadlečík, ktorý v novej forme maturity vidí možnosť urobiť zo „skúšky dospelosti“ porovnateľný a merateľný ukazovateľ vedomostí každého žiaka. Testy na externú časť maturity sú totiž pripravované aj hodnotené centrálne, budú teda rovnaké pre všetky slovenské školy a budú sa realizovať v rovnaký deň a hodinu, aby sa zabezpečila ich objektivita. Ako to bude fungovať v praxi, to si školy overili už teraz – zapečatené testy priniesol kuriér a ten po ukončení testov odviezol odpoveďové hárky na spracovanie do Bratislavy Štátnemu pedagogickému ústavu. Cieľom novej maturity je zvýšenie objektivity skúšky, zjednotenie požiadaviek na vedomosti a zručnosti maturantov i akceptovateľnosti jej výsledku. V súčasnosti totiž výsledok maturitnej skúšky vysoké školy väčšinou do úvahy neberú a žiak musí znova absolvovať prijímacie pohovory často z rovnakých predmetov, z akých maturoval. O niekoľko rokov však možno budú stačiť len podrobné výsledky maturitnej skúšky na to, aby si vysoká škola urobila obraz o vedomostnej úrovni prihláseného žiaka. Ústna časť maturít zostáva platná aj naďalej, rovnako ako v minulosti budú maturanti písať aj eseje, známe ako písomná časť maturity a obe budú známkované. Novinkou je teda len externá časť vo forme testov, ktorých úspešnosť bude vyjadrená percentuálne. „Mnohí sa novej koncepcie maturít obávajú – bude to náročnejšie, vraj to mnohí nezvládnu. Skutočnosť je však taká, že aj naďalej zostáva ústna a písomná časť maturity, od ktorých najviac bude záležať či žiak zmaturuje. Externá časť by mala podať hlavne detailný pohľad na vedomosti žiaka, ktorý bude možné porovnať s úrovňou hociktorého iného maturanta na Slovensku podobne ako v zahraničí, kde sa centrálne skúšky vykonávajú tiež,“ dodal I. Kadlečík.
Zuzana ŠIMOVÁ