V ustanovení paragrafu 622 nastala zmena a to v tom, že kupujúci môže namiesto odstránenia chyby požadovať výmenu veci, alebo ak sa chyba týka len súčasti veci výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť chyby. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia chyby vymeniť chybnú vec za bezchybnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
Podstatná zmena pri reklamácii spotrebného tovaru od 1. apríla 2004 spočíva v tom, že počas prvých šesť mesiacov trvania záručnej doby musí predávajúci alebo výrobca dokázať, že výrobok nereklamuje spotrebiteľ pre výrobnú chybu. Po šiestich mesiacoch trvania záručnej doby až do jej skončenia (t.j. minimálne do 24 mesiacov) bude zasa na spotrebiteľovi, aby dokázal, že chyba, pre ktorú výrobok reklamuje, nie je spôsobená opotrebovanosťou alebo zníženou životnosťou a bola na výrobku už v čase predaja, pretože iba v takomto prípade bude predávajúci za nekvalitu zodpovedný.
Práva zo zodpovednosti za chyby, pri ktorých začala záručná doba plynúť pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa posudzujú podľa doterajších právnych predpisov. Z uvedeného vyplýva, že novú záručnú dobu a nové ustanovenia Občianskeho zákonníka nemôžu spotrebitelia uplatňovať pri výrobkoch, kúpených do 31. marca 2004.
Spotrebiteľské zmluvy uzavreté pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa musia dať do súladu s príslušnými ustanoveniami uvedeného zákona do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona, t.j. do 30. júna 2004.
Naďalej platí, že reklamáciu musí predávajúci alebo ním poverený pracovník vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva ako by išlo o chybu výrobku, ktorú nie je možné odstrániť.
Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe vybavenia, a to aj vtedy ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu.
Právne vedomie občanov v oblasti ochrany a práv spotrebiteľov sa u nás v priebehu ostatných rokov podstatne zvýšilo, čo je dôsledok prispôsobovania sa našich právnych predpisov legislatíve Európskej únie. S dvojročnou záručnou dobou majú už svoje skúsenosti v celej západnej Európe, kde je podstatne vyspelejšie spotrebiteľské hnutie ako na Slovensku. Nebolo to vraj jednoduché. Uvidíme, ako sa my, slovenskí spotrebitelia, ale i podnikatelia zžijeme s novými ustanoveniami Občianskeho zákonníka v oblasti ochrany spotrebiteľských práv. Lýdia ODNREJKOVÁ,
predseda ZSS RZSHN