Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Ochrana spotrebiteľa po novom - II. časť

(Dokončenie z minulého čísla.)

V ustanovení paragrafu 622 nastala zmena a to v tom, že kupujúci môže namiesto odstránenia chyby požadovať výmenu veci, alebo ak sa chyba týka len súčasti veci výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť chyby. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia chyby vymeniť chybnú vec za bezchybnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.

Podstatná zmena pri reklamácii spotrebného tovaru od 1. apríla 2004 spočíva v tom, že počas prvých šesť mesiacov trvania záručnej doby musí predávajúci alebo výrobca dokázať, že výrobok nereklamuje spotrebiteľ pre výrobnú chybu. Po šiestich mesiacoch trvania záručnej doby až do jej skončenia (t.j. minimálne do 24 mesiacov) bude zasa na spotrebiteľovi, aby dokázal, že chyba, pre ktorú výrobok reklamuje, nie je spôsobená opotrebovanosťou alebo zníženou životnosťou a bola na výrobku už v čase predaja, pretože iba v takomto prípade bude predávajúci za nekvalitu zodpovedný.

Práva zo zodpovednosti za chyby, pri ktorých začala záručná doba plynúť pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa posudzujú podľa doterajších právnych predpisov. Z uvedeného vyplýva, že novú záručnú dobu a nové ustanovenia Občianskeho zákonníka nemôžu spotrebitelia uplatňovať pri výrobkoch, kúpených do 31. marca 2004.

Spotrebiteľské zmluvy uzavreté pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa musia dať do súladu s príslušnými ustanoveniami uvedeného zákona do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona, t.j. do 30. júna 2004.

Naďalej platí, že reklamáciu musí predávajúci alebo ním poverený pracovník vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva ako by išlo o chybu výrobku, ktorú nie je možné odstrániť.

Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe vybavenia, a to aj vtedy ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu.

Právne vedomie občanov v oblasti ochrany a práv spotrebiteľov sa u nás v priebehu ostatných rokov podstatne zvýšilo, čo je dôsledok prispôsobovania sa našich právnych predpisov legislatíve Európskej únie. S dvojročnou záručnou dobou majú už svoje skúsenosti v celej západnej Európe, kde je podstatne vyspelejšie spotrebiteľské hnutie ako na Slovensku. Nebolo to vraj jednoduché. Uvidíme, ako sa my, slovenskí spotrebitelia, ale i podnikatelia zžijeme s novými ustanoveniami Občianskeho zákonníka v oblasti ochrany spotrebiteľských práv. Lýdia ODNREJKOVÁ,

predseda ZSS RZSHN

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 771
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 763
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 886
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 855
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 555
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 443
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 853
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 581
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 528
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 455
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Vo štvrtok zachytili PCR testy 1 785 nakazených koronavírusom, laboratóriá otestovali 11 018 vzoriek. Počet úmrtí pacientov na COVID-19 stúpol o 93. Vyliečilo sa ďalších 2 813 osôb.

1 h
Mobilné odberové miesto.

Trenčianska župa spolu so svojimi organizáciami pomôže samosprávam so zabezpečením plošného testovania obyvateľstva na ochorenie COVID-19 tak, ako jej to ukladá Uznesenie vlády SR č. 30 zo 17. januára 2021.

18 h
ilustračné foto

Mesto Prievidza vytvorí počas víkendu 23. a 24. januára na skríningové testovanie obyvateľstva na ochorenie COVID-19 spolu 25 odberných miest. V článku nájdete aj ich zoznam.

24 h
Ilustračné foto

Najvyššiu mieru nezamestnanosti v Trenčianskom kraji evidovali v decembri v okrese Prievidza.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

6 h

Už ste čítali?