Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Ochrana spotrebiteľa po novom - II. časť

(Dokončenie z minulého čísla.)

V ustanovení paragrafu 622 nastala zmena a to v tom, že kupujúci môže namiesto odstránenia chyby požadovať výmenu veci, alebo ak sa chyba týka len súčasti veci výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť chyby. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia chyby vymeniť chybnú vec za bezchybnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.

Podstatná zmena pri reklamácii spotrebného tovaru od 1. apríla 2004 spočíva v tom, že počas prvých šesť mesiacov trvania záručnej doby musí predávajúci alebo výrobca dokázať, že výrobok nereklamuje spotrebiteľ pre výrobnú chybu. Po šiestich mesiacoch trvania záručnej doby až do jej skončenia (t.j. minimálne do 24 mesiacov) bude zasa na spotrebiteľovi, aby dokázal, že chyba, pre ktorú výrobok reklamuje, nie je spôsobená opotrebovanosťou alebo zníženou životnosťou a bola na výrobku už v čase predaja, pretože iba v takomto prípade bude predávajúci za nekvalitu zodpovedný.

Práva zo zodpovednosti za chyby, pri ktorých začala záručná doba plynúť pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa posudzujú podľa doterajších právnych predpisov. Z uvedeného vyplýva, že novú záručnú dobu a nové ustanovenia Občianskeho zákonníka nemôžu spotrebitelia uplatňovať pri výrobkoch, kúpených do 31. marca 2004.

Spotrebiteľské zmluvy uzavreté pred dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona sa musia dať do súladu s príslušnými ustanoveniami uvedeného zákona do troch mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona, t.j. do 30. júna 2004.

Naďalej platí, že reklamáciu musí predávajúci alebo ním poverený pracovník vybaviť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Po uplynutí tejto lehoty má spotrebiteľ rovnaké práva ako by išlo o chybu výrobku, ktorú nie je možné odstrániť.

Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe vybavenia, a to aj vtedy ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu.

Právne vedomie občanov v oblasti ochrany a práv spotrebiteľov sa u nás v priebehu ostatných rokov podstatne zvýšilo, čo je dôsledok prispôsobovania sa našich právnych predpisov legislatíve Európskej únie. S dvojročnou záručnou dobou majú už svoje skúsenosti v celej západnej Európe, kde je podstatne vyspelejšie spotrebiteľské hnutie ako na Slovensku. Nebolo to vraj jednoduché. Uvidíme, ako sa my, slovenskí spotrebitelia, ale i podnikatelia zžijeme s novými ustanoveniami Občianskeho zákonníka v oblasti ochrany spotrebiteľských práv. Lýdia ODNREJKOVÁ,

predseda ZSS RZSHN

Najčítanejšie na My Horná Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  2. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  5. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  9. Lenivý brunch s Muchom
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Do portfólia Proxenty pribudol projekt na Šancovej
  3. 60 rokov tradície s ekologickým srdcom a modernou víziou
  4. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  5. Keď ekológia spája
  6. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  7. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  8. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  9. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  10. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 947
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 260
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 009
  4. Od Česka až po Jadran 3 977
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 3 588
  6. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 217
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 162
  8. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 2 415
  9. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 2 396
  10. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 2 361
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Prievidza a Bojnice - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Horná Nitra

Ilustračné foto.

Vo vybraných triedach pribudne i nový nábytok.


TASR 2 h
Most v Nedožeroch-Brezanoch pred rekonštrukciou

Práce by mali začať v druhej polovici augusta. Doprava medzi obcami Nedožery-Brezany a Lazany bude čiastočne obmedzená. Premávky na hlavnom ťahu na Žilinu by sa práce mali dotknúť len minimálne.


9 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj akú posilu zo zámoria dotiahol HKM, čo čaká na kabínu Vionu po úspešnej sezóne, prejdeme si aj účinkovanie Slovákov v Tokiu a pozrieme sa aj na to, či bude Ronaldo pokračovať v Juventuse.


7 h

Máte viac ako šesťdesiat rokov a máte pocit, že horšie vidíte? Potom je možné, že vás trápi sivý zákal.


27. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K machináciám malo prísť v súvislosti s výstavbou parkovacích domov.


6 h

Občianske združenie dostalo za stavebný delikt pokutu. Predseda hovorí, že boli presvedčení o tom, že neporušujú stavebný zákon.


23 h

Za Chovana sme nedostali šesťcifernú sumu, prezradil Martin Ondrejka.


(KIJ) 26. júl

Primátor Novák opäť žiada zvýšenie rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi na sto kilometrov za hodinu. O zvýšení rýchlosti na tomto úseku sa hovorí už desať rokov.


27. júl

Už ste čítali?